Sv: Att bestämma över liv och död... Långt och svårt...
Hade det varit min hund hade den varit i himlen för längesen. Ingen borde behöva fatta beslut om att döda ens bästa vän, men det är det man eventuellt förbinder sig till när man skaffar hund.
När min kompis hund var gammal och skröplig så berättade hon för mig om vilka problem den hade, men sen la hon till "men du ser nu, sen blir hon busig ibland och hon är ju så glad!"
Jag säger till dig som jag sa till henne, den dagen hunden int eär glad längre, då har man definitivt väntat för länge! Det ska den inte behöva uppleva. Jag hoppas att det sista som rör sig på min hund är svansen!
Jag VET hur svårt det är, tro inget annat. I augusti tog jag bort min älskade prickiga hundflicka. Man får hålla sig kall, göra det som är bäst för dem och sen bryta ihop när de är borta.
Hundar har i mina ögon rätt att bli gamla, jag medicinerar absolut om det kan hjälpa dem, de får till viss del bli skröpliga. Men de får INTE ha ONT, bli ledsna eller LIDA. Då är man helt fel ute. Jag har i min omgivning (inte den närmaste) människor som behåller sina hundar för länge i livet bara för sin egen skull, och hunden kämpar allt den kan för att inte visa sig svag inför sin flock. Helt ärligt så föraktar jag de människornas agerande, de borde aldrig tagit på sig ansvaret för en hund.
Tänk också på att hur ledsen och förtvivlad och förkrossad du än är när hunden är borta så är det också en lättnad. Den oro och undran som gnager i en 24/7 när man har ett sjukt djur försvinner äntligen och man behöver inte undra hur djuret mår längre och hur man ska göra och bete sig. Min hund var diagnosticerat sjuk (DCM, obotlig hjärtsjukdom) i ett halvår och jag höll på att få nervproblem och magsår på kuppen. Dock hade jag fortsatt resten av mitt liv med medicineringar, veterinärbesök och passning hit och dit om det inte blivit på hundens bekostnad.
Jag var mkt nervös inför avlivningen eftersom min hund var så veterinärrädd, men det gick fort och bra, inget trauma alls för hennes del.
Gör det du måste, jag lider med dig!
/Hille
I keep a close watch on this heart of mine
I keep my eyes wide open all the time
Yes, I'll admit that I'm a fool for you
Because your mine, I walk the line
As sure as night is dark, and day is light
I keep you on my mind both day and night
You got a way to keep me on your side
You give me cause for love that I can't hide
For you I know I'd even try to turn the tide
Becuase your mine, I walk the line