Att börja tävla

J

Jozzi

Hej på er!

Nu har jag tänkt mig att traska in på tävlingsbanorna, men jag har många funderingar. Jag tänkte tävla i "Lätt tölt"

- Hur ska man vara klädd? Går det bra att ha en svart munk trödja och islandsridbyxor? Måste byxorna vara vita eller går det bra med någon annan färg?
- Får man ha skor med snörning? Jag har hört att man INTE får ha det, men stämmer det?
- Får man använda sig av pesoas tredelat bett med tre ringa på sidorna?
- Hur lång får spöet max vara?
- Har ni lust att ge mig en lista som visar vad man ska ha med sig på tävlingen EX: Passet, Hästen så klart ;) men vad mera?

Om det finns någon sida med alla denna information för 2006 så ge mig :) Jag har tittat på SIF hemsida, men jag har lite svårt att hitta där.

Jag vet lite hur det går till. Jag har tävlat för ett par år sedan, men reglerna ändras juh med tiden :)

//Jozzi

Sv: Att börja tävla

FIPO, har svaret på dina frågor. Ett måste för den som vill tävla.

Boj skrev:

Vars får man tag på FIPO? kostar?

Jag ska oxå ge mig ut på tävlingar iår, för första gången.. :crazy:

(Om självförtroendet ökar lite dvs.. :( )

Ridningen är egentligen inget fel på - det sitter i mitt huvud! :cry:

Tackar för tipset :) Den ska jag skaffa mig!

//Jozzi

Asså jag blir galen på FIPO-reglerna! Jag har beställt dem tre gånger och fått bekräftelse men de kommer ju aldrig!

Att tävla är otroligt roligt och lärorikt. Jag tycker att jag får så mycket mer ut av min ridning genom att ha tävlingen som ett mål.
För mig handlar inte tävlingen om att tävla mot de andra, utan att förbättra min och hästens prestationer.

Sen är det så häftigt att rida på en ovalbana också!

- Hur ska man vara klädd? Går det bra att ha en svart munk trödja och islandsridbyxor? Måste byxorna vara vita eller går det bra med någon annan färg: Man kan rida i såkallade jordpush byxer (jag har sett folk som gjort det på SM), färgen spelar ingen roll. Man ska ha kavaj eller klubbjacka vad jag vet. Men om du bara ska vara med på en träningstävling så går det bra med munktröja.

- Får man ha skor med snörning? Jag har hört att man INTE får ha det, men stämmer det: Jag har själv tävlat med snörade skor på en kvaltävling, det är okej vad jag vet.

- Får man använda sig av pesoas tredelat bett med tre ringa på sidorna: Alla bett är tillåtna (men dom måste vara ämnade för ridning och inte körning mm.). I år kommer domarna mer kolla på HUR du använder bettet, så det gäller att du kan behärska bettet innan du tävlar på det.

- Hur lång får spöet max vara: 120 cm med snärt.

Senast ändrad av en moderator:

Poplan skrev:
Alla bett som är tillåtna

(men dom måste vara ämnade för ridning och inte körning mm.)

- Hur lång får spöet max vara: 120 cm med snärt.

Men alltså, bett med parerstänger är väl tillåtna?
De används väl mest inom travet.

Bett med ringar, liknande pessoa, men för körning kallas väl postkandar?

Spöet, alltså 120 + snärt, eller 120 inkl snärt?

LinnK skrev:
Spöet, alltså 120 + snärt, eller 120 inkl snärt?

HELA SPÖET (då menar jag allting, snärt, handtag mm), får inte vara längre än 120 cm.

Pesoabettet är mej veterligen inte tillåtet i lätt klass, endast i öppen klass.

/Malin

Boj skrev:
Man kan ladda ner som PDF-fil från www.feif.org
Gratis, om man inte räknar in kostnaden för att skriva ut det själv, och man står ut ut med engelskan (eller tyskan). Och så har man garanterat senaste utgåvan...

Freyr skrev:
Pesoabettet är mej veterligen inte tillåtet i lätt klass, endast i öppen klass.

/Malin

Jo precis, i lättklass är väl bara bett från grupp A tillåtna? (dvs du får inte heller rida med stång av olika slag?)

Till trådskaparen. Såvistt jag vet är INTE skor med snörning tillåtna även om man brukar kunna komma undan med det ändå, har du jordpursbyxor ska du även ha sådana skor.

Förutom det som poplan nämde i form av tröjor går det även bra att tävla i islandströja eller vit polo med nån ridväst över. (beroende på hur högt man tävlar då ;) ) Viktigast är dock att det är snygg och prydligt, helt och rent! (det är väl där munktröja med luva faller lite...)

Pessoa är inte tillåtet i lätta klasser, bara i öppna och även då är det noga med hur långa skänklarna är och hur brett, tjockt bettet är och så vidare.. allt detta kommer domarna att kolla på utrustningskontrollen.. Men kom även ihåg att det är väldigt viktigt vad man har för nosgrimma. endel nosgrimmor är inte tillåtna med vissa bett och så vidare! Lycka till! Mvh// Sara

LinnK skrev:
Men alltså, bett med parerstänger är väl tillåtna?
De används väl mest inom travet.

Nej, bett med parerstänger är inte tillåtna. Dessa bett klassas som körbett, och inte ridbett.

Hej.
Man får rida i stort sätt nästan i vilken klädsel som helst nu förtiden när det gäller klubbtävlingar. Flertalet red i linne och jodpurschbyxor i sommras när det var som varmast,vissa har inte kavaj eller jacka utan en vanlig enfärgad tröja. Många har reklam på sina tröjor/t-skirtar, så man inte fick ha tidigare. Är man orolig om man får tävla med någon viss klädsel,fråga domarna på plats. Läs annars FIPO.

Gällande pessoabettet är det viktigt att du mäter stängerna och kollar upp det i FIPO,då det är många som blivit diskade pga att det haft tygeln på sista ringen,då skänklarna blir för långa oftast.

//Ultrabeat

Klubbades igenom på FEIFs delegatmötet i sept.
Det var för att kunna tillåta flera sorts bett (t.ex. Myler-bett). Ingenting på bettet kommer mätas. Istället kommer domarna mera kolla på att man rider rätt med bettet och inte skadar hästen.

/Malin

Poplan skrev:
HELA SPÖET (då menar jag allting, snärt, handtag mm), får inte vara längre än 120 cm.
Var noga med mätning av spöet, för det är inte roligt att bli diskad för förlångt spö!

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 068
Senast: Hedinn
·
Dressyr Hej! Jag har några frågor till er Dressyrryttare och dressyrvetare därute! Jag har alltid varit hoppryttare av den enkla anledningen...
Svar
2
· Visningar
949
Senast: Pancakes
·
Islandshäst Jag har funderingar på att börja tävla med min islänning, men hur gör man?! Jag har haft min islänning i 2,5 år. Tidigare har jag ridit...
Svar
6
· Visningar
1 732
Övr. Hund Nu är det så att jag har i ett par dagar varit inne på skk.se och tittat på nästan alla raser som finns och det har blivit till en lista...
2
Svar
30
· Visningar
4 745
Senast: Tuvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar