Att anlita barnvakt

När barnen var små hade vi barnflicka som avlastning eftersom vi drev två företag och inte ville ha dem på dagis som små det var en bekants dotter som var 18 gick hur bra som helst. Enstaka tillfällen som festligheter och liknande har stalltjejer i tonåren som tjejerna är välbekanta med passat dom ett par timmar har heller inte vart nå problem en okänd via förmedling hade jag nog inte vågat tänk om det är nån knäppis? Har ni ingen bekant ni kan anlita?

Någon mera okänd hade jag gärna anlitat men jag tror ingen pallar riktigt ensam med gänget.

Så tänkte jag också litegrann först men om man anlitar via förmedling så har man ju gått igenom förutsättningarna och då får man väl lita på att personen klarar av det om den har tagit jobbet.

Senast ändrad av en moderator:
När barnen var små hade vi barnflicka som avlastning eftersom vi drev två företag och inte ville ha dem på dagis som små det var en bekants dotter som var 18 gick hur bra som helst. Enstaka tillfällen som festligheter och liknande har stalltjejer i tonåren som tjejerna är välbekanta med passat dom ett par timmar har heller inte vart nå problem en okänd via förmedling hade jag nog inte vågat tänk om det är nån knäppis? Har ni ingen bekant ni kan anlita?
Vi har inte frågat runt så mycket bland bekanta men spontant så känner vi ingen. Jag tycker nog i så fall att det känns mer säkert med förmedling. Personen har då gått igenom en rekryteringsprocess, lämnat referenser etc.

Vi har barnvakt lite då och då till vår 11-månaders. Mest våra föräldrar eller andra släktingar, för det är vad vi har tillgängligt (och råd med). Igår hade någon annan nattning för första gången (denna någon var barnets 19-årige farbror). Det gick jättebra :)

Jag tänker lite så här att för barnet/ns skull är det ju egalt om barnvakten är någon som är släkt med dem eller "bara" någon som får betalt - huvudsaken är att hen/de känner sig trygga med barnvakten. Och hyr man in någon så kan man ju fortsätta att hyra in samma person flera gånger.

Och tja ... visst finns det videor av "elaka nannys", men samtidigt tänker jag att det nog är ett betydligt större antal barn som har råkat illa ut på grund av sina egna föräldrar eller släktingar. Jag hade alltså inte oroat mig särskilt mycket alls för att en inhyrd barnvakt skulle vara "knäpp".

Min mamma jobbade på dagis när jag var tonåring så jag brukade jobba som barnvakt åt föräldrarna. Oftast träffade jag inte barnen innan men de var helt chill med det. Tog uppdrag även när jag var större åt tex min stallägare. Vet att min syster anlitade en av barnskötarna på dagis när det var bröllop och ingen i släkten kunde hjälpa till. Funkade utmärkt, barnen kände henne redan.

Så hör på dagis annars är mitt tips.

Men jag kan inte hjälpa att jag inte riktigt vet om det är ok att lämna nattning och tröst vid uppvak till en främmande människa för att vi vill gå ut och roa oss...

Här låter det lite som att du moraliserar över dig själv och det tycker jag inte att du behöver att göra. Det är inte fulare att skaffa barnvakt för att man vill gå ut och äta än för att man måste gå på t ex ett föreningsmöte. :)

Här låter det lite som att du moraliserar över dig själv och det tycker jag inte att du behöver att göra. Det är inte fulare att skaffa barnvakt för att man vill gå ut och äta än för att man måste gå på t ex ett föreningsmöte. :)

Du har rätt. Jag tänker just att det är lite känsligare på kvällarna när man ska natta och om de vaknar och är ledsna. Men mina barn är inte alls blyga eller har svårt för andra vuxna så det hade nog gått bra.

Du har rätt. Jag tänker just att det är lite känsligare på kvällarna när man ska natta och om de vaknar och är ledsna. Men mina barn är inte alls blyga eller har svårt för andra vuxna så det hade nog gått bra.

Då går det säkert jättebra! Våra barn (5 och 7) har varit (och är!) jättesvåra att ha någon annan att passa då de blir extremt ledsna vid läggdags. Innan yngsta var tre kändes det därför helt inaktuellt att lämna till någon de inte kände väl (våra respektive föräldrar har haft dem trots vissa svårigheter sen de var över året). Men från tre hade vi barnflicka först dagtid och sedan kvällar när vi ville kunna gå ut på trevligheter. Det har fungerat ok tills för ett tag sen då barnen blir hysteriska även när mor-/farföräldrar passar dem vid nattning.

Jag rekommenderar för ert och barnens lugn att prova dagtid först, om det går bra provar ni en kväll där ni kan komma hem på kort varsel och sen kör ni! :)

Från min erfarenhet kan jag säga att barnen ofta tycker det är lite spännande med en barnvakt. Man är där endast för barnen och även om det är lite konstigt att somna utan mamma/pappa så är det dels en bra grej att träna på inför kommande övernattningar hos kompisar och dels så är det också lite spännande att få vara stor och klara av det. Självklart ska ni välja en barnvakt ni känner er trygga med men är ni lugna med det är barnen det också. de är trots allt vana av att vara på dagis, äta vila leka osv utan föräldrarna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Första gången jag tittar in på föräldrar(jag har inga barn själv)... Undrar om någon har råd och tips angående...
Svar
14
· Visningar
3 624
Senast: Mammadutt
·
T
Hästmänniskan Jag använder anonymt nick, då det finns personer här som känner mig och mitt vanliga nick, och jag vill vara lite anonym. Hur långt är...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 749
Senast: Tveksam
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur