Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Vadan detta intresse för krossade tomater på burk? Jag tycker det är vedervärdigt i typ alla sammanhang. Vad gör alla med sina tomater? Är det grytor? Verkar som att varenda människa om något förutom toapapper och pasta vill ha just krossade tomater.

Jag brukar steka lök och vitlök, ha i tonfisk och krossade tomater och sen får det puttra. Men jag har inte fler burkar tomater än jag har tonfisk, så typ 4-5 st bara.

En dag i sänder... Det kan man verkligen inte göra när det gäller toapapper. Här måste man planera inköpen av toapapper efter hur butikerna får in leveranserna 😒
Visst är det synd att det är så? Han har så rätt i mycket han skriver i den här artikeln, tycker jag. Vi kan inte trampa ner varandra och agera i hysteri och panik...... Jag märker ju själv att ju mer av tidningsrubrikerna jag läser, ju mer stressad blir jag. Tappar förmågan att tänka logiskt och rationellt; glömmer att vara snäll och medmänsklig.

Visst är det synd att det är så? Han har så rätt i mycket han skriver i den här artikeln, tycker jag. Vi kan inte trampa ner varandra och agera i hysteri och panik...... Jag märker ju själv att ju mer av tidningsrubrikerna jag läser, ju mer stressad blir jag. Tappar förmågan att tänka logiskt och rationellt; glömmer att vara snäll och medmänsklig.
Ja kanske. Jag vet inte. Tror inte jag hetsar upp mig så mycket, trots rubriker. Har respekt men det stannar lite där.

Maxi här i stan hade (har) extrapris på deras egna märke av toapapper den här veckan, jag var där strax efter lunch, inte ett papper i sikte :laugh: Fast det fanns gott om Lambi så tydligen är det ett gäng selektiva hamstrar vi har här!

Jästen slut även här, jag som ville roa mig med lite bakande när jag ändå är hemma. Ska bort på Ica Nära imorgon men annars får jag väl måla om trappan eller något för att fördriva tiden istället. Synd, blir inte riktigt lika njutbart resultat av trappmålning som av bakning :meh:

Jästen slut även här, jag som ville roa mig med lite bakande när jag ändå är hemma. Ska bort på Ica Nära imorgon men annars får jag väl måla om trappan eller något för att fördriva tiden istället. Synd, blir inte riktigt lika njutbart resultat av trappmålning som av bakning :meh:
Du känner ingen som bakar på surdeg som du kan tigga en startdeg ifrån?

💩

ziwKEcf.jpg

Vilka dagar och tider brukar det vara som allra minst människor på större varuhus som ICA Maxi och som ligger i utkanten av stan? Jag handlar så sällan även i normala fall att jag inte har riktig koll på hur det fungerar och jag vill verkligen inte bli sjuk nu så jag funderar på att ta en tur till affären för att komplettera och sedan kunna slippa handla på ett tag.

Vilka dagar och tider brukar det vara som allra minst människor på större varuhus som ICA Maxi och som ligger i utkanten av stan? Jag handlar så sällan även i normala fall att jag inte har riktig koll på hur det fungerar och jag vill verkligen inte bli sjuk nu så jag funderar på att ta en tur till affären för att komplettera och sedan kunna slippa handla på ett tag.
Morgon säger min mor som handlar mkt på Ica Maxi i Stockholmsområdet, oftast väldigt lugnt då enligt henne.

Jag brukar alltid kolla på YouTube-videor med teman som typ storhandling, freazer-meals, big family cooking, pantry organizations osv och nu börjar det även dyka upp videor på corona-temat. Det jag gillar är att många verkar gå efter mantrat "store what you eat, eat what you store". Det finns liksom ingen anledning att bunkra sådant man inte tycker om, för då lär det ändå vara det som behövs slängas i slutändan.
Fine, jordnötssmör är bra ur en prepping-synpunkt, men för mig vore det totalt värdelöst eftersom jag tycker det är så äckligt. Krokar ann lite i inlägget om krossade tomater, det är snarare något jag borde bunkra eftersom jag använder det i så många maträtter.
Förhoppningsvis börjar folk snart inse det och köpa sådant de faktiskt använder dagligdags!

Jag har hamstrat diverse pysselmaterial, eftersom skolor och förskola har stängt från och med imorgon. Det talas om att stänga alla butiker som inte är nödvändiga för försörjningen (typ livsmedelsbutiker och apotek) så jag köpte en stapel klistermärken idag. Det var relativt många lätt stressade föräldrar vid pysselhyllan... Varje barn får en dagbok också. Förhoppningsvis är det en situation som de bara upplever en gång i livet, så det kan ju vara intressant att dokumentera lite tänkte jag.

Jag scrollade lite på Instagram, och på bara några få inlägg hann jag med att se rikspuckon åt båda hållen :banghead:
Den ena: "eftersom alla andra är hysteriska och hamstrar toapapper passade jag på att köpa fem paket"
Det andra: "eftersom jag vabbar med sjuk och hostig unge passade vi på att åka och storhandla"

HUR SVÅRT kan det vara att TÄNKA?

Tidig morgon och efter 18 skulle jag säga. Men kan ju vara olika i olika städer :)
Hos oss har pensionärer rabatt tisdag onsdag, de kommer förmiddag lunch.
Torsdag fm lugnast skulle jag säga.

Jobbar på maxi :)

Jag som sitter i karantän undrar lite hur stämningen är i butikerna nu? Innan jag blev sjuk var ena affären lugn och sansad och den andra helt galen. Undviker ni affärerna så mycket ni kan för att minska risken för smitta eller handlar ni lika ofta som innan alla varningar och smittan kom?

Jag har hamstrat diverse pysselmaterial, eftersom skolor och förskola har stängt från och med imorgon. Det talas om att stänga alla butiker som inte är nödvändiga för försörjningen (typ livsmedelsbutiker och apotek) så jag köpte en stapel klistermärken idag. Det var relativt många lätt stressade föräldrar vid pysselhyllan... Varje barn får en dagbok också. Förhoppningsvis är det en situation som de bara upplever en gång i livet, så det kan ju vara intressant att dokumentera lite tänkte jag.
Det kommer flera chanser...
Sannolikt kommer dina barn och du själv att uppleva fler pandemier av influensa-typ.

Några exempel på "influensor" med kinesiskt ursprung, som folk under 70 år upplevt:

Asiaten (1957) https://sv.wikipedia.org/wiki/Asiaten, över 350.000 sjuka i Sverige under oktober 1957

Hongkong influensan (1969) https://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan, över 300.000 sjuka i Sverige februari 1969.

Det har under 1900-talet kommit vågor med influensor ett flertal gånger.

Jag som sitter i karantän undrar lite hur stämningen är i butikerna nu? Innan jag blev sjuk var ena affären lugn och sansad och den andra helt galen. Undviker ni affärerna så mycket ni kan för att minska risken för smitta eller handlar ni lika ofta som innan alla varningar och smittan kom?
Jag handlar som vanligt,det som stör mig är att vissa saker är slut för att någon stolle har bunkrat o tror den ska leva på ris,pasta,toapapper och jäst närmaste åren.
MVH Surkärring

Det här hamstrandet slår HÅRT mot våra äldre som varken har ekonomi att själva hamstra och dessutom endast har handling via hemtjänst 1 gång i veckan.
Jag har idag haft 3 inköp i jobbet men massa artiklar på de gamlas inköpsnotor var slut (läs upphamastrade)
Det tog mig dubbelt så lång tid att genomföra inköpen pga flera telefonsamtal till vårdtagarna om ersättningsprodukter (tid som kunde läggas på bättre omsorg) och ändå lämnade jag lättare kassar än vad de behövde.
Och detta är den gruppen av människor som klassas som högriskgrupp som det går ut över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka