Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag har inget nätverk, men jag räknar med att det går bra ändå. Så sjuk att jag inte kan kräla ned med hundarna till parken har jag aldrig varit och så länge de har mat kan jag leva på couscous, hallon och svamp en vecka om det behövs.

Det vore spännande att se en intervju med någon som handlat jäst t.ex. Varför köpa jäst och mjöl just nu när man inte gör det annars??

Jag har just dammsugit min lilla stad efter jäst och det är slut precis överallt.
Jag har i mitt långa liv aldrig varit med om att det varit slut på just jäst.

Det vore spännande att se en intervju med någon som handlat jäst t.ex. Varför köpa jäst och mjöl just nu när man inte gör det annars??

Jag har just dammsugit min lilla stad efter jäst och det är slut precis överallt.
Jag har i mitt långa liv aldrig varit med om att det varit slut på just jäst.
Lidl på orten hade GOTT om färsk jäst idag (ja, jag bakar ju faktiskt i mitt ordinära icke-corona liv ;) ), men Willys har haft helt slut de senaste gångerna jag har kikat. Jag var bara inne en kvick sväng på Lidl idag, men överlag såg det inte ut som om det var brist på något där faktiskt.

Lidl på orten hade GOTT om färsk jäst idag (ja, jag bakar ju faktiskt i mitt ordinära icke-corona liv ;) ), men Willys har haft helt slut de senaste gångerna jag har kikat. Jag var bara inne en kvick sväng på Lidl idag, men överlag såg det inte ut som om det var brist på något där faktiskt.
Så synd att just den affären är på min bojkottalista.

Tack så snällt.
Men nej, det är inte kris än. Jag har ett bröd kvar i frysen.
Min vana trogen var jag ute i god tid.
Här har min affär haft helt slut på jäst några gånger. Det ligger 3 pizzerior inom 5 minuters gångavstånd och en gång jag verkligen behövde och skulle köpa hade en av pizzeriorna köpt upp allt, över 100 paket. Jag som stod där och ville ha en jäst kub fick fortsätta leta.

Nu har jag handlat på den lokala Ica sniket och kan konstatera att även landsortsborna har fått fnatt och tydligen diaree då toapappret var slut, det var utplockat bland ris o pasta men fanns av allt utom mitt ris.
Annars fanns allt, själv köpte jag kaffe för gud förbjude att det ska ta slut :nailbiting: ,sen slank en nygrillad kyckling o semla ner i korgen med.

Var på havregrynsjakt i dag, jag gick bet... :down: Köpte ett 8 pack toalettpapper eftersom det började sina hemma, och sen fick det bli rågflingor i stället, så hoppas inte den gröten skiljer allt för mycket i smak mot havregrynsgröt.:p

Sonen har en liten temphöjning så vi håller oss hemma i soffan nu. Tant hund MYCKET nöjd med det! :up:
C0CD7B3B-4802-4770-A28E-BD93FF6748D2.webp

Var in i en affär i Lund i dag, blev lite grönsaker a la tacos, lite tacobröd, creme fraiche, ost, vanligt bröd och så var jag sugen på kaviar. Kollade runt lite och såg att det var lite rensat bland pastan, att jästen var helt slut och så satt det lappar här och där med "Handla med hänsyn" budskap på. Toapappret var INTE slut i alla fall! :D
Men vad är det med folk? Det verkar vara sådan här "kaos" lite överallt i landet, och att beställa med hemleverans verkar blir svårare och svårare också eftersom "alla" gör det. affärerna hinner inte riktigt med.

Om alla FRISKA tar sig till affären och handlar NORMALT så kanske HEMLEVERANS kan användas av de sjuka och de i riskgrupper? Inget hamstrande, inga varor som tar slut, allt räcker till alla osv?

I övrigt var det rätt gott om folk i affären, inte alls någon zombiestämning. Men visst, många frågade efter varor och när de fick hem olika saker.

Undrar om de som bunkrar jäst är medvetna om att den har ett bäst före datum? torrjäst är ju en annan femma men färsk.. ja den går ju inte o förvara så länge, eller frysa.
Det funkar bra att frysa, åtminstone när jag testade och andra har också haft framgång. Jästbolaget säger den dör......

Jag köpte hem lite jäst då jag lär tillbringa mer tid hemma, för bakade jag alltid bröd och har länge tänkt komma igång igen. Kanske fler tänker på samma vis?

Jag har gjort min veckohandling idag.
Först spolarvätska för den var nästan slut. Den butiken var helt tom (på folk, inte varor) och personalen såg allmänt sysslolös ut.

I mataffären var en del sorter av burktomater, pasta och ris urplockat. Men man kunde ju köpa även om kanske precis den sort man villa ha var slut. Det enda som var helt tomt var burkravioli-burkskinka-bullens korv-hyllan. (:yuck:)
Toapapper hade de ställt ut extra pallar med direkt i gången. Märktes att folk hade plockat av dem men inte slut.

Själv köpte jag tre paket knäckebröd pga. 3 för X kr-pris. Men det gör jag i normala fall också när det finns sådana erbjudanden.

Det funkar bra att frysa, åtminstone när jag testade och andra har också haft framgång. Jästbolaget säger den dör......

Jag köpte hem lite jäst då jag lär tillbringa mer tid hemma, för bakade jag alltid bröd och har länge tänkt komma igång igen. Kanske fler tänker på samma vis?
Ja alltså vattnet i jästen kan göra så det dör i frysen plus att jästen troligen förlorar lite av sin förmåga vid frysning, det är ju en levande organism.
Men de som bunkrar jäst nu är förmodligen inte de som brukar baka. Särskilt med tanke på att det även köpts mjöl hej vilt. Är man van att baka har man ju ofta en hel del av de sakerna redan hemma. Samma med toapappret, så mycket toapapper använder nog inte folk annars :laugh:
De flesta som panikbunkrar gör det nog inte särskilt logiskt..

Vadan detta intresse för krossade tomater på burk? Jag tycker det är vedervärdigt i typ alla sammanhang. Vad gör alla med sina tomater? Är det grytor? Verkar som att varenda människa om något förutom toapapper och pasta vill ha just krossade tomater.

Vadan detta intresse för krossade tomater på burk? Jag tycker det är vedervärdigt i typ alla sammanhang. Vad gör alla med sina tomater? Är det grytor? Verkar som att varenda människa om något förutom toapapper och pasta vill ha just krossade tomater.

Ja, det är superanvändbart till massor av rätter, innehåller mycket nyttigheter och kan lagras länge. Pizzasås, pastasåser, grytor, soppor, kebabsås, fylld pasta, fisksoppa, moussaka, lasagne är några exempel ur min användning.

Krossade tomater på tetra använder jag 1-2 stycken av varje vecka. Till köttfärssås, chili, soppa, osv. Brukar plocka till mig någon förpackning varje gång jag veckohandlar......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka