Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

For till däckfirman och bytte till sommardäck tidigt på morgonen. Passade på att åka in på ICa eftersom det var så tidigt och få ute.
Men nix. De hade totalslut på jäst. Skulle inte komma nytt förrän den 25. :(

Alltså - mina mornar blir förstörda om jag inte får mitt egenbakade grahamsbröd.

På tal om att inte bunkra och bara köpa det en behöver så stod det en äldre dam framför mig i kön på Willys, vars korg såg ut såhär :)
Visa bifogad fil 47088
Vilket kanske inte alls har att göra med avsaknad av lust till att hamstra utan helt enkelt att mga av Sveriges äldsta har en väldigt dålig ekonomi. Jag blir ofta sorgsen när jag står i affären och ser äldres kundkorgar.

For till däckfirman och bytte till sommardäck tidigt på morgonen. Passade på att åka in på ICa eftersom det var så tidigt och få ute.
Men nix. De hade totalslut på jäst. Skulle inte komma nytt förrän den 25. :(

Alltså - mina mornar blir förstörda om jag inte får mitt egenbakade grahamsbröd.

Du får starta surdegen nu!

Vad sakna mest när man är förskyld hemma? För min del är det chips men det kan jag inte ens ha en påse hemma av förän jag äter upp den.

Min sjukmat (har mest varit vid magsjuka dock) är apelsinsaft, apelsinjuice, calippo och pizza.
Jag äter/dricker det så gott som aldrig annars, men då har jag velat ha det. Vet att jag blev hemskt sugen på apelsinsaft i slutet av Vasaloppet ifjol också, så det verkar min kropp vilja ha när den är typ slut.

Du känner ingen som bakar på surdeg som du kan tigga en startdeg ifrån?

Tyvärr inte, i min vänkrets är det jag som står för "husmorsfixandet" medan de andra mest kommer förbi och moffar i sig bakverk/mat :D

Var inom Ica Nära imorse och nix, ingen jäst där heller så nu får jag väl åka och köpa mig några liter färg och tejpa upp trappan istället då! :idea:

På tal om att inte bunkra och bara köpa det en behöver så stod det en äldre dam framför mig i kön på Willys, vars korg såg ut såhär :)
Visa bifogad fil 47088

Nu tycker jag att om det är några som kanske skulle behövt bunkra så är det de äldre och riskgrupper. Nu kanske hon redan har gjort det men behövde mjölk och citron då är det ju jättebra. Eller så kanske det är så hemskt att personen inte hade råd (Många får ju inte så hög pension) eller så var hon inte oroad över situationen.

Visst att man kan tycka unga, friska personer är överdrivet oroade och värda att narras men äldre och riskgrupper ska inte behöva bli det även om de skulle ha vagnen full tycker jag.

Nu säger jag absolut inte att du gör det utan mest bara en allmän iakttagelse.

Jag som sitter i karantän undrar lite hur stämningen är i butikerna nu? Innan jag blev sjuk var ena affären lugn och sansad och den andra helt galen. Undviker ni affärerna så mycket ni kan för att minska risken för smitta eller handlar ni lika ofta som innan alla varningar och smittan kom?

Jag handlar vanligtvis en gång/vecka och kommer förmodligen göra det framöver också. Sist jag var i en butik (fredag) var det pga att jag glömt köpa ett par grejer (handlar strikt efter lista och glömmer jag skriva upp nåt, så blir det inte inhandlat) så var det helt hysteriskt, men eftersom jag normalt aldrig handlar på fredagar, så vet jag inte om det egentligen var vanlig fredagshandel...

Det kommer flera chanser...
Sannolikt kommer dina barn och du själv att uppleva fler pandemier av influensa-typ.

Några exempel på "influensor" med kinesiskt ursprung, som folk under 70 år upplevt:

Asiaten (1957) https://sv.wikipedia.org/wiki/Asiaten, över 350.000 sjuka i Sverige under oktober 1957

Hongkong influensan (1969) https://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan, över 300.000 sjuka i Sverige februari 1969.

Det har under 1900-talet kommit vågor med influensor ett flertal gånger.

Fast min mamma, som är snart 80 år, har aldrig upplevt nånting liknande det här. Att allt stängs ned och man rekommenderas att inte röra sig ute mer än absolut nödvändigt.

Fast min mamma, som är snart 80 år, har aldrig upplevt nånting liknande det här. Att allt stängs ned och man rekommenderas att inte röra sig ute mer än absolut nödvändigt.
Många av de äldre jag talat med säger samma sak. Jag tänker att det inte bara är själva influensan i sig man bör oroa sig för utan även det som troligtvis kommer iom att butiker stängs ner, folk blir varslade/inte får jobb, gränser stängs, import och export minskar. Med det kommer också säkerligen börscrascher, bostadscrascher, höjd brottslighet och allmän misstro till samhället.

Kan bara hålla med om att många pensionärer inte har råd att köpa det lilla extra, jag har lägsta ersättningen man kan få och har köpt för att klara mig hemma en/två veckor och igår visade mitt konto -300 kr och då har jag ändå fått nalla av extrapengar då hunden behövt 2 veterinärbesök, jag behövde en febertermometer, min mikro gick sönder osv, en riktigt dålig månad ekonomiskt. Men jag får det aldrig att gå runt, hittade vad staten räknar som fattighets gränsen och jag ligger 3300 kr under den, och det är ju absolut inte bara jag som har det så. Att då försöka "hamstra" på samma nivå är omöjligt. Jag har alltid en skräck att det jag äter inte ska finnas då jag har väldigt selektivt ätande så jag har bunkrat lite i taget under en lång period, annars skulle jag helt ärligt sitta utan mat nu. Speciellt som jag är inne i min karantän och inte går mot friskare tider utan det är lika illa eller kanske värre.

Hon har kanske inte råd med mer? Den bistra verkligheten för många av dagens pensionärer.
Vilket kanske inte alls har att göra med avsaknad av lust till att hamstra utan helt enkelt att mga av Sveriges äldsta har en väldigt dålig ekonomi. Jag blir ofta sorgsen när jag står i affären och ser äldres kundkorgar.
Nu tycker jag att om det är några som kanske skulle behövt bunkra så är det de äldre och riskgrupper. Nu kanske hon redan har gjort det men behövde mjölk och citron då är det ju jättebra. Eller så kanske det är så hemskt att personen inte hade råd (Många får ju inte så hög pension) eller så var hon inte oroad över situationen.

Visst att man kan tycka unga, friska personer är överdrivet oroade och värda att narras men äldre och riskgrupper ska inte behöva bli det även om de skulle ha vagnen full tycker jag.

Nu säger jag absolut inte att du gör det utan mest bara en allmän iakttagelse.

Jag tänkte faktiskt lägga till just detta i mitt inlägg men av någon anledning gjorde jag inte det. Ångrar att jag la upp bilden på det sättet, för jag håller med er. Hoppas bilden kan bidra till en positiv dialog om ett negativt samtalsämne (fattiga gamla).

Ja men det är ju just det som är skillnaden:

När Asiaten eller Hongkong (för den delen de lite mildare influensa epidemin på 1980-talet), så SÅ STÄNGDE MAN INTE NER!

Nerstängandet nu är en masspsykos bland politiker med behov av att visa sig handlingskraftiga. Ett resultat av att en massa idioter läser om "Det Läskiga Viruset" i sociala medier, och av att har ett lan d börjat "stänga ner", så måste de andra följa efter, eftersom inga politiker längre har ryggrad.

Många av de äldre jag talat med säger samma sak. Jag tänker att det inte bara är själva influensan i sig man bör oroa sig för utan även det som troligtvis kommer iom att butiker stängs ner, folk blir varslade/inte får jobb, gränser stängs, import och export minskar. Med det kommer också säkerligen börscrascher, bostadscrascher, höjd brottslighet och allmän misstro till samhället.
Man stängde inte ner.

Nerstängandet är det som kommer att leda till en än värre ekonomisk nedgång, än vad som egentligen behövs.

Jag är långt ifrån 80, minns inte Asiaten, men kommer mycket väl ihåg Hongkonginfluensan 1969, och något lite den sista Smittkoppsepidemin 1963.

Smittkoppsepidemin var bokstavligen en dödsfara för alla, och man kallade alla till kompletterande smittkoppsvaccination.

Hongkonginfluensan gjorde många sjuka, men samhället stängdes inte.

Globalt dog ungefär en miljon "extra" p.g.a. just den

Angående toapappersdebatten, att hamstra mängder är ju helt förkastligt men att köpa ett paket extra ser jag inget fel med. Jag köpte två paket istället för 1 när jag handlade förra veckan då jag har en medicin som gör att man kissar väldigt mycket plus får känslig mage så första paketet har tagit slut, nu när jag är i karantän och hela min familj är sjuka så är jag glad över det extra paketet.

Har kontaktat en vän för att få hem lite saker jag behöver men har egentligen inte så många att be om hjälp av och blir hon också sjuk så då vette tusan hur det blir. Så viss beredskap är ändå bra. MEN det är stor skillnad på 1 paket extra med 4 rullar, men ändå, något extra kan vara bra att ha. Bara det att inte låta sig dras med i hysterin, jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer ha papper i affären, men vad gör det för nytta när man sitter där ensam hemma i karantän med i princip hela bekanskapskretsen hemma?

Det var helt länsat på linser, alla sorter. Och jah som var så sugen på linssoppa 😭
Det fortfarande slut på toapapper, men gott om hushållspapper iallafall 😂

Oj har tydligen lyckats hamstra panadol av misstag. Trodde jag köpte tre paket (max hos apotea) men idag trillade det ner två paket istället. Nog för att jag äter för mycket panadol, men nåja, nu kommer jag inte behöva fler på ett tag iaf. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka