Hur mycket är det okej att lägga sig i?

Sv: Hur mycket är det okej att lägga sig i?

Jag hade blivit glad (om jag haft häst + medryttare) om en från stallet berättade för mig om det var något som var misstänksamt med medryttaren. Känns ju bra att det finns andra i stallet som har lite koll om inte hästägaren är där!

Har ni dessutom en bra relation förstår jag inte vad som hindrar dig ärligt talat? :)

Som du själv är inne på kan ju medryttaren ha en diagnos (heter det så?) och därför är speciell. Det är ok att hon är "speciell" men inte ok att det går ut över hästen!

Jag hade för några år sedan en medryttare som trotts Skarpt förbud satte bett och sadel på min ena häst, som har sadeltvång, får ont i ryggen av sadel, och som absolut inte får ha bett eftersom hästen tar skada av bett (tandproblem).
Hästen gick utmärkt att rida i en vojlock med gjord runt magen och ett bettlöst alternativ.
Hästen fick endast skrittas och travas.

Medryttaren hade hästen i flera månader och en dag fick jag veta att hon satt på bett OCH sadel på hästen och ridit så under en längre tid!!!
Hon hade även galopperat, hästen blev pga detta halt.
Inte underligt att hästen börjat bli rädd för vojlocken och visade motvilja mot tränset (som var bettlöst).

Jag hade verkligen velat veta om detta.

Så jag anser att du bör tala med ägaren, du behöevr inte anklaga medryttaren, det räcker med att fråga om det är ok att medryttaren hoppar och rider snäva svängar, och att denna endast är ute och rider 1 gång i veckan och att det då är det som görs.

Senast ändrad:

Om jag var hästens ägare hade jag verkligen velat få veta om min häst busreds av medryttaren. Tänk om hästens skada blir värre på grund utav att medryttaren hoppar och tränar hästen så hårt?

Jag tycker absolut att du ska prata med hästens ägare. Om ni har en så bra relation som du säger så borde det var lugnt. Och det enda rätta är egentligen att berätta, för hästens skull och även för ägarens skull.

Medryttaren kanske kan bättra sig om ägaren tar upp ridningen med henne? Hon är förmodligen bara ung och okunnig. Hon kanske inte förstår sig på att hästen har en gammal skada och att hästen inte tål att tränas hårt? Jag tror inte hon "rider sönder" hästen med mening.

Men för alla parters skull, berätta!!

Men är det säkert att ägaren och medryttaren kommit överens om att medryttaren ska vara där 4 dagar i veckan? Kan det inte vara så att dom kommit överens om en dag i veckan? Det låter ju ganska konstigt att ägaren inte har pratat med sin medryttare sedan juni heller....... Varför har hon inte gjort det? Hon borde ju ringa o prata med henne o fråga hur det går med hästen.....

Man behöver ju inte antyda någonting, kan ju räcka med att du säger lite spontant "Jag märker att **** hoppar mycket med hästen, vad skönt att hästen verkar bättre" eller liknande. Ägaren kanske inte alls vet vad som pågår. Jag har haft oseriösa medryttare som gjort liknande saker bakom ryggen på mig. Hade inte mina stallkamrater berättat hade hans kroniska skada troligtvis blivit värre och resulterat i avlivning. Jag hade uppskattat det som hästägare iaf!

Svarar på din knapp på några frågor som kommit upp i tråden. Ägaren till hästen bor precis vid stallet, så hon ser givetvis hästen dagligen, och det i samband med att hästen varit tillsammans med övriga hästar på betet och ingen i stallet har ridit speciellt mycket i sommar har gjort att hon inte direkt har jagat medryttaren och frågat varför hon inte är där. Vad jag vet så har hon tagit upp frågan nu i höst, men fick då något svävande svar om skola och läxor.

Jag frågade ägaren i våras, av andra anledningar, vilket som var deras överenskommelse, och sa hon att tjejen har hästen måndag, tisdag, fredag och söndag, och då sköter hon allt runt omkring. Vad jag har fattat det så har barnet skickat ett sms några gånger i sommar om att hon inte kommer, annars hör hon inte av sig alls.

Det är så här att hon skulle sköta hästen (plus ägarens andra häst) en vecka när ägaren var bortrest i våras, och då skulle hon ta kvällsfodringen av övriga hästar eftersom de här två hästarna går ute längst om kvällarna. Då fick inte mina hästar mat på en vecka om kvällarna, jag tog upp det med henne varenda dag ("mina hästars kvällsmat står i påsarna vid dörrarna, ger du dem det när du tar in dina?") och hon svarade ja, men gav dem aldrig. Jag tog upp det med ägaren, men hon tyckte att eftersom det bara var en tidsperiod på just den veckan så behövde hon inte ta upp det med medis. (Jag tog givetvis in mina senare när jag märkte att hon satte det här i system och gav dem mer hö vid insläppet, plus erbjöd mig att ta över kvällsfodringarna, men det vägrade barnet att gå med på.) Den reaktionen från ägaren då gör väl att jag har tvekat att ta upp medryttaren igen, just för att hon kan lida av något syndrom, som gör det hela känsligt.

Men jag ska i vilket fall ut och rida med ägaren till helgen, och tänker ta upp det då när vi är själva. Medryttaren har inte varit där på två veckor nu, så därför har jag väntat på ett bra tillfälle att prata med ägaren i enrum.

Men återigen, tack för alla svar och åsikter. :bow:

Prata med ägaren och säg som det är !
Jag hade absolut velat veta om min medryttare red på det viset, och hur ska man som ägare kunna göra något om ingen berättar? Det ligger ju i sakens natur att man inte är i stallet samtidigt...

Det är inte att gnälla!

Hur långt är det okej att lägga sig i? Utan att man anses som en besserwisser som alltid ska veta bäst?

Hej! jag väljer att svara på din första fråga mer allmänt. Du har en bra relation med ägaren - då är det bara att berätta det du ser enligt principen "jag ser.................... och då tänker jag......................". Du gör det då klart att det är DIN observation och DIN bedömning. Hon kan tycka att du har rätt eller fel - det blir hennes bedömning.

Jag hade pratat med medryttaren först och sedan med ägaren. Men inte hållit det för mig själv, bra att alla inblandade vet om det och inte bara prat bakom ryggen.

Om du stått i mitt stall, om det varit min häst det gällde... då hade jag sett det som ett enormt svek om du inte berättat för mig.

Och inga omskrivningar utan bara rätt upp och ned - "Vet du att X rider din häst bara en dag i veckan och att hon då rider stenhårda hoppass med hästen? Jag berättar det här för att jag är orolig för din häst, det sliter ju hårt på hästen med det träningsupplägget.

Du gör förstås som du vill men om jag fick råda så borde du kanske komma upp till stallet och se med egna ögon."

Halvmesyrer missförstås så lätt. Vad gör du om du slänger ur dig något i stil med "jag har sett att din medryttare hoppar mycket, kul att hästen verkar bättre" och ägare glatt säger "ja men vad roligt att du tycker att hästen ser bättre ut, då måste hon vara duktig medryttaren"...eller ännu värre, inte säger detta utan bara tänker det...

Rent och rakt ut ska det vara!

Om du stått i mitt stall, om det varit min häst det gällde... då hade jag sett det som ett enormt svek om du inte berättat för mig. Och inga omskrivningar utan bara rätt upp och ned - "Vet du att X rider din häst bara en dag i veckan och att hon då rider stenhårda hoppass med hästen? Jag berättar det här för att jag är orolig för din häst, det sliter ju hårt på hästen med det träningsupplägget.

/.../

Rent och rakt ut ska det vara!

Word. :bow:

Jag tycker att den här osäkerheten inför att diskutera/fråga om presumtivt känsliga saker gör mycket mer skada än nytta.

I detta fallet:
1. vet hästägaren inte vad som händer med dennes häst
2. medis får eventuellt inte det stöd / den tillsägelse / den uppsägning som (eventuellt) behövs för hästens bästa
3. och TS går och funderar i lätt ångest över vad hon kan göra...

Spelar det någon roll om medis har en intellektuell eller kognitiv funktionsnedsättning? Är det ok då att en del hästar inte får kvällsmat, eller (kanske) rids sönder?

TS: Såklart ska du tala med ägaren. Inte otrevligt, givetvis, men tydligt och klart - så att din tanke framgår. Sedan kanske medis ridning är helt ok, och är avcheckad med ägaren. Utmärkt, då oroade du dig i onödan. Eller så busrider medis olovandes, men då har ägaren i alla fall möjlighet att hantera problemet. Då har du informerat, och kan släppa bördan.

Generellt:
Jag tycker personligen att frågor alltid är ok, och bra. Man ska inte tjata, inte vara besserwisser. Men man kan fråga, och man ska absolut säga till om det händer något oväntat med en stallkamrats häst. Kommunikation och öppenhet är inte detsamma som tjafs. Man tar upp det en gång - tydligt. Sedan är det klart.

Då fick inte mina hästar mat på en vecka om kvällarna, jag tog upp det med henne varenda dag ("mina hästars kvällsmat står i påsarna vid dörrarna, ger du dem det när du tar in dina?") och hon svarade ja, men gav dem aldrig.

Så medryttaren gav inte dina hästar kvällsmat på en vecka, trots att hon lovade, och ägaren tyckte det var onödigt att ta upp? Tog du själv upp det med medryttaren?
Det fallet har ju (egentligen) inget med ägaren att göra utan var en sak mellan dig och medisen, jag hade blivit måttligt road om det var mina hästar det handlade om..

Förstår ditt dilemma. Har varit med om en liknande situation i stallet. Medryttaren, en ung tjej hoppade och höjde och höjde hinderna som hon satt upp i märkliga kombinationer. Min magkänsla skrek att detta var fel, men jag litade inte på mig själv utan tänkte att det var jag som var besserwisser och en orolig tant (på ca 35 år!). Det slutade med att tjejen åkte av och fick en rejäl hjärnskakning. Hästen fick inga skador tack o lov!
Först då pratade jag med hästägaren, hon sa "men varför har du inte sagt något?" Ja, det kan man ju undra varför jag ej gjort...
Sen att hon inte fodrade dina hästar, det är ju oförglömligt!
Så lita på din magkänsla och tala med hästägaren, tjejen som är medryttare verkar ju inte mogen att ta eget ansvar för hästar och borde hålla sig till ridskolan.

Vill tillägga som många redan påpekat:

!!!RAKA RÖR ÄR BÄST OCH INGET SNACK BAKOM RYGGEN!!!

Annars blir det bara värre. Så prata med de inblandade snarast.

Men nu har ju TS skrivit att dom ska ut och rida i helgen och hon ska ta upp det.....................

Hej från Hambo

Hur har det gått nu i helgen? :)

Jag tycker sådant här kan vara ganska känsligt, kanske tycker hon det är okej att hästen hoppar en dag per vecka och att ägaren rider resten av tiden? Men om du känner henne lite närmare så borde du ha ett hum om hennes hästhantering och syn på vad som är okej eller inte, annars tänker jag att hästägaren lätt kan känna sig ifrågasatt och påhoppad om hon godkänt något som medryttaren får göra och som du ifrågasätter.
Men känslan för hästens välmående måste gå först och det går att förhöra sig på ett smidigt sätt som bara vittnar om omtanke och ingen besserwisserattityd - vilket jag inte tror om dig med tanke på hur du uttryckt dig i tråden. Hoppas allt gick bra idag och att du fick någon reda i situationen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka