Att börja med galopp (kurser?, ideal ålder och längd för jockey?)

Ainon

Trådstartare
Jag är väldigt sugen att prova på detta med galopp.
Vars ska man vända sig?
Finns det någon "prova på" kurs man kan gå?

Är inte ute efter att bli jockey (även om det kanske blir aktuellt senare :D )

Sen funderar jag om det finns några längd och ålder ideal på jockeys? Är det en nackdel att vara kort om man rider galopp? (Är 156cm, 45kg, 18år)

Sv: Att börja med galopp (kurser?, ideal ålder och längd för jockey?)

Ta kontakt med Belldale racing school. det var så jag började...
www.belldale.se

Ta kontakt med Belldale racing school. det var så jag började :rofl:
www.belldale.com

Jockeyjoe skrev:
Ta kontakt med Belldale racing school. det var så jag började :rofl:
www.belldale.com

Tack så mkt!
Ska kolla upp vad de har att erbjuda, eftersom jag bor så långt bort så måste det vara en längre kurs och finnas någonstans att bo där eller i närheten.... Men ska kontakta dem så snart som möjligt :banana:

Kolla runt på gamla trådar här i galoppforumet, det talas bland annat om kurser på strömsholm som finns i varierande längd där boende ingår. Vart bor du om du bor "långt bort"? kanske det finns någon tränare i din närhet som du skulle kunna hjälpa tex? Det e en av de vanligaste, och skall jag vara ärlig, bästa vägarna in i sporten...
Det är absolut ingen nakdel att vara kort, framför allt inte om du eventuellt vill rida lopp då dessa styrs efter vikt.

Hoppas att du hittar rätt! fråga annars järna vidare!

Ninniw skrev:
Kolla runt på gamla trådar här i galoppforumet, det talas bland annat om kurser på strömsholm som finns i varierande längd där boende ingår. Vart bor du om du bor "långt bort"? kanske det finns någon tränare i din närhet som du skulle kunna hjälpa tex? Det e en av de vanligaste, och skall jag vara ärlig, bästa vägarna in i sporten...
Det är absolut ingen nakdel att vara kort, framför allt inte om du eventuellt vill rida lopp då dessa styrs efter vikt.

Hoppas att du hittar rätt! fråga annars järna vidare!

Jag bor uppe i Norrbotten (Piteå rättare sagt) är fast här pga gymnasiestudier tills sommaren -06 . Tror inte det finns någon galopptränare här borta i ödemarken bara en massa travtränare :(

Ska kolla upp det på strömsholm!

Har en till fråga, hur gammal är för gammal för att börja med galopp? Tänker om man har som mål att rida lopp.

Om du är över 65 är det dispens som gäller... :devil:
fast det är nog bra att börja så fort som möjligt, indviduelt olika så klart. tror att maxgränsen är 30 för att bli lärling, men kanske du bör satsa på att rida amatör lopp till att börja med...

de finns prova på kurser på strömsholm annars kan du alltid pröva hos en galopptränare

Hur lång och hur tung får man vara då för att vara jockey??? För det finns gränser va??? :confused: :confused: :confused:

längden är inte så viktig, men för proffs så runt 52-58,59 kg högst och för amatör så 60 till 70 ungefär, beror på hur mycket du kan banta och vilka hästar och löp du ska rida

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 671
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar