Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
förminskar kvinnors liknande livserfarenheter som något konstruerat och inte riktigt verklighetsförankrat.
Fast om du inte tycker att andras föräldraskap är intressant, hur kommer det sig då att du ändå lägger så pass mycket tid på det här forumet som du gör? Det som diskuteras här är ju just barn och föräldraskap ...
Det jag försöker diskutera är nog snarare varför tex TS ska engagera sig i det där konstruerandet. Att närma sig något med yttersta försiktighet, är ju att understryka att det är och bör vara synnerligen besvärligt. Till mig signalerar det att jag bör vara minst så ledsen som jag är, gärna ledsnare (om det är jag som blir bemött på det viset).
Sen kan jag inte undvika att tycka att det är lite intressant att du nämner kvinnors känslor. Män blir inte barnlösa alternativt lider inte av det på likartade vis, alltså? (Trots att barnlöshet ungefär lika ofta lär bero på något hos mannen, om jag inte är helt felinformerad.)
Aha. Du menade alltså att det är TS/omgivningen som ska förhålla sig jordnära och sansat till det hela, snarare än att den ofrivilligt barnlösa borde göra det?
Ja, jag skrev kvinnor. Det spelar förstås roll för hur man tolkar ett fenomen. Du skrev ganska kritiskt om kvinnors bloggande som en genre med bestämda mönster i den här frågan och jag antog att detta var ett ytterligare steg i den riktningen.
En skillnad mellan upplevelsen av barnlöshet för kvinnor och män kan ju vara att mannen sörjer att inte ha fåttbarn, kvinnan att inte ha fått barn, inte fått vara gravid, inte fått föda barn, aldrig ammat.
Fast studien baserar sig på 27 män, kanske lite litet urval för att göra generella antaganden. I vilket fall var min poäng att barnlöshetssorg kan te sig lite olika för kvinnor och män, vilket även studien du refererar stöder.
Intressant, undrar om ett sådant resultat rakt av går att översätta till svensk kultur? Spontant och högst ovetenskapligt så känns barnafödande och barnfamiljer mer framlyft i Sverige än i Storbritannien. Det finns en tydligare självständig vuxenkultur i England som inte förutsätter barn och föräldraskap i samma grad som i Sverige, upplever jag. Utifrån sett så för engelska kvinnor (tänker särskilt på kvinnor som vill göra karriär) känns det inte lika stort att avstå från barn som det gör i Sverige. Om man ändå håller på att gissa så är min gissning att det är mer traumatiskt i Danmark än i Sverige att inte kunna få barn, där är familjen ännu mer i centrum än i Sverige, är min erfarenhet.
En skillnad mellan upplevelsen av barnlöshet för kvinnor och män kan ju vara att mannen sörjer att inte ha fåttbarn, kvinnan att inte ha fått barn, inte fått vara gravid, inte fått föda barn, aldrig ammat.
Som jag ser det är normer en viktig del av socialt liv, det finns inget självändamål med att gå emot det som majoriteten tycker är rimligt. Däremot är det problematiskt om normerna skapar en maktordning och en exkluderande kultur. Jag kan inte tycka att de ofrivilligt barnlösas bloggar uppfyller detta.
om man tycker det är problematiskt så måste man försöka förändra samhället på övergripande politisk nivå, inte genom att pådyvla individer ansvaret för att hålla igen med sina känslor för att inte vara normativa för kollektivet.
Jag vet inte om detta med att barnen ska vara lika en är en så vanlig anledning att inte välja adoption, jag kan tänka mig massor av andra anledningar. T ex att det är snudd på omöjligt att adoptera idag, det tar åratal och kostar massor, om det alls går.
Ja, tycker personen att det är smärtsamt, så får man ju förhålla sig till det på något sätt (om man vet om det).
Men jag blir ändå fundersam. Jag brukar inte tänka mig att någon som är arbetslös blir ledsen av att höra talas om mitt arbete, eller någon vars farmor är död blir nog oftast inte ledsen av att höra talas om någon annans farmor osv. En av mina närmaste ligger ju för döden, men jag blir inte ledsen av att höra talas om andras nära och kära som är friska och krya, jag blir mer ledsen om även andra står inför att mista någon de tycker om. Min pappa kan inte gå, men han blir inte ledsen av att andra obehindrat går omkring dagarna i ända osv.
Nu menar jag inte att andra borde känna som jag, jag funderar nog snarare på om/hur/varför just barnlöshet antas vara så extraordinärt laddat att man inte ens riktigt står ut med att höra talas om graviditeter, jämfört med andra stora kriser eller problem som man kan ha (och har, förr eller senare, i någon form) i livet.