Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo
kl
Nu har jag läst heeela tråden, och kan inte hålla mig längre
Jag är hobbyryttare. Jag har inga medfödda talanger. Jag kämpar med att vara rak i ryggen, trampa ner hälarna och höja handen dag ut och dag in. Jag har dessutom väldigt svårt att hitta avstånd i hoppningen. Helt enkelt allt annat än någon ryttarbegåvning, trotts att jag växt upp på hästryggen.
Jag, som då kan klassas som under medel i ryttarskicklighet, har 3st fullblod. Alla väldig olika individer, men det de har gemensamt är att de inte är lätta hästar, de är känsliga och har humör. De har inte utbildats av någon annan än mig, och trotts detta anser jag dem vara otroligt stabila individer, och jag kan garanterat säga att 2 av 3 kan gå LA dressyr, och alla 3 kan gå 120 hoppning,
men inte med mig på ryggen.
Varför? För jag inte är utbildad till den nivån. Jag har dock så pass mycket erfarenhet av hästar att jag kan se vad de har kapacitet för eller ej. Det har ingeting med deras temperament att göra. Sen är det så, att den svåraste av dem alla har det där lilla extra som faktsikt skulle kunna göra att hon hade haft chans att
placera sig i LA, till skillnad från de andra... Jag har trotts mina stora brister som ryttare inga som helst problem att rida de här hästarna, även om de är tittiga och "speciella", men det handlar mer om att jag inte är rädd än att jag är en skicklig ryttare. De är lugna när jag är lugn helt enkelt. Att jag sedan inte kan få dem att prestera sitt absolut bästa är som sagt en annan femma.
Kontentan av det hela, är iaf att jag tror att det hänger lika mycket på ryttarens temperament som på hästens, oavsett ras eller stamtavla. Sen finns det oxå lättare och svårare individer, och vissa har mer kapacitet än andra. Blir man rädd för sin häst så blir hsäten osäker, alternativt utnyttjar situationen och seedan är man inne i en ond cirkel. Hade en häst hoppat mig urr sadeln över varje hinder hade självförtroendet dalat, och jag blivit mer osäker, vilket inte haft direkt positiv inverkan på hästen.
Kanske är det så att om man köper en häst om är "för bra" så börjar man tvivla mer på sig själv, och då går det sämre? Vad vet jag... Kan dock säga att jag sett korsningar som varit tio resor värre än halvblod, och såklart tvärtom. Det har dock alltid berott på hur konsekvent ryttaren varit.
Nu har jag nog mest svmalat en massa, men diskussionen är ju intressant och jag kunde inte låta bli!