Att buköppna eller inte!?

Sv: Att buköppna eller inte!?

Jo ph balans är bra att kolla också försurning i kroppen kan ge problem hästen kan må bra av att få djurkalk för att balansera ph värdet ex CarinaMargret

Jag fick själv besluta mig för detta i fredags. Hade en 11-årig kille som mitt i allt visade kolik symton. Vetrnären var på plats efter ca 4 timmar medans vi promenerade. Efter ytterligare ca 9 timmar var vetrinären ut och kunde fastställa att det röde sig om ett tarmvred. Så jag fick valet att åka med honom ner till Uppsala för operation. Själv bor jag i Umeå så det kändes som ett dåligt alternativ att lasta en häst som inte ville stå och vred sig i kramper. Vi köpte lite tid genom mycket smärtstillade och dropp men på kvällen fick vi säga farväl åt honom. Det gick hemskt fort på slutet, han fick nämligen inre blödningar. Men jag känner som en tröst att jag gjorde rätt val som inte åka till uppsala, för då hade vi stått med en häst som hade inre blödningar efter E4an och väntat på en vetrinär som skulle avliva honom.
Men hade dom kunnat göra ingreppet i Umeå hade jag aldrig tvekat. Då hade han kanske varit vid liv just nu.

Min ridhäst blevbuköppnad som tvååring pga tarmvred.
Han hade inte överlevt annars.

När hans mamma fick kolik som 26-åring frågade veterinären första gången han var här, om jag ville köra henne till Helsingborg för buköppning om hon inte blev bättre. Det ville jag inte, hon var för gammal för att lastas och köras i två timmar och sen opereras.
Hon fick sluta i lugn och ro hemma i stället, senare den natten.

Väldigt tråkigt att höra, men en liten tröst när det känns rätt! Jag har bara 20 min resväg till dygnet runt öppen klinik här och tycker det känns som en evighet när det krisar!

CillaW: Lite så där tänker jag som du verkat göra - det är ju från individ till individ, skulle frågan komma upp på min 2-åring eller min svårklass häst så skulle jag nog tänka en gång till, valet är inte lika "enkelt" då som på den häst som redan är skadad och triangelmärkt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka