Sv: Hur mycket är det okej att lägga sig i?
Svarar på din knapp på några frågor som kommit upp i tråden. Ägaren till hästen bor precis vid stallet, så hon ser givetvis hästen dagligen, och det i samband med att hästen varit tillsammans med övriga hästar på betet och ingen i stallet har ridit speciellt mycket i sommar har gjort att hon inte direkt har jagat medryttaren och frågat varför hon inte är där. Vad jag
vet så har hon tagit upp frågan nu i höst, men fick då något svävande svar om skola och läxor.
Jag frågade ägaren i våras, av andra anledningar, vilket som var deras överenskommelse, och
då sa hon att tjejen har hästen måndag, tisdag, fredag och söndag, och då sköter hon allt runt omkring. Vad jag har fattat det så har barnet skickat ett sms några gånger i sommar om att hon inte kommer, annars hör hon inte av sig alls.
Det är så här att hon skulle sköta hästen (plus ägarens andra häst) en vecka när ägaren var bortrest i våras, och då skulle hon ta kvällsfodringen av övriga hästar eftersom de här två hästarna går ute längst om kvällarna. Då fick inte mina hästar mat på en vecka om kvällarna, jag tog upp det med henne varenda dag ("mina hästars kvällsmat står i påsarna vid dörrarna, ger du dem det när du tar in dina?") och hon svarade ja, men gav dem aldrig. Jag tog upp det med ägaren, men hon tyckte att eftersom det bara var en tidsperiod på just den veckan så behövde hon inte ta upp det med medis. (Jag tog givetvis in mina senare när jag märkte att hon satte det här i system och gav dem mer hö vid insläppet, plus erbjöd mig att ta över kvällsfodringarna, men det vägrade barnet att gå med på.) Den reaktionen från ägaren då gör väl att jag har tvekat att ta upp medryttaren igen, just för att hon kan lida av något syndrom, som gör det hela känsligt.
Men jag ska i vilket fall ut och rida med ägaren till helgen, och tänker ta upp det då när vi är själva. Medryttaren har inte varit där på två veckor nu, så därför har jag väntat på ett bra tillfälle att prata med ägaren i enrum.
Men återigen, tack för alla svar och åsikter.