Att dra sitt strå till stacken

HeddaVovven

Trådstartare
Handen på hjärtat, ni som tävlar, tränar eller går kurser på brukshundklubben, hur mycket hjälper ni till att ta ansvar för verksamheten?
Är ni utbildade tävlingsledare, tävlingssekreterare, mh-figurant, instuktör, sitter med i styrelsen eller något annat?
Jag är så innerligt trött på att folk bara skiter i att ta ansvar för något och hjälper till endast på egna villkor eller inte hjälper till alls.
Vi har flera tävlingsledare och tävlingssekreterare som flaggat för att de inte tänker hjälpa till i år. Det innebär att jag och några till med mig måste ta ansvar för ännu fler tävlingar än de vi redan tackat ja till. Jag tycker helt ärligt att om man ska tävla borde det vara krav på att vara tävlingsledare eller liknande för att få tävla. Varför är någon annans tid värd mer än min?
Så irriterad just nu.

Jag är utbildad men inte examinerad allmän- och valpinstruktör (än, jobbar på det). I vår ska jag ändå hålla i en enkel "aktiveringskurs" för en liten klubb i närheten, samt en liten enkel kurs i "hobbyagility" för samma.
Jag har varit figurant på söktävling, skrivare på lydnadstävlingar, hinderfix/inropare/allmän hjälpreda på agilitytävlingar, jag var med och la ner samt tog upp agilitymattan på Stockholms Hundmässa så att det ens kunde köras agility där, jag hjälpte till med att fixa till och ställa fram alla hinder som skulle lånas av Stockholm Horse Show, jag är med och lagar/piffar till klubbens hinder inför tävlingssäsong, är med på städdagar ect.

Jag hjälper till där jag kan helt enkelt. Jag är inte tävlingsledare, inte tävlingssekreterare (fast jag har gjort det typ två gånger) och jag sitter inte i styrelsen.

Jag är funktionär på betydligt fler tävlingar än vad jag tävlar på, och när jag tävlar så ställer jag alltid upp som funktionär där det behövs.

Mitt största problem är att jag är med i flera klubbar.
Jag tränar/tävlar/startar prov i JRK, SSRK, Brukshundklubben och SWK. Jag kan omöjligt vara engagerad och aktiv i alla, så det får räcka med att jag är ordförande och kommissarie i en av lokalavdelningarna i SWK och att tillhandahålla mark för prov och träningar samt är funkis åt JRK och SSRK.
Jag driver även en hundhall, och via den anordnar jag kurser och tar in instruktörer som jag själv vill träna för, annars är jag inte engagerad på brukshundklubbarnas planhalva.

Är inte så aktiv i tävlandet nu, men sitter med i vår hundungdoms styrelse.

Har tidigare varit aktiv i ena rasklubben också och suttit i aktivitetskommitén.

Nu är vår klubb ingen SBK och jag tävlar inte och har inte ens en hund att vara aktiv med, men svarar utefter våra förhållanden.

Jag hjälper till i klubbstugan med städ, kaffe, godiset osv och vid tävlingar/ prov så hjälper jag till i kiosken.
Sambon figgar på alla träningar och kurser, är provledare i IPO och spårläggare. När vi har arrangerat Schäferslaget så har han lagt spåren de sista åren (ca 130 IPO3 och BSL-spår på 3 pers vid varje tävling ) och han ställer upp som provledare när någon frågar, även utomstående klubb.
Utöver det så är vi med på det schema som innefattar gräsklippning och underhåll av vår klubbs anläggning.
Sambon sitter även med i klubbens styrelse.

Handen på hjärtat, ni som tävlar, tränar eller går kurser på brukshundklubben, hur mycket hjälper ni till att ta ansvar för verksamheten?
Är ni utbildade tävlingsledare, tävlingssekreterare, mh-figurant, instuktör, sitter med i styrelsen eller något annat?
Jag är så innerligt trött på att folk bara skiter i att ta ansvar för något och hjälper till endast på egna villkor eller inte hjälper till alls.
Vi har flera tävlingsledare och tävlingssekreterare som flaggat för att de inte tänker hjälpa till i år. Det innebär att jag och några till med mig måste ta ansvar för ännu fler tävlingar än de vi redan tackat ja till. Jag tycker helt ärligt att om man ska tävla borde det vara krav på att vara tävlingsledare eller liknande för att få tävla. Varför är någon annans tid värd mer än min?
Så irriterad just nu.

Jag är webbmaster och har suttit i valberedningen för min förra huvudklubb (bytte klubb jag tävlar för i höstas), hjälper också alltid till på brukstävlingarna vi har som spårläggare, skrivare, kommendera på plan, funktionär på agilitytävling osv. Var förr (för typ 100 år sen) utbildad tävlingssekreterare men är avauktoriserad.

På min nya huvudklubb har jag (innan jag ens började tävla för klubben) hjälpt till som skrivare på tävlingar och kommenderat lydnadsdelen på brukstävlingar.

Jag hjälper även alltid till när jag är och tävlar (om jag är klar för dagen när de behöver hjälp), har ex hoppat in som skrivare i klasser jag inte tävlar i.

Och jag håller med, det är så sjukt tråkigt av folk som inte vill göra NÅTT för att hjälpa till. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite. Förstår din irritation!

När jag bodde i Skåne figgade jag på ca 10 MH om året under flera år . Här uppe har jag varit testledare på BPH under några år. Är dock inte auktoriserad för nått utav det längre pga att kroppen inte pallar längre.

Jag är instruktör och håller kurser ibland på min ena klubb. Hjälper till på tävlingar, senast i sekretariatet. På klubbens kommande stora tävlingshelg ska jag vara funktionär samt baka nått till cafeterian. Har erbjudit mig att hjälpa till att bygga upp inför tävlingarna också.

Den andra klubben jag är med i har jag inte hunnit hjälpa till på tävling än men hjälpt till med lite administrativt.

Rasklubben försöker jag göra minst en insats om året för, typ hjälpa till att riva montern på Stora Stockholm eller liknande.

Jag är utbildad sekreterare och skrivare i rallylydnad. Jag sitter däremot inte längre i varken någon sektor eller styrelse eftersom jag blev sjuk och jag har svårt att inte ta på mig för mycket. Ett tag var jag engagerad i 4 styrelser..det skulle inte gå idag. Däremot hjälper jag till där jag kan såklart, vi har gemensamma träningar en gång i veckan där vi turas om att vara ansvarig och ta med en bana/övningar.

Är MH-figurant, går spår och figgar på några brukstävlingar och skriver på några lydnadstävlingar per år. Sitter i styrelsen på en av SBK-klubbarna jag är med i.

Förstår sambandet att om jag vill tävla eller delta i SBK-aktiviteter, så måste det finnas människor som arrangerar och jobbar för att tävlingarna och aktiviteterna genomförs, så därför måste också jag hjälpa till. Har inte tagit på mig mer än jag orkar med, så hittills har jag aldrig känt mig sliten.

Kommer att avsäga mig styrelseuppdraget efter det här året, för jag tycker att jag har gjort min tid på det området.

Eftersom det är svårt att få folk att arbeta ideellt kanske SBK borde villkora lydnadstävlings- och bruksprovstarter med motsvarande antal funktionärs- och klubbarbetesinsatser. Vill du tävla, måste du jobba!

Jag är instruktör och håller 2-3 kurser om året, auktoriserad tävlingssekreterare i rally samt sitter med i klubbens tävlingskommiteé. Det är ett jätteproblem att hitta frivilliga till att hjälpa till rodda tävlingar, jag upplever inte att vi har brist på auktoriserade funkisar men däremot till mer "okvalificerat" alltiallo är det svårt att hitta folk.

Vet inte om tvång är vägen att gå, risken är att det blir ännu mer medlemstapp inom klubbarna då. Det är en svår nöt att knäcka.

Utbildad instruktör inom SBK, har ej hållt kurs sista året då en skada satt stopp för det. Hjälper till på tävlingarna på min klubb genom att gå spår, skriva på planen, figga i söket, kök mm. Sen har vi städschema och skottlista som är rullande under året. Sitter inte med i någon styrelse för tillfället.

Tror inte tvång är rätt väg att gå... Skulle man se krasst på det så behövs det många gånger fler funktionärer på en brukstävling än tävlande. Så skulle det bara vara rent aktiva tävlande som roddade en spårtävling så skulle vi på min klubb inte få ihop det alla gånger.

Vi har flera tävlingsledare och tävlingssekreterare som flaggat för att de inte tänker hjälpa till i år.

Frågan är ju varför de inte tänker hjälpa till i år?
Risken är att man som förening hamnar i en nedåtgående spiral, och ingen är speciellt intresserad att engagera sig i något som inte är framgångsrikt... Så ju mer man som förening/medlem klagar över hur jobbigt det är och hur ingen vill hjälpa till, desto mer befäster man det och gör det till ett faktum. Det är som att träna hund - en känsla ger uttryck som ett beteende, och det beteendet blir förstärkt. ;)
Nej, föreningslivet är inte den dans på rosor som det en gång var, men det finns fortfarande många föreningar som fungerar jättebra, även med frivilligarbetet. Det gäller att ha en styrelse som i tid fångar upp varthän det barkar, och som är ödmjuk nog att ta hjälp om man inte själva kan vända skeppet. Och att identifiera vad som är viktigt för just vår förening.

Jag är nog väldigt bitter just nu men det är alltid någon annan som ska göra jobbet.
Det är ju jättebra att så många här verkar hjälpa till på sina klubbar med olika saker för det behövs verkligen.

