Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Att svenskar hamstrar toalettpapper är det konstigaste som hänt på år och dar. Har folk inte koll på att papper är en av Sveriges stora exportvaror? Om andra hamstrar toalettpapper borde svenskar hamstra kaffe. (men hamstra helst inte alls, det är inte nödvändigt...)

Visst att människor är flockdjur men man kan väl ändå tänka själv?
Vad behöver jag, vad tycker jag om, vad kan rimligtvis gå åt under två veckor?

Istället för att gå bananas och köpa allt som är löst samtidigt som både myndigheter och handlat hela tiden påtalar att detta inte är en någon livsmedelskris, leveranserna går som de ska.

Jag fortsätter lugnt att småhandla när jag behöver, någon bal med toapapper har jag aldrig köpt och kommer inte börja nu heller.

Visst att människor är flockdjur men man kan väl ändå tänka själv?
Vad behöver jag, vad tycker jag om, vad kan rimligtvis gå åt under två veckor?

Istället för att gå bananas och köpa allt som är löst samtidigt som både myndigheter och handlat hela tiden påtalar att detta inte är en någon livsmedelskris, leveranserna går som de ska.

Jag fortsätter lugnt att småhandla när jag behöver, någon bal med toapapper har jag aldrig köpt och kommer inte börja nu heller.

Min pappa har verkligen tagit det där till sig. Han kan inte leva utan kaffe, alltså har han bunkrat några extra förpackningar med kaffe. Det är också nåt som kanske kan bli svårare att få tag på, ifall importen skulle strula. Toapapper däremot, det köper han som vanligt, för det finns bra tillverkning i Sverige. ;)

Jag var in till närbutiken för att köpa mig en flaska vin och passade på att strosa runt lite bland hyllorna. Kan konstatera att hela Peebles tänkt leva på pasta och krossade tomater... lite väntat, men det som gjorde mig förbannad var ett personalen vid varje kassa satt upp skyltar i still med; "...Don't verbally abuse our staff..." Alltså, det är en sak att folk tokhandlar men om de inte kan uppföra sig civiliserat längre förtjänar de tamesjutton både en lavett och att få sitta hemma med sitt sketna toapapper och hosta betydligt längre än två veckor!
Nu pratade jag med kassörskan och det var tydligen framför allt större butiker i kedjan som blivit drabbade av folk som blivit arga, men ändå. Finns ingen jäkla ursäkt.
Va! Ger sig folk på personalen? Det är ju helt galet! Vad tänker dom att det ska leda till?

Jag är lite tjenis md en tjej i kassan på min Lidl, handlar ofta där för att om jag bara går runt hörnet av mitt hus ser jag affären och efter ett tag blir man ju igenkänd.

Jag var där i tisdags och det var fullkomligt galen stämning. Aldrig sett så mycket folk på Lidl och i vanliga fall plockar dom flesta ner sakerna i sådana där rullkorgar, några få tar kundvagnar men då var det i princip bara stora kundvagnar. Jag behövde toapapper och knyckte den allra sista som låg där helt ensam, kom antagligen i sista sekunden. Jag hade inte en aning om hysterin så jag blev chockad och frågade om det varit så flera dagar, hon sa att när det spridits så mycket om Coronaviruset så hade dom blivit översköljda av kunder. Det här var liksom mitt på dagen också så jag undrar om folk tog ledigt för att handla för inte såg majoriteten ut att vara pensionärer.

Jag är glad att jag hann samla på mig lite mat innan jag blev sjuk, var som att jag kände på mig att det skulle behövas och har behövt det jag köpt hem, tycker dock att jag varit rimlig i vad jag köpt, jag har så att det räcker 2-3 veckor vilket inte känns överdrivet, speciellt inte nu när jag inte kan gå till affären. Insåg dock att jag glömt både tvål och tandkräm och har lite andra saker som t.ex. apelsiner och sånt som gått åt. Om det skulle krisa har jag torrvaror för att klara mig ytterligare en tid men då väldigt torftig, men det är bara i nödfall det kommer behövas.

Har ni ett kriskris lager? Alltså att ni har sådant som går åt hela tiden rullande och utöver det ett litet lager med mjöl och typ rågflingor/havregryn/knäckebröd osv som ni tänker att ni bara ska ta vid en större kris?

Va! Ger sig folk på personalen? Det är ju helt galet! Vad tänker dom att det ska leda till?

Jag är lite tjenis md en tjej i kassan på min Lidl, handlar ofta där för att om jag bara går runt hörnet av mitt hus ser jag affären och efter ett tag blir man ju igenkänd.

Jag var där i tisdags och det var fullkomligt galen stämning. Aldrig sett så mycket folk på Lidl och i vanliga fall plockar dom flesta ner sakerna i sådana där rullkorgar, några få tar kundvagnar men då var det i princip bara stora kundvagnar. Jag behövde toapapper och knyckte den allra sista som låg där helt ensam, kom antagligen i sista sekunden. Jag hade inte en aning om hysterin så jag blev chockad och frågade om det varit så flera dagar, hon sa att när det spridits så mycket om Coronaviruset så hade dom blivit översköljda av kunder. Det här var liksom mitt på dagen också så jag undrar om folk tog ledigt för att handla för inte såg majoriteten ut att vara pensionärer.

Jag är glad att jag hann samla på mig lite mat innan jag blev sjuk, var som att jag kände på mig att det skulle behövas och har behövt det jag köpt hem, tycker dock att jag varit rimlig i vad jag köpt, jag har så att det räcker 2-3 veckor vilket inte känns överdrivet, speciellt inte nu när jag inte kan gå till affären. Insåg dock att jag glömt både tvål och tandkräm och har lite andra saker som t.ex. apelsiner och sånt som gått åt. Om det skulle krisa har jag torrvaror för att klara mig ytterligare en tid men då väldigt torftig, men det är bara i nödfall det kommer behövas.

Har ni ett kriskris lager? Alltså att ni har sådant som går åt hela tiden rullande och utöver det ett litet lager med mjöl och typ rågflingor/havregryn/knäckebröd osv som ni tänker att ni bara ska ta vid en större kris?

Inte kriskris dedikerat men oftast en oöppnad och en öppnad förpackning av det mesta vi använder regelbundet.

Butikspersonalen lär ju också lätt bli sjuka iom smittan, måste vara extremt svårt att klara sig undan med så många olika människor varje arbetspass. Nästan oavsett vilka risker eller hur god hygien man har😕

Jo... speciellt som det inte är ovanligt att kunder nyser eller hostar rakt på personalen. Jag har jobbat som kassörska och väldigt många anser att vi inte är "folk" :meh: och beter sig helt hänsynslöst.

Nej, jag har endast sånt som går åt rullande. Men ofta köper jag när det är extrapris (tex nu har willys 3 st rågrut billigare) och då har jag ofta rågrut för några veckor framöver. Dvs sånt jag vet att jag ändå alltid använder i matlagningen, köper jag mer av när det är billigare. Därför blir det automatiskt att jag har ett lager, så jag behöver inte bunkra i ordets rätta bemärkelse.

Nej, jag har endast sånt som går åt rullande. Men ofta köper jag när det är extrapris (tex nu har willys 3 st rågrut billigare) och då har jag ofta rågrut för några veckor framöver. Dvs sånt jag vet att jag ändå alltid använder i matlagningen, köper jag mer av när det är billigare. Därför blir det automatiskt att jag har ett lager, så jag behöver inte bunkra i ordets rätta bemärkelse.

Så gör jag också. Plus att jag köper ofta tex 5 kg ris fast jag lever som singel i praktiken pga särbo, just för att jag vet att det kommer att gå åt och det blir billigare.

Jag har inte bunkrat mitt kriskris lager med flit men är ändå glad att ha det. Mitt lilla förråd kommer av att jag året runt har en stor förmåga att köpa på mig lite extra av det jag behöver för jag kan i perioder bara äta vissa livsmedel i x antal veckor eller oftast flera, flera månader eller upp mot året eller mer, låser mig i princip helt annars och då är jag rädd att det jag vill ha inte ska finnas så då tar jag lite extra varje gång och för det mesta går det ihop sig men det kan gå från en dag till en annan att jag inte längre klarar att äta något utan att må illa och mp väldigt dåligt. Det jag har i det jag döpt till kriskris lagret är alltså sådant från tidigare perioder så jag har utan att kämpa byggt upp detta lager. Som typ pastan som är 3 år gammal... Handlar inte om så mycket som förr då jag varit ganska bra på att inte dra iväg lika galet som förr.

Jag kom att tänka på vad någon skrivit tidigare i tråden, var det du @tanten ? Om att det är minst lika viktigt att gå ihop och se att man kan hjälpa varandra vid kris.

Jag misstänker nu skarpt att det är Corona jag har och ska prata med VC vid 11. Ringde mina föräldrar och dom är också sjuka, mamma endast ögoninflammation men pappa med halsont. Hundarna är hos dom nu, vi får prioritera vem som är minst nedsatt och klarar av att gå ut med dom. Jag klarade inte ens att gå ner och upp en trappa till källaren när jag skulle hämta näringsdryckerna utan att bli väldigt, väldigt påverkad så än så länge klarar mina föräldrar det bättre för dom mår inte dåligt och är allmänt nedsatta men dom har valt att inte gå till jobbet.

Men till saken, dom skulle hjälpa mig att handla men nu kan ju inte ens dom hjälpa mig. Som tur är har jag min mormor och morfar och extra syster som är friska och ska handla åt mig idag. Men hur blir det om även dom blir sjuka? Då har jag bara en person till som kan hjälpa mig så länge hen är frisk så klart, hen har erbjudit sig att fixa det jag behöver. Annars blir det väl att beställa hem varor.

Är därför glad att jag sett till att ha maten hemma nu, känns som en trygghet, hoppas jag blir frisk snart så jag kan hjälpa dom som är viktiga för mig när/om dom blir sjuka.

Är lyckligt lottad dock som får hjälp med hundarna och ändå har dom jag har omkring mig.

Har ni något sorts nätverk vid kris?

Har inte märkt av något i affärerna här i Skara. Coop såg lite fattigt ut men det brukar det göra en lördagkväll. Toapapper fanns kvar lite extra tomt på pastahyllan de har tydligen extrapris på Kungsörnens snabbmakaroner/idealmakaroner så den hyllan var faktiskt tom och lite lågt på spaghettin. Dock fanns det längre fram en plats med dessa så heöt slut var det inte.

En av våra kunder på jobbet berättade dock att folk gått bananas på jäst. :confused: Torrjäst kan jag förstå men vanlig jäst? Ska alla baka bröd nu för att frysa in eller hur tänker de?. Jästen är ju om något en riktigt färskvara.

Nu handlar jag tidigt på morgonen alternativ så sent som möjligt för att undvika golk.

Tack vare diabetesen har mat alltid varit en stor prioritering hemma. Vill alltid ha skafferi och frys fylld. Så känner mig ganska trygg med att ha tillräckligt hemma utan att behöva köpa en massa extra.

Det känns ytterst oplanerat att ha ett lager med saker som aldrig används så man inte har koll på om det fungerar eller är ätbart när det väl behövs. Mycket frystorkad mat är tex riktigt äcklig och inget som man ens vill ha med sig på normala vandringsturer. Jag kör på stora inköp av saker med lång hållbarhetstid på men som används regelbundet så man får rotation på det. Visst har jag en hel del konserver, frys- och torrvaror men det är då av märken jag tex vet inte har bisfenol i konserverna och där jag vet vad jag vill laga med det. Iof lika mycket för att jag hatar att åka handla och gör det så sällan jag bara kan men också för att jag gillar att ha saker hemma ifall det skulle behövas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka