Sv: Att berätta om graviditet för en ofrivilligt barnlös vän?
Oj vad svårt. Jag har haft samma problem med tre personer. När jag berättade för en "vän" om min första graviditet reagerade hon väldigt negativt. Vi slutade faktiskt umgås helt efter det. Men vi va inte nära vänner utan på gränsen mellan vänner och bekanta.. Vi umgicks en hel del men jag har alltid tyckt hon är en aning bitter och missunnsam. Det va en viss ålderskillnad mellan oss ska tilläggas.
Enligt henne va jag ju bara barnet än (25 år). Jag va inte mogen, min karl va inte bra. Jag minns inte allt hon vräkte ur sej till mej och till andra men jag blev minst sagt chockad även om jag hade väntat mej en viss negativ reaktion.
Andra graviditeten va det är vän jag nyss lärt känna men vi fastande verkligen för varandra. Hon blev gravid ca 2 veckor före mej och berättade omgående sitt glädjande plus. Hon hade försökt i några år utan resultat och besökte en ferilitetsklinik regelbundet.
ca 4-5 dagar efter att jag plussade fick hon missfall. Det va oerhört tufft att berätta för henne men hon unnade mej den glädjen. Men vi tappade tyvärr en del kontakt. Vi mailade då och då men hon orkade inte träffa mej och se mej vara gravid.
Det va jättejobbigt och jag saknade henne. Glädjande nog blev hon gravid igen när min lilla tjej anlände och hon fick behålla barnet hela vägen och är nu mamma
.
Jag har vid båda tillfällena satt mej tillsammans med personen och berättat direkt. Och innan de fått höra det av andra. Man kan inte göra så mycket åt hur folk reagerar.
I det första fallet blev jag chockad men inte arg. Det måste vara en enorm sorg i livet om man vill men inte kan.. Och när alla möjligheter runnit iväg pga ålder mm så måste det kännas enormt tungt. Jag hoppas innerligt att hon hittar glädjen i annat och lever ett bra liv.
Jag har ännu en vän som inte kan få barn. En vän som stått mej nära i många år även om vi bor många mil ifrån varandra. Jag tror inte hon längtar efter barn utan ställde tidigt in sej på att leva utan barn och har fyllt sitt liv med annat.
Men det är vad hon visar utåt. Vad hon känner i hjärtat vet jag inte.
Men hon har blivit jublande glad båda gångerna jag blivit gravid. Hon älskar barn och har inte visat sej det minsta missunnsam utan är en fantastisk vän.
När hon har varit och hälsat på har hon visat en enorm glädje över mina barn.