Utbildad instruktör inom SBK, har ej hållt kurs sista året då en skada satt stopp för det. Hjälper till på tävlingarna på min klubb genom att gå spår, skriva på planen, figga i söket, kök mm. Sen har vi städschema och skottlista som är rullande under året. Sitter inte med i någon styrelse för tillfället.

Tror inte tvång är rätt väg att gå... Skulle man se krasst på det så behövs det många gånger fler funktionärer på en brukstävling än tävlande. Så skulle det bara vara rent aktiva tävlande som roddade en spårtävling så skulle vi på min klubb inte få ihop det alla gånger.
Nej tvång är ju inte det man önskar men det funkar ju uppenbarligen inte som det är nu heller.
Förstår inte hur vissa kan tävla helg efter helg utan att själva anordna en enda tävling. Det är mycket jobb med att fixa alla funktionärer och tidsplaner mm.

Ingen brukshundsklubb utan WP men jag tycker att vi har en rätt bra grupp som ställer upp. Men visst, det är ju oftast samma människor men det är tillräckligt många för att det ska fungera. Jag ställer upp lite efter hur aktiv jag är och om det fungerar med mina arbetstider. Har tidigare hjälpt till vid tävling, även fast jag inte tävlar. Nu har vi inga egna tävlingar i år men stod på My Dog och var med på uppvisningen (fast det var ett kärt nöje) samt på Hundens Jul. Jag hade kunnat vara mer aktiv, det som gör att det kör ihop sig oftast är jobbet och även om jag skulle hinna hjälpa till ex. före så blir det tufft att lämna hundarna ensamma en hel dag.

Ingen brukshundsklubb utan WP men jag tycker att vi har en rätt bra grupp som ställer upp. Men visst, det är ju oftast samma människor men det är tillräckligt många för att det ska fungera. Jag ställer upp lite efter hur aktiv jag är och om det fungerar med mina arbetstider. Har tidigare hjälpt till vid tävling, även fast jag inte tävlar. Nu har vi inga egna tävlingar i år men stod på My Dog och var med på uppvisningen (fast det var ett kärt nöje) samt på Hundens Jul. Jag hade kunnat vara mer aktiv, det som gör att det kör ihop sig oftast är jobbet och även om jag skulle hinna hjälpa till ex. före så blir det tufft att lämna hundarna ensamma en hel dag.
Jobbar du alltid helger/kvällar?

Jag förstår problemet men har också förståelse för de som inte hinner med sig. I familjer med barn, som i sin tur har intressen/hobby/sportaktiviteter, blir ju ens egna intressen åsidosatta. Det kräver stor närvaro av föräldrar idag i alla sportgrenar som ungarna har för sig och det blir ju inte mycket tid kvar, tänker jag, för ens egna då. Sen, när ungarna är utflugna, så hinner man med igen och kan "satsa på sig själv", typ...tills barnbarnen kommer...:love:...mitt i allt detta ska vi ju jobba också. Jag är med i en westernklubb (WRAS-ansluten) och vi har kämpat många år för att få ihop det så vi har helt enkelt dragit ner till att anordna en enda rejäl tävling per år. Även här kan det bli kämpigt att få ihop det ibland men vi reder ut det och förra året blev en jättehit! Försöker lägga tävlingen så att det inte krockar med andra tävlingar också. Tror det är lite lika oavsett vilken sport vi håller på med.

Jobbar du alltid helger/kvällar?
Hoppar in och svarar även om det inte var till mig från början:

Jag kan inte planera helgerna i så lång tid förväg. Vi har t.ex PPA där vi lägger själva vårt schema men även om jag nu vet att en viss helg ska vara tävlingshelg i Juli, kan jag inte lägga in det förrän i maj (önskeschema) och då är det risk för att jag blir indiffad om inte bemanningen är löst nämnda helg. Oerhört svårt att planera! Jag jobbar med säkerhet och det är alltså inte givet att jag får som jag vill p.g.a. säkerhetsskäl...

Hoppar in och svarar även om det inte var till mig från början:

Jag kan inte planera helgerna i så lång tid förväg. Vi har t.ex PPA där vi lägger själva vårt schema men även om jag nu vet att en viss helg ska vara tävlingshelg i Juli, kan jag inte lägga in det förrän i maj (önskeschema) och då är det risk för att jag blir indiffad om inte bemanningen är löst nämnda helg. Oerhört svårt att planera! Jag jobbar med säkerhet och det är alltså inte givet att jag får som jag vill p.g.a. säkerhetsskäl...
Vi har samma system på min arbetsplats men jag löser det alltid. Vi lägger fem veckor i taget. Skulle jag mot förmodan bli tvungen att jobba kan jag ändå vara ansvarig för tävlingen. Fixa funktionärer och tidsplan gör man ju ändå långt innan tävlingen. Ser inte jobbet som ett hinder faktiskt.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar