Att bygga upp en unghäst...

ghost

Trådstartare
Lite spinoff på blodprovstråden...

Ja, hur gör ni, eller hur tycker ni att man ska göra?

Jag har ju äntligen fått rödtopp i vagn igen och hoppas på att det inte händer nåt nytt...

Tyvärr är underlaget inte riktigt kul, vi hade is i tre dagar, sen regnade den bort och nu är det stenhårt på vägarna och vattensjukt på åkern jag spanat ut.
Så det blir väl att ta med honom till banan för att köra uppbyggnaden också. :(

Just nu skrittas det mycket och så joggas det i 3-minuterspass. När han joggar 40-45 minuter utan att bli trött har jag tänkt att börja tempojobba honom lite.

Men hur gör NI? Nu är jag nyfiken...

Sv: Att bygga upp en unghäst...

Hur man gör med vad?
Jag tycker att det är viktigt med omväxlande jobb, inte köra 2 likadana pass i rad, ha en vilodag emellan varje .
OM hästen får extrem träningsvärk så låt den stå över så många som behövs till all värk släpper. Då kommer den att våga ta ut sig fler gånger.
Skiftar mellan longering, löshoppning, simning, körning, ridning etc.
Tteambomövningar är nyttiga.
Sen tycker jag inet att det ska vara så stor skillnad mellan snabbjobb och motion. Varför inför snabbjobb som ett helt jobb?
Jag tror mer på att intruducera det typ 200 meter varje gång du kör hästen, så den får öva på tekniken utan att ta ut sig.

Hur ni gör när ni tränar upp en ungfäst från grunden....

Hur länge har du kört Snyggen :love:

Man skrittar ju först nån månad kanske tills dom känns ok med vagnen, sen ökar man pö om pö med joggningen...sånt där känns när man ska öka sträckorna i trav...normalt kanske man börjar köra tempo i feb/mars med två åringarna...jag gör som Djurjouren, kör små korta intervaller till att börja med.fast jag vill gärna röntga tillväxtzonerna innan jag börjar jobba dom.

Så gör man ju traditionellt, men man kan ju träna som man själv tycker känns bra, spontana intervaller när hästen själv vill är kanon, men låt honom inte springa sig så han blir trött( för trött)

Rödtopp kom ut inkörd... :love: :love:

Han har varit i vagn i två veckor igen och det var precis som efter betet, bara att hänga på och köra igen. Inget vingel och bra koll på benen, struntar fullständigt i om han kommer efter eller om det kommer bilar och så.
Han har till och med klarat 90-böjen inne i stallet sen första dagen jag körde (höftopererade mamma får smörplatsen). :idea:

Vi har börjat trava några hundra meter där underlaget tillåter, men när det gäller honom kommer nog bara de spontana intervallerna i hagen. Lika cool som morsan och han skrittar lika långsamt. ;)

Det är intressant att se hur fort muskulaturen kommer tillbaka till och med på en sån liten som stått på boxvila så länge.

Jag kör också små korta intervaller med mina unghästar, men jag räknar med att han är ett par månader sen nu.

Det finns inte en chans att jag kommer att göra som de gjorde med fyra-åringen, satte honom i vagn nyårsdagen och premade honom Påskhelgen eller nåt. :crazy:

Jag har två nyinkörda. Innan de kördes in så simmade de ett par veckor och gjorde lite koordinationsövningar. Sen kördes de in.
Nu körs de 2 dagar i veckan om de är friska och simmar en dag i veckan.
Varje gång de körs går de 1 intervall på sandrakan i SVAG uppförsbacke och en intervall på snabba rakbanan, övrigt på slingan som är nått mitemellan. De ska upp i 1 mil innan jag bara kör intervaller och skippar all jogging.
Då kommer de att gå varannan dag i nån form av intervall jobb och var 14 dag 2 heat i väldigt moderat tempo tills de känns smidiga och starka.En dag i veckan simning istället för intervalljobb.

Helvila var tredje vecka för att smälta all info och laga kroppen.
Det är första gången jag använder simning för uppträning och det är väldigt intressant.

Det finns inte en chans att jag kommer att göra som de gjorde med fyra-åringen, satte honom i vagn nyårsdagen och premade honom Påskhelgen eller nåt. :crazy:

OJ :eek: har den hållt när det var så kort om tid emellan inkörning och premie?

Läs i tråden om konvalescenter och problemhästar... :angel:

knapplån
öhhh hur gammla hästar pratar vi om? Är det en tvååring som varit skadad eller nyligen inkörd. Är det det sistnämnda är den jävligt sent tagen enligt mig.
Vi kör in våra mellan aug- okt. Inga krussiduller innan, på med grejorna, tömkörnig några dagar, på med vagnen skritt upp på banan så trav direkt ett varv (1000)och det räcker. Så kör vi i 2-4 dagar sen blir det två varv och lite beroende på hur säker hästen känns. Sen brukar man kunna köra den själv. Man tar det lugnt och kör ca 10 minuter först så ökar man på vart efter som. Efter någon månad får de prova att länga sig- bara så mycket de själva vill. Januari börjar snabbjobben. två bakvarv och så vänder vi upp. Kör så fort de själva vill springa.......brukar ju inte gå så snabbt och många galopper. När hästarna kan gå 40 går vi ner på rakbanan. vi kör 6 800 meter runt 50 brukar det väl vara. Och normalt om inga skador sjukdomar satt stopp för träningen så är de ute och kvalar Juni (för de som varit tidiga) till sept.
Vi låter hästarna vila dagen efter snabbjobb sen kör vi motion. Då är motionen ganska krävande.
gulan

Tråden är inte en tråd om hur jag ska göra utan hur andra gör. :smirk:

Men din fråga, han kördes in i april-maj, gick på bete juni-augusti.
Kördes ett par ggr och sen rullade han fast i boxen med diagnos misstänkt bäckenfraktur.
Boxvila i evigheter...

Så jag förstår vad du vill poängtera med din svordom men... :angel:

ta inte illa upp. Tyvärr så svär jag mycket. Jag försöker att hålla mig och det är alltid bra när någon säger till mig.......gärna på skarpen eftersom jag själv tycker det låter illa. Så -tack.
Bäckenfraktur. Fy........upps nu höll det på att komma en till.
Lycka till
gulan

Ingen fara, jag inser ju själv att jag tappat ett antal månader.

Diagnosen var förresten subluxation av SI-led så jag är glad som kan köra NU. Hade det varit fraktur hade jag ju inte varit igång än om någonsin. :crazy:

Vilken trevlig läsning, väldigt mkt av det du skriver är precis så som jag tänker :bow:

Jo! jag kan bara instämma! trevlig och vettig inställning!

Liknande trådar

F
Hästvård Har en häst hemma som har haft alla möööjliga skador. Deen har i stortsätt varit skadad ända sen jag lärde känna den. (4år). det är är...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: Felizia
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 225
  • Låst
Övr. Barn Så är det bara att inse att man är i nästa fas. Dottern ca 2år och 8mån lärde sig för ett par månader sen att klättra ur sängen, för...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: ny hästägare
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 134
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar