Att bli medryttare...

P

Ponnytokig

Vad ska man tänka på? Vad händer om hästen vrickar sig, blir halt när man har varit ute och ridit? Skriver man kontrakt? Är det vanligt att man betalar? Hur mycket då? Vilket ansvar har man o.s.v??

Sv: Att bli medryttare...

Fel forum kanske? :p

Men när jag har varit medryttare (visserligen en gång, haha), har vi inte haft något kontrakt. I och för sig betalade jag inte heller men...

Det där med hälta är lite knepigt. Som medryttare skulle jag skämmas jättemycket, och om min medryttare (när jag hade häst) hade "gjort" min häst halt skulle jag nog bli sur :o Självklart beror det på omständigheterna.. däremot kan ägaren knappast börja kräva någon ersättning för det, om inte det står i något kontrakt.

Jag har varit medryttare på samma ställe i över 3 år nu.
Det går egentligen inte att ge något svar på dina frågor, för det varierar från ett medryttarskap till nästa. Du ska därför prata med hästägaren om sådant istället.
Att skriva något ordentligt på papper är alltid bra.
Ytterligare en tänkvärd detalj är att välja en hästägare du trivs med, förutolm att du ska gilla hästen. Det underlättar enormt om man har ungefär samma hästsyn. Det är ju hästägarens ord som gäller, så om hästägaren är en täckesfanatiker medans du föredrar "nakna" hästar, kanske du kan tycka det är jobbigt att hästen ska ha täcke på sig när du inte tycker det behövs/ha fler täcken på sig än vad du tycker är nödvändigt.

Jag har faktiskt inte haft något skrivt, och inte heller betalat något. I gengäld har jag hjälp till otroligt mycket med stallarbete och skötsel av ägarens övriga hästar (som mest totalt 3 vuxna och två föl/åringar). Vi hittade en deal som funkade för oss båda, det gäller för dig att göra det också.
Jag har aldrig varit med om att en häst skadar sig under ridtur, men har du en någorlunda vettig hästägare, som vet att du är en vettig medryttare, inser den förmodligen att det är något som kunde hända vem som helst, men det är en sådan sak som det är bra om man pratar om i förväg.
Likaså avramlingar ute är ju en sak som händer, och jag minns fortfarande paniken när jag trillade av femåringen (som dessutom skulle säljas och blivit tingad!) och hon satte av i galopp mot vägen! Om hästägaren litar på dig tillräckligt mycket för att låta dig rida ut, inser hon nog också att vi alla trillar av då och då, men igen, ytterligare en bra sak att kanske prata lite om.

Jag kommer att klottra ner ett kontrakt till min medryttare och mig. Där kommer det stå att hon inte ska betala någon månadsavgift eller liknande utan att hon i stället betalar om hästen gör sig illa och behöver veterinär samt att hon får stå för utrustningen om hon skulle ta sönder den på något sätt och liknande. Står det inte i något kontrakt är ju personen i fråga inte heller skyldig till att betala.

Visst kan det hända vem som helst men det är ju surt för mig som hästägare att stå för någon annans tabbe, i alla fall om medryttaren i fråga inte betalar något i övrigt. Oftast behövs ju ingen veterinär för en liten hälta eller så, men om det skulle bli något extremt är det ju inte jättekul varken för mig eller medryttaren. Händer något som ryttaren absolut inte kan rå för kanske man får se det med andra ögon. Dock ska allt stå i kontrakt eller om man har gjort ett muntligt avtal för bådas trygghet.

fast menar du att medryttaren ska betala någon slags "straffavgift" om hästen ex. snubblar o vrickar till sig när man är ute i skogen, o hästen sen blir tvungen o stå ett par dagar?

Jag vill bara kommentera det här med skador.
Jag som medryttare anser väl att jag skall betala självrisken om någonting allvarligt händer hästen som kan bero på mig.
Däremot hade jag även som hästägare sett att det var mitt ansvar ändå, så det är lite kluvet.

Hade hästen te.x trampat snett under en ridtur i skogen, då anser jag att hästägaren skall betala. Men om jag som medryttare vill ta en tur på stigen, "råkar" gå i för fort tempo för det hala underlaget (utmanar fara lite kanske) & hästen går omkull, då bör medryttare betala.

Tyvärr finns det människor som kan uppfattas jättebra, men ta risker med ens häst som tyvärr då redan är försena att återgärda när olyckan väl är framme. Allting handlar väl egentligen om erfarenhet & sunt förnuft, inte alla människor tycker det är lika självklart som en annan.

Själv är jag hästägare & skulle aldrig skaffa medryttare till honom nu. Men hade medryttare på min förra häst & då var det en nära kompis. Hon var så lik mig att jag kände mig jättelugn. Hon betalade ingenting, utan hjälpte mig istället när jag var sjuk & sådär. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka