Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag spånar vidare så är det nog väldigt svårt att börja med seminstation om man inte först hållit på ett bra tag både med avel och hingsthållning. (Naturlig betäckning).
Via.
Var det skillnad utbildningsmässigt på att ta seminexamen och gå seminkursen??
AM
Kan du inte praktisera hos Annika?
Hon borde väl behöva lite hjälp.
Nafa och CK; Tycker ni man ska ha erfarenhet av naturlig betäckning även om man har en station utan hingst? Eller är det av andra anledningar? Jag ser inte riktigt sambandet men det i sig är väl ett tecken på varför jag inte riktigt fattar...
Med risk för att sticka ut näsan i snålblåsten: - Jag skulle som stoägare inte använda mig av en station utan hingst! Det är helt enkelt ett av mina krav om jag ska välja seminstation.Jag är medveten om att det är bra att ha en hingst på stationen (även om det inte innebär att man betäcker/tappar). Att det skulle vara avgörande för dräktighetsresultatet även om man tar in ston betvivlar jag dock, jag har sett många exempel på motsatsen.
Men jag inser betydelsen av ditt sista stycke.
Mmm, det skulle vara intressant att se betäckningsstatistik på stationer med- resp utan hingst.Oj. Häromkring har vi inte så fantastiskt tätt mellan stationerna att man kan välja... då får man ju åka långt/längre i så fall. Jag har så bra erfarenhet av hingstlösa stationer så det skulle jag aldrig fundera på. Det är mycket annat som jag tycker är viktigare.
En klart mindre aspekt att ta hänsyn till om du frågar mig?! Hellre hingst än att det är lätt att parkeraJag hörde t ex en häromdagen som ogillade sin station för att det var så trångt och svårt att parkera - och att de flesta som var där inte kunde backa med släp så det blev total kaos. Det kan ju tyckas vara en baggis i sammanhanget, men klart en aspekt att ta hänsyn till!
Jag förstår hur du tänker! Jag skojade bara till det!Men kunden har ju alltid rätt... och alla tänker olika. Det är ju anledningen till att jag startade tråden! Många små saker bidrar kanske till att man som kund byter station. Jag menar inte att parkeringen är en orsak till det, men den kan bidra och kanske vara det som avgör - vad vet jag?
Rent fysiologiskt så går det nog aldrig att avla bort då detta med fortplantningsförmågan är grundläggande för allt levande iform av växter och djur. Liksom skydds och försvarsförmågan, rörelseförmågan etc. Allting är ett måste för allt levande.Undrar hur många generationer av rent semin utan hingstuppvaktning, det tar innan man helt avlat bort förmågan att fortplanta sig naturligt för ett sto
Ska du ha stationen som ett heltidsjobb?
Nja jag vet inte det. Jag ser som en trend när det gäller halvblodston vs ponnyston att ponnyston hör hingsten, brunstar i transporten, står fint i 4 dgr och åker hem dräktiga. Andra raser tar några veckor på sig att komma i brunst, livrädda el elaka mot hingsten, står ej stilla, tar sig först på 3e brunsten.Rent fysiologiskt så går det nog aldrig att avla bort då detta med fortplantningsförmågan är grundläggande för allt levande iform av växter och djur. Liksom skydds och försvarsförmågan, rörelseförmågan etc. Allting är ett måste för allt levande.