Att bygga stall på arrenderad mark?

Narcissa

Trådstartare
Jag har frågat min granne om jag kan få arrendera mark av honom och fått ett positivt svar. Problemet är att jag helst inte vill ha lösdrift utan jag vill ha boxar. Jag har tre hästar som jag hade tänkt ta hem. Hur kan man göra på ett bra sätt? Jag vill ju inte bygga ett stall som jag sen måste flytta ifrån och då ge till han som äger gården. Det finns moduler me4n är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör ni med gödselhanteringen och hur kan man få det att fungera?

Foder och sadelkammare kan jag ha hemma eftersom jag bor ca 50 meter från marken.

Sv: Att bygga stall på arrenderad mark?

Om du tittar t ex på Uteboxen eller liknade så går de att bygga på plan mark. Men kolla med kommunen först om det är godkänt. Skulle de inte inte godkänna det så är inte hela världen att gjuta en platta under boxarna.
Om du sedan flyttar så går boxarna att plocka ner ev blir ju plattan kvar.

Själv har jag en Utebox som vi använder som karantänbox när det kommer nya hästar p g a smittrisken för våra dräktiga ston. Den fungerar bra året runt och hästarna verkar trivas i den.

Gödselhanteringen ska ju ske så att det inte läcker ut lakvatten från den. Det kan ske på en gjuten platta eller t ex en container. Men det är samma sak där kolla med kommunen vilka krav de har. För just miljökraven kan vara väldigt olika från ställe till ställe beroende på hur känslig naturen är.

Tusen tack för ditt svar!
Ja kommunen måste man ju ringa sen men jag vill ha lite mer på fötterna innan jag sätter mig ner och pratar med han som äger marken. Jag tror nog att jag ska försöka att få en gjuten platta om det är ok för markägaren, annars får vi gräva ut.
Jag är kanske trög men jag fattar inte vilka boxar som är flyttbara?

De allra flesta som du får träff på om du söker på utebox är faktiskt flyttbara. De går att montera ner lika lätt som sätter upp dem och det brukar gå ganska lätt att sälja begagnade om du flyttar. De kommer i sektioner som man sätter ihop och så då lätt går att ta isär igen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 488
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka