Att bestämma över liv och död... Långt och svårt...

Milene

Trådstartare
Har en hund född 1996. Han har kämpat i drygt tre år mot SLO (klolosssningssjukdom) och sköldkörtelproblem. Medicinerar ständigt med Levaxin (mot sköldkörteln) och Rimadyl (smärtstillande).
Måste gå ut 1 – 5 ggr per natt.
Måste sova med lampan tänd = ser inget i mörker
Ligger ca 22 timmar om dygnet, jämrar sig 1, MEN…
Den sista timman är han pigg och glad, hälsar glatt på alla, och är världens underbaraste hund… för att därefter ramla ihop i en icke kontaktbar hög…
Han vill inte vara med oss längre… Låter oss hövligt hälsa och klappa om honom, men går sedan därifrån…
I mitt hjärta vet jag vad som är det enda att göra, men VARFÖR SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT BESTÄMMA ÖVER NÅGON ANNAN VARELSES LIV..?
Vem är JAG att besluta när nån annan ska få sluta sitt liv…?
Jag är väldigt väldigt glad i min hund, men orolig att allt ska få honom att bli aggressiv, och det vill jag inte. Han har aldrig behövt bli arg, jag vill inte att hans smärtor ska göra honom till en ilsken hund han egentligen inte är…

Snälla, hjälp mig…! Hur har ni andra gjort???
:(

Sv: Att bestämma över liv och död... Långt och svårt...

Snälla nån ta bort honom, inte är det för hans skull han lever utan för att du tycker det är svårt att låta honom vandra vidare.
När man skaffar ett djur är det enda man behöver veta säkert - att när deras liv inte är värdigt längre så MÅSTE man ta sitt ansvar.
Beställ tid för avlivning.

Vad JAG hade gjort.

Gett hunden en sjuhelvetes massa smärtstillande i två dagar, sedan gjort saker som hunden verkligen upskattar. Den hade fått äta en massa god mat, inga tråkiga pulor inte.
Sen hade jag på andra dagen på kvällen, beställt besök av min underbara veterinär för en spruta.
Så min vän får somna hemma i lugn och ro, lycklig och mätt och go.

Men det är bara vad jag hade gjort.

Luff och Zizzy!!
Det är väl det som är det värsta; att beställa tid för avlivning..."På tisdag kl. si och så ska du dö..."
Eftersom han haft så mkt jobbiga besök hos vet, så har jag pratat med en vet som kommer hem och tar bort honom... men då måste jag boka tid lite i förväg...
Och så tycker alla andra att han är så glad och pigg jämt när dom kommer. Tänk om jag har fel???:cry:
Men nånstans måste man väl sätta gränsen, eller hur?

Det kan inte vara så att din hund är sjuk av medicinen ???
NSAID-prep. ger mycket allvarliga biverkningar.
Rek. gastroskopi för att utesluta magsår.Och sätt ut Rimadylen- och sätt in Losec.

jag vill verkligen inte låta elak, men jag tycker att din hund borde ha fått somna in vid det här laget. det är inte lätt, det är det verkligen inte, men man är skyldig att skydda sin hund från lidande. och låter du honom gå och ha det dåligt kommer det kännas mycket värre efteråt.

Ja gränsen är nådd:cry: låt din hund som Zizzy säger få massor av smärtstillande och god mat några dagar och umgås så mycket han orkar, låt honom sedan få avsluta sitt liv i lugn och ro.

Han lever inte längre för sin egen skull utan för din skull, det är svårt att inse men man måste lägga sina egna känslor åt sidan och göra det för sitt älskade djurs skull.

Tröstkramar i din svåra stund.

Vad är NSAID-preparat? Han kollar sköldkörtelnivåerna en gång i halvåret för att ställa i Levaxin-dosen. Är dessutom av en ras som har dokumenterat problem med SLO.

(Tack, alla, för pepping!)

Melene, ring till veterinären imorgon, be dem skicka ett elektroniskt recept på lämplig medecin till hunden som du kan ge honom över påskhelgen. Be även en vet som du litar på göra ett hembesök på söndag.
Ingen hund ska behöva lida och jag tror han har gjort sitt.
Tyvärr.. Grip inte efter halmstrån, han behöver få somna in..
En hund lider inte av att dö..

Ta vara på dagarna som kommer då de flesta är lediga nu kan ni hitta på massa bus och ha trevligt. Sen, låt honom somna..

Ge din vän några fina sista dagar i livet och se framåt. :)

Köpe en ny vän när hjärtat känner att det är dax.
Den som säger att lycka inte kan köpas för pengar, glömde bort hunden. ;)

Jag skulle tagit bort hunden för x år sedan, efter att besvären började men innan livskvaliteten försvann..

Jag tror redan du vet vad du måste göra...

Som djurägare är en av våra stora skyldigheter att värdigt avsluta djurens liv när de lider/inte har ett djurvärdigt liv längre.

det kommer aldrig att bli enklare för dig ju längre du vänatr - bara ännu svårare.

Låt din veterinär göra ett hembesök, låt din hund stilla somna in i ditt knä/i sin säng i hemmamiljö - kan inte bli ett finare avsked än så.

Lycka till. och snälla - lyft luren till veterinären nu vid 8 tiden och beställ tid....för din egen skull, men mest för din lilla vovve.

Kontakta en homeopat omgående och få bättre hjälp
CarinaMargret

Så att hunden får plågas ännu längre menar du?? Strålande...

Jag förstår att det är jättejobbigt, men som människa så får man inte låta det gå för långt.

Visst kan man ställa sig frågan om vem man är att bestämma över liv och död, men samtidigt är det ju precis det vi gör när vi tar våra sjuka djur till veterinären. Ett djur i det fria skulle aldrig ha klarat sig så länge som din hund har gjort. Det är i kraft av att vi uppehåller livet på våra hundar som vi också har ansvaret att sluta med livsuppehållande åtgärder i tid och låta hunden somna in.

Var gå då gränsen? Gränsen går inte när hunden upphör att finna någon glädje alls i tillvaron. Då har gränsen passerats för länge sedan. Att hunden visar livsglädje ibland räcker inte. Gränsen går kanske snarare någonstans där glädjen med livet inte längre är dominerande, eller till och med tidigare än så. På din beskrivning så låter det som om gränsen har nåtts.

Det du måste fråga dig är för vems skull det är som du inte låter din älskade hund få somna in. Är det för din egen skull (du kommer känna saknad och kanske också skuld) eller är det för hundens? Visst ska man kämpa för sin hund, men du har gjort det i tre år nu... Hade det funnits en möjlighet till förbättring så hade man ju funnit den vid det här laget. Alternativet är att låta hunden må som den gör idag, för att så småningom börja må ännu sämre.

På din beskrivning så låter det som om det är dags. Att uppehålla hans liv är att låta lidandet fortgå. Gå till din hund och titta på honom. Det är en älskad vän som du vill väl! Eller hur? Att låta honom somna in är en human handling. Det är inte att bestämma över liv och död mer än vad du redan gör idag när du väljer att behandla hunden för svåra sjukdomar.

Nej nej nej... Jag har precis tagit bort en hund som var piggare än din. Men när hon började ligga med huvudet vänt mot väggen och ryggen mot oss så agerade jag snabbt. Då är det inte roligt längre. Hon hade ont.

Låt honom inte lida mer. Låt honom få somna in när han fortfarande har lite energi och värdighet kvar.

Hur kan du ersätta smärtstillande och inflamatinshämmande med Losec? Hur ska hunden då få smärtstillande??

Tagit bort hunden för länge sen. Det är inte ett värdigt hundliv att ligga 22 timmar och jämra sig 1 av dygnets 24...

Tack, alla, för svar! När jag läser era kommentarer ser jag ju mycket klarare hur det verkligen är...
Eftersom min veterinär är ledig denna veckan så kommer jag fr o m idag dubbla dosen smärtstillande över helgen, och sedan ringa det första jag gör på tisdag.
Återigen, TACK! för all peppning! (Resten av familjen tycker inte alls att det är dags än, så jag kämpar i motvind här hemma, fortsätt gärna stötta mig, så kan jag visa era svar för dom också)

"Kärlek är att veta när det är dags att släppa taget"... eller..?

Precis, det är just vad kärlek är.
Det är svårt men du har tagit rätt beslut.

Det handlar inte om att leka gud, utan om att sätta sin hunds välfärd före sin egen. Att leva smärtfritt en timme per dygn är inget riktigt hundliv. Jag är helt övertygad om att du har tagit rätt beslut. *kram*

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 419
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka