Att älska sitt land...

Det var ett bra första avsnitt, tycker jag. Både hon från SD och hon från Gyllene gryning fick gott om utrymme för att ge sin syn med egna ord, och båda två kändes väldigt mänskliga. Ska bli intressant att se nästa avsnitt.

Jag älskar mitt land. Jag älskar att bo i sverige. Jag tycker det är toppen här och trivs. Skulle inte vilja bo någon annanstans. Jag tycker sverige är smärtsamt vackert och mitt hjärta och min själ finns verkligen här. När jag ser hur folk skräpar ner och förstör och skövlar gråter jag inombords

Är det bara jag eller tycker du att det är fel att älska sitt land ? Jag tolkar ditt "yttrande" som att du inte tycker det är rätt... OM det är så gäller det bara "svenskar" eller får andra älska vårt land utan att det är "fult"

Det används ofta för att rättfärdiga "fula" saker som att hävda att det bara är vissa som passar att leva i landet. Som Gyllene Grynings grundarens dotter, som talade om Grekland åt grekerna. Precis som SDU pratar om Sverige åt svenskarna. Skillnaden var att hon stod upp för att hon var rasist, det var inget hycklande. Otäckt men ändå rakt.

Det var ett bra, men otäckt, program. Fanor som var exakta replikor av Tredje Rikets, förutom att hakkorset bytts mot en liknande symbol. Ett resonemang om martyrer och ett fullständigt avvisande av alla de offer man själv skapat på "andra" sidan.

Det används ofta för att rättfärdiga "fula" saker som att hävda att det bara är vissa som passar att leva i landet. Som Gyllene Grynings grundarens dotter, som talade om Grekland åt grekerna. Precis som SDU pratar om Sverige åt svenskarna. Skillnaden var att hon stod upp för att hon var rasist, det var inget hycklande. Otäckt men ändå rakt.

Det var ett bra, men otäckt, program. Fanor som var exakta replikor av Tredje Rikets, förutom att hakkorset bytts mot en liknande symbol. Ett resonemang om martyrer och ett fullständigt avvisande av alla de offer man själv skapat på "andra" sidan.

Jaha så när jag säger att jag älskar Sverige, och aldrig skulle vilja bo någon annanstans då är jag rasist ?
Vi har ju pratat om det här med tacksamhet.. Och tro mej jag är enormt tacksam att jag får bo i Sverige, uppleva somrarna, de 4 olika årstiderna... Älskar snö men gillar inte kylan ;) Men som sagt visst sjutton älskar jag Sverige, och för varje resa jag gör utomlands så vill jag gärna göra fler, men när jag kommer tillbaka till Sverige så är det "hemma".

Men det är är ju lite det vi reagerar på ... Man får inte säga "vissa" saker längre för då är man rasist. Man ska inte sjunga nationalsången (om det inte råkar va idrottsevent förståss) för då är man rasist, man får inte ha svenska flaggan hägande på balkongen, då är man rasist. Sverigeflagga på bilen = rasist...
NEJ man har dessa saker för att man älskar sitt land och är stolt för att vara svensk...Och tacksam för att man kan uppleva det !

Jag älskar många platser på jorden. Jag kanske inte älskar precis alla platser i Sverige, men för Sverige som land känner jag en varm, alldeles särskild känsla. Det är i detta sammanhang jag är född och uppvuxen, jag känner mig hemvan och trygg och det har påverkat mitt liv extremt mycket. Jag är mycket tacksam och ödmjuk inför det faktum att jag hade turen att födas här, med de förutsättningar det har gett mig.

Jag har alltså inget som helst emot att älska Sverige, det gör jag själv, även om uttrycket i sig inte säger något om man inte preciserar vad det är i/med Sverige man älskar. Men det jag inte tycker om är när den nationalism som SD, GG & co står för kläs in med "men jag älskar ju bara mitt land - det kan väl inte vara fel?" Det är falskt och populistiskt.

Jag kan älska utan att lägga in ett ägande i det, oavsett om det handlar om partnerseller länder.

Är det bara jag eller tycker du att det är fel att älska sitt land ? Jag tolkar ditt "yttrande" som att du inte tycker det är rätt... OM det är så gäller det bara "svenskar" eller får andra älska vårt land utan att det är "fult"

Något av det mest underbart svenska är varje sommar den 6 juni när de som blivit svenska medborgare under året och är bosatta i Stockholm bjuds in till en cermoni i Stadshuset. http://www.riksdagen.se/Sa-funkar-r...tuellt/Talmannen-valkomnade-nya-medborgare-1/
http://www.dn.se/sthlm/nyaste-svenskarna-valkomnades/
Blågula flaggor överallt, jordgubbstårta, så mycket känslor och stolthet över att vara svensk. Sjungandet av du gamla du fria är högt (och ok ganska tondövt) stolt och lyckligt. Nej, patriotism, stoltheten över att vara svensk, vifta med svenska flaggor och sjungandet av nationalsången är inte rasistiskt och ska aldrig förknippas med rasism och SD. Men tyvärr är det i dagens Sverige så att nationalsymbolerna, flaggan, sjungandet osv har tagits över av rasister, vilket naturligt nog gjort att de som inte står för rasism, islamafobi och xenofobi inte vill förknippas med svensk 'patriotism'.

Jag vill inget hellre än att ta tillbaka symbolerna för svenskheten från de som står för allt som Sverige inte ska vara. Erkänner villigt att jag skriker lika högt när Charlotte Kalla sätter in sitt ryck som när Zlatan dundrar in ett mål. Tycker att både skidor och fotboll egentligen är ganska trist men när de representerar Sverige, ja då kollar och gläds jag i sann patriotisk anda. Sverige yo, liksom. Det blir lite löjligt när man sitter klockan fyra på morgonen för att kolla svensk juniorhockey på sunkiga streamar under jullovet :o

Jag är förbannat stolt över att vara svensk och är precis lika svensk som SD anhängarna trots att jag är född i ett annat land, iofs ser jag nog mer ursvensk (sami) ut än de blondaste SD:are :D

Jag räknas som andra generationens invandrare, med hemspråk i skolan och allt och jag har funderat på om jag känner mig som helt svensk och jag gör nog inte det trots att jag är född i Sverige.

Att jag är skåning och lundensare råder ingen tvekan om däremot.

Jag känner mig inte heller särskilt svensk, trots att jag är född i Sverige. Att åka norröver känns ungefär lika som att åka till ett annat västland. Det är bara lilla Skåne som är "hemma" och det sträcker sig till Köpenhamn också. Så jag tror nog att jag hellre viftar med den skånska flaggan än den svenska ;).

Jaha så när jag säger att jag älskar Sverige, och aldrig skulle vilja bo någon annanstans då är jag rasist ?
Vi har ju pratat om det här med tacksamhet.. Och tro mej jag är enormt tacksam att jag får bo i Sverige, uppleva somrarna, de 4 olika årstiderna... Älskar snö men gillar inte kylan ;) Men som sagt visst sjutton älskar jag Sverige, och för varje resa jag gör utomlands så vill jag gärna göra fler, men när jag kommer tillbaka till Sverige så är det "hemma".

Men det är är ju lite det vi reagerar på ... Man får inte säga "vissa" saker längre för då är man rasist. Man ska inte sjunga nationalsången (om det inte råkar va idrottsevent förståss) för då är man rasist, man får inte ha svenska flaggan hägande på balkongen, då är man rasist. Sverigeflagga på bilen = rasist...
NEJ man har dessa saker för att man älskar sitt land och är stolt för att vara svensk...Och tacksam för att man kan uppleva det !

Jag har inte påstått något av det du vänder dig emot.

Såg du programmet?

@corzette På riktigt. Missförstår du med flit eller läser du inte vad folk skriver? Tycker du att det finns en skillnad mellan att vara nationalist och att älska (att bo i) sitt hemland?
Man kan ju titta på utvecklingen i Tyskland.
För det första, landet har väl den mest demokratiska konstitutionen, där mest gjorts för att skydda de demokratiska rättigheterna.
För det andra, om någon hängde upp en flagga, sin nationsflagga inför ex fotbollsVM, för 30 år sedan så var det nästan garanterat att han fick påhälsning från vänstergrupper som beskyllde honom för nationalism, brun sådan. Idag är det lika accepterat som i Sverige att salutera sina idrottsmän med nationsflaggan.
Man har alltså återerövrat den.
Här i Sverige är vi på väg att förlora den. Nationalister hänger ut den från sina lägenheter, för att markera.
Svara upp med att alla som bor i Sverige gör detsamma, då drunknar den bruna rörelsen för de brukar ha svårt att simma i öppenhetens o demokratins vatten.

Jag har inte påstått något av det du vänder dig emot.

Såg du programmet?

Har inte sett det. Och nu var det inte programmet jag "hängde upp" mej på utan ts kommentar "som det så fint heter" och då undrade jag mer vad ts menade med den kommentaren. Det lät som att ts tyckte de va fult att älska sitt land.

Tyckte första delen var mest ett "hemma-hos-reportage", som iofs var trevligt och stillsamt, och bra att han talade med flyktingarna som försökte ta sig ifrån Grekland och vidare till Italien.

Väntar mig lite mer politik, och konkreta diskussioner i nästa avsnitt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 112
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat