Sv: Att buköppna eller inte!?
Fast boxvila behöver de väl inte ha mer än några dagar/ någon vecka?
Min förra häst fick gå i hage efter ca 10 dagar även om det var en "box-hage".
Boxhage och boxvila har inte varit skillnad för de jag nämnde tyvärr. De har helt enkelt inte tolererat det där med 'stilla på liten yta' speciellt bra alls. B blev skogtokig att hantera, promenader var även tungt sederad och inspänd, dömda att misslyckas då hon exploderade. Hon fick sederas ganska tungt för att hålla sig lugn i sjukhage med. K var en notorisk boxvandrare, inga problem promenera eller så, men boxvandrade hysteriskt. N däremot skulle nog klarat boxhage.
Både B och K var dessutom MYCKET livliga hästar i större hage. Mycket springm bock och bus. Och det är ju INTE ett alternativ med ett stort sytt operationsärr efter buköppning, vad jag förstått?
Så, även om de var unga och rent så hade de bästa förutsättningar, så hade de riskerat att förstöra allt och mer därtill under konvalescensen. Och även om man med nöd och näppe lyckats ta dem igen konv, så hade de mått extremt skit under tiden.
Jag hade som jmf inte ens försökt med en hovbensfraktur, ett benbrott, en senskada eller annat heller, även om prognosen var god, just för att konv var (båda är i himlen nu) ett så stort problem.
V, C och de två nuvarande klarade/klarar dock boxvila/konvalescens fint (så vitt jag vet om de två nu) och även om de givetvis inte skulle tycka det var kul alls, så är det långt ifrån hur de nämnda flickorna skulle må, och ffa hur stor negativ inverkan beteendet skulle ha på konv.