Att beställa foder på nätet

Silver Girl

Trådstartare
Hur fungerar det med leverans? Måste man vara hemma? Levereras det utanför kontorstider? Får man veta i god tid (ett par dagar) innan de kommer?

Jag gillar i vanliga fall inte hemleveranser då jag sällan kan vara hemma när de kommer. Men funderar nu på ett foder till min kommande hund som i så fall kan kräva hemleveranser.

Det beror nog på vilket företag det är du beställer genom. Jag har kunnat välja att handla på nätet med "hempaket utan kvittens" och då behöver jag ju inte vara hemma. Sedan har jag fått kolli-id så att det gått att följa paketet på nätet. Då ser jag ju i vilken takt det närmar sig och när det är på närmsta postsorteringsstället, då vet jag att det lär komma nästa gång brevbäraren kommer hit.

När jag har beställt hem till dörren och det är posten som levererar så har dom slängt det på vår gräsmatta precis vid infarten. :rage: Helt värdelöst.

Fodret jag funderar på finns att köpa i affär fyra mil bort och då det är ganska nära mina föräldrar så går det ju att ta en liten omväg när jag ska dit. Men kan ju inte lita på att de kommer ha det hemma just när jag är där.
Eller så väljer jag det andra fodret jag tittat på som finns lättillgängligt i stan men är betydligt dyrare.

Det beror nog på vilket företag det är du beställer genom. Jag har kunnat välja att handla på nätet med "hempaket utan kvittens" och då behöver jag ju inte vara hemma. Sedan har jag fått kolli-id så att det gått att följa paketet på nätet. Då ser jag ju i vilken takt det närmar sig och när det är på närmsta postsorteringsstället, då vet jag att det lär komma nästa gång brevbäraren kommer hit.
Här kommer det aldrig med brevbäraren - utan postnord (eller vilka det nu är - det kan skilja) åker ut separat med den typen av paket :)

Några levererar utan att man behöver vara hemma. Det kan heta "Leverans utan avisering" eller "Hemleverans till dörren utan kvittens" och man måste välja det alternativet vid beställningen. Nätbutiker som har detta är Vetzoo, animail och hemfoder. Vetzoo är bäst vad gäller fraktvillkor (gratis frakt om man beställer för över 500 kr) och de håller tiden för leveransen 1 - 3 dagar beroende på var man bor. Om de inte kan leverera inom utsatt tid pga någon spec orsak, så får man mejl om det.

De andra två tror jag är samma företag för de har samma kampanjer samtidigt. De var bättre förr, men har blivit långsammare och man kan inte längre välja gratis frakt. 3-5 dagar står det på animails hemsida, men det tar ofta längre tid iaf om man bor i en mindre stad.

Av dem jag beställt från är zooplus billigast. De har märkesfoder som tillverkas utanför Sverige och det kan skilja 100 kr på en stor säck eller mer jämfört med de andra. De har några prisvärda brittiska foder som inte finns hos de tre andra leverantörerna. De har inga svensktillverkade foder. Man kan inte välja leverans utan avisering, men man kan ringa sin egen postutkörare och avtala om det. Man kan följa leveransen via nätet så man vet ungefär när den kommer. De tar längre tid på sig att leverera än de andra. En vecka brukar jag få vänta. De erbjuder inte faktura som de andra gör.

Det finns fler nätbutiker, men de har jag inte testat. Du får säkert fler svar.

Från Animail har jag aldrig haft bekymmer. De levererar utan kvittens, ställer paketet på trappen. Några andra har bara med kvittens och då har det nästan alltid krånglat. Jag har fått meddelande om att de varit här fast de inte varit det (jag har varit hemma hela dagen)

Köpt mycket från Zooplus på sistone och då blir det automatiskt med kvittens. Har fungerat bra hittills (ta i trä). De gånger jag fått ett meddelande att jag inte varit hemma har jag faktiskt inte varit hemma och då har jag bara beställt ny utkörning en tid det passar mig istället.

Sist fick jag hämta ut paketet från animal på mitt postutlämmningsställe. Mycket upprörd, det var ju tungt... förut fick jag gratis frakt hem till dörren, men de verkar ha tagit bort gratis frakt?

Sist fick jag hämta ut paketet från animal på mitt postutlämmningsställe. Mycket upprörd, det var ju tungt... förut fick jag gratis frakt hem till dörren, men de verkar ha tagit bort gratis frakt?
Japp, det är borta - om man inte vill få det till utlämningsställe, för då kan man få gratis frakt (beställning över 500 kr).

Men hur är det med utkörningstider? Alltid kontorstider? Hur långt innan får man veta när de kommer/chans att byta tid?
Jag är sällan hemma dagtid.

Men hur är det med utkörningstider? Alltid kontorstider? Hur långt innan får man veta när de kommer/chans att byta tid?
Jag är sällan hemma dagtid.
Dagtid ja. Man får följa paketet via spårningslänk på nätet, så man vet ungefär när det kommer - men sen kan det skilja när under dagen. Jag brukar sätta en lapp på dörren att det får lämnas där, men det går kanske inte alltid beroende på vart man bor. Kanske inte lika roligt att ha ett paket ståendes utanför en lägenhetsdörr i ett trapphus = risk för stöld ?

Har beställt från bade animal och zoozoo.
Båda har fungerat fint,Hemleverans utan kvittens.
Snyggt och prydligt ställt vid antingen garageporten eller ytterdörren.

Mycket beror nog på den som kör ut grejerna. En del verkar inte bry sig om att utföra sitt arbete med kvalitet och omtanke för kunderna. (posten)

Vi köper direkt från fodertillverkaren som har utkörning med DHL. Kostnadsfritt om man beställer för 500:-, vilket vi lätt kommer upp då vi beställer till 8 hundar två månader i stöten.
DHL har frågat (och tydligen noterat) var vi vill avlämningen och hittills har det funkat perfekt. Tar 2-4 dagar från beställning till dess vi har det hemma.
Ingen kvittens, ingen passning, e-faktura.

Beställer från zooplus sedan flera år tillbaka. De har ett bra bonussystem som jag sparat mycket pengar på, och beställer dessutom via Sponsorhuset så jag får ytterligare 1,5% i återbäring. De har även ett premiesystem. Tar tre vardagar för mig att få paketen, som skickas från Tyskland, men då bor jag också i Skåne. Har lärt känna gubben som kör ut paketen, så han ringer innan han kommer och är jag inte hemma frågar han om han får lämna det på trappen på baksidan, vilket han får (men egentligen inte för PostNord). Funkar felfritt, är jättenöjd! Har sex katter, en hund och två kaniner och allt till dem köps på Zooplus.

Beställer från Tyskland, och anländer inom nån vecka med vår lantbrevbärare. Brevbäraren tutar för fullt när han kommer så det går inte att missa. Om jag är hemma så ska det kvitteras ut, annars lägger han en post-avi i brevlådan så får jag hämta paketet i stan utan kostnad.

Några levererar utan att man behöver vara hemma. Det kan heta "Leverans utan avisering" eller "Hemleverans till dörren utan kvittens" och man måste välja det alternativet vid beställningen. Nätbutiker som har detta är Vetzoo, animail och hemfoder. Vetzoo är bäst vad gäller fraktvillkor (gratis frakt om man beställer för över 500 kr) och de håller tiden för leveransen 1 - 3 dagar beroende på var man bor. Om de inte kan leverera inom utsatt tid pga någon spec orsak, så får man mejl om det.

De andra två tror jag är samma företag för de har samma kampanjer samtidigt. De var bättre förr, men har blivit långsammare och man kan inte längre välja gratis frakt. 3-5 dagar står det på animails hemsida, men det tar ofta längre tid iaf om man bor i en mindre stad.

Av dem jag beställt från är zooplus billigast. De har märkesfoder som tillverkas utanför Sverige och det kan skilja 100 kr på en stor säck eller mer jämfört med de andra. De har några prisvärda brittiska foder som inte finns hos de tre andra leverantörerna. De har inga svensktillverkade foder. Man kan inte välja leverans utan avisering, men man kan ringa sin egen postutkörare och avtala om det. Man kan följa leveransen via nätet så man vet ungefär när den kommer. De tar längre tid på sig att leverera än de andra. En vecka brukar jag få vänta. De erbjuder inte faktura som de andra gör.

Det finns fler nätbutiker, men de har jag inte testat. Du får säkert fler svar.

Några detaljer om zooplus. Jag köper svenska Robur där, på faktura. :)

Jag köper färskfoder från Foderboxen. De levererar kvällstid, skickar ett sms strax innan de kommer och är man inte hemma så lämnar de utanför dörren.

Lutar åt att jag väljer det foder som finns att köpa i affär. Jobbar i stort sett alltid dagtid och har egentligen inget väderskyddat ställe som foder kan lämnas på.

VetZoo funkar alltid för mig, dom lämnar utanför dörren. Animail och ZooPlus kommer på kontorstid och lämnar bara om jag öppnar dörren. PostNord som kör de svenska, ZooPlus minns jag inte..

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 041
Senast: TantAgda
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka