Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Vet någon vilka dagar Ica brukar fylla butiken? Måndagar känns ju givet, speciellt efter en sån helg, men mer då?
Butiken jag jobbar på får leverans måndag kväll (färsk och torrvaror), tisdag förmiddag(frysvaror), tisdag eftermiddag( färsk och torrvaror), onsdag kväll(färsk och torrvaror), torsdag kväll(färsk och torrvaror), fredag eftermiddag (frysvaror), lördag morgon (färsk och torrvaror) och söndag kväll (färsk och torrvaror) så det kommer in varor hela tiden och är sällan tomt länge.

Bröd får vi dock av lite mer sällan
2 levererar 3 dar i veckan
1 levererar 4 dar i veckan men har ett lager i frysen
1 levererar 3 dar + 1 helgdag

Jag kom att tänka på vad någon skrivit tidigare i tråden, var det du @tanten ? Om att det är minst lika viktigt att gå ihop och se att man kan hjälpa varandra vid kris.

Jag misstänker nu skarpt att det är Corona jag har och ska prata med VC vid 11. Ringde mina föräldrar och dom är också sjuka, mamma endast ögoninflammation men pappa med halsont. Hundarna är hos dom nu, vi får prioritera vem som är minst nedsatt och klarar av att gå ut med dom. Jag klarade inte ens att gå ner och upp en trappa till källaren när jag skulle hämta näringsdryckerna utan att bli väldigt, väldigt påverkad så än så länge klarar mina föräldrar det bättre för dom mår inte dåligt och är allmänt nedsatta men dom har valt att inte gå till jobbet.

Men till saken, dom skulle hjälpa mig att handla men nu kan ju inte ens dom hjälpa mig. Som tur är har jag min mormor och morfar och extra syster som är friska och ska handla åt mig idag. Men hur blir det om även dom blir sjuka? Då har jag bara en person till som kan hjälpa mig så länge hen är frisk så klart, hen har erbjudit sig att fixa det jag behöver. Annars blir det väl att beställa hem varor.

Är därför glad att jag sett till att ha maten hemma nu, känns som en trygghet, hoppas jag blir frisk snart så jag kan hjälpa dom som är viktiga för mig när/om dom blir sjuka.

Är lyckligt lottad dock som får hjälp med hundarna och ändå har dom jag har omkring mig.

Har ni något sorts nätverk vid kris?
Du bor inte så att du kan beställa tex hemleverans av mat? Utöver de vanliga mataffärerna som erbjuder hemleverans har jag även sett andra mataffärer erbjuda hemleverans gratis till folk som inte kan/bör åka och handla (leverans inom visst område från butiken). Detta är alltså butiker som normalt inte erbjuder hemleverans men som vill hjälpa till och erbjuder det nu. Jag tror tjänsten främst är tänkt till äldre men jag tror inte butiken är strikt med det. Har sett detta i mataffärer i Täby (utanför Stockholm).

Jag har rätt stort nätverk om det skulle krisa sig men samtidigt är jag 33 år och fullt frisk och bor mitt i Stockholm med stort utbud av hemleveranser. Jag har dock levererat saker till min bror och hans familj som åkt på vinterkräksjukan (ej corona) och varit där med vätskeersättning till barn, plast sprutor för att ge vatten med (till deras 5-månaders) etc. och mina föräldrar har varit förbi med mat. Min bror och hans familj har som sagt inte corona med de vill ju självklart inte smitta någon med vinterkräksjukan heller så leveranser blir det.

Så gör jag också. Plus att jag köper ofta tex 5 kg ris fast jag lever som singel i praktiken pga särbo, just för att jag vet att det kommer att gå åt och det blir billigare.
Som singel blir det i princip att bunkra så fort man drar nytta av multipriser och stora förpackningar. Jag köpte två enkilos pack spagetti relativt nyligen, anledningen var extrapris. De kommer att räcka länge, och eftersom riset var nästan slut, blev det som vanligt en ny stor påse.

För mig är det att bunkra att köpa en 8 pack toapapper, men det känns inte läge att köpa mindre än vad jag brukar när jag dessutom är hemma mer (jobbar hemifrån)

@Lillefrun Jag bor på gård ihop med två andra hushåll. När jag hade magsjuka för några veckor sedan, så checkade de andra av ifall jag behövde någonting. Himla gulligt av dem, men jag hade allt hemma sedan tidigare, van att klara mig själv som singel. Så jag utgår ifrån att om jag eller nån annan på gården blir rejält sjuk, så hjälper vi andra till att fixa djur och handla. :)

Du bor inte så att du kan beställa tex hemleverans av mat? Utöver de vanliga mataffärerna som erbjuder hemleverans har jag även sett andra mataffärer erbjuda hemleverans gratis till folk som inte kan/bör åka och handla (leverans inom visst område från butiken). Detta är alltså butiker som normalt inte erbjuder hemleverans men som vill hjälpa till och erbjuder det nu. Jag tror tjänsten främst är tänkt till äldre men jag tror inte butiken är strikt med det. Har sett detta i mataffärer i Täby (utanför Stockholm).

Jag har rätt stort nätverk om det skulle krisa sig men samtidigt är jag 33 år och fullt frisk och bor mitt i Stockholm med stort utbud av hemleveranser. Jag har dock levererat saker till min bror och hans familj som åkt på vinterkräksjukan (ej corona) och varit där med vätskeersättning till barn, plast sprutor för att ge vatten med (till deras 5-månaders) etc. och mina föräldrar har varit förbi med mat. Min bror och hans familj har som sagt inte corona med de vill ju självklart inte smitta någon med vinterkräksjukan heller så leveranser blir det.
Det visste jag inte om faktiskt, har inte hört/sett något om det här. Hoppas på att den här leveransen idag räcker några dagar och att jag blir frisk snart. Eventuellt mer frukt senare i veckan som behöver fyllas på.

Beställde hem näringsdrycker som kommer innan dom andra hinner ta slut helt så det inte blir ett glapp. I och med att jag får recept från min dietist betalar jag 230 kr för 90 näringsdrycker. Tror ett fyrpack kostar runt 100 kr på apoteket annars. Så om inte annat har jag ju det. Apelsiner och Pepsi max är mina beroenden just nu men båda klarar man sig ju liksom utan, det är lyx konsumtion som jag räknar med att jag kanske inte kommer ha hela tiden men som jag uppskattar när den finns.

Men det är standard operating procedure för väldigt många väldigt ofta, de i kassan får i allmänhet ta all skit. Jag hatade att jobba i affär till slut och hatade människor rätt länge efter det. Jag har sett en stor spännvidd av ruttet beteende kan jag säga.
Men hur länge och hur mycket skit orkat den stackars kassörskan ta liksom? Och vem vill jobba med det i framtiden? Jag har jobbat i olika serviceyrken i 25 år nu och jag upplever att det blir värre plus ökad mängd snatterier och ökad mängd hot

Jag misstänker att många människor köper en massa saker som de vanligtvis inte äter, och kanske inte ens riktigt vet vad de ska göra med. När krisen är över köper man sin "vanliga" mat igen, och allt detta som man har bunkrat kommer att bli bortglömt (och till slut kastat pga för gammalt).
På min lokala ICA var det enda som tagit slut burkskinka. Som hon i affären sa; vem äter det?

Va inne en snabbis på ICA här för att köpa hundmat m.m. Det va rätt utplockat på ris & pasta, krossade tomater och toapapper. Kollade inte så nog iövrigt. Men det fanns gott om bröd tex. Dessutom fanns det mycket vegetariskt :cool: Lite ironiskt när havremjölk tex. har lång hållbarhet och inte behöver stå kallt :angel::D

Nu blev jag inviterad att gå med i en facebookgrupp som någon snäll person skapat ifall någon i samhället behöver hjälp. En Peebles Mutual-Aid group. Det var ett trevligt alternativ tycker jag, ifall det är någon som vill eller behöver isolera sig och av någon anledning inte klarar sig på egen hand sas. :)

Upplever att folk just i mataffär och apotek är allmånt otrevliga mot personalen. Tror det beror på att i en mataffär måste man handla. I en klädbutik t.ex väljer man ju själv om man vill. Det gör folk till almänna idioter tyvärr.

Tack gode gud har jag aldrig jobbat i en matvaruaffär och hoppas inte behöva göra det heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka