Att äga gård som singel?

F

Frajda

Går det? Klarar man det alltså ekonomiskt att äga en hästgård? På en normal lön? En normal lön räknar jag på 22000-25000. Vill ju gärna ha egen gård i framtiden men har ingen lust att vänta på ngn kille med fett bankkonto ska dyka upp och sponsra. Ngn här som fixat att köpa och bo på egen gård? Klarar ni er eller är det precis så att det går ihop?

Sv: Att äga gård som singel?

Jag som är uppväxt på en gård skulle hellre vända på det hela. Rent ekonomiskt skulle jag lätt klara av det redan nu, det som inte fungerar är själva arbetet. Det är hela tiden massor med jobb på en gård med underhållningsarbeten, målning, snickerier, snöskottning etc. som det nog är väldigt tungt att vara ensam om.

Så jag väntar på min prins (läs: kossebonde) istället. :angel:

Jag anser att man är välbetald om man har 25000kr i lön, det är ingen normal lön för mig! :angel:

Allt beror ju på hur mycket du tänkt lägga ut på gårdsköpet och vad du tänkt köpa.

Beror väl på vart du köper gården någonstans? På vissa ställen får du ett nybygge med en massa mark för 1,5 miljon medans andra får du nästan betala 1,5 miljon för att bara komma på en visning.

Äger man en gård tror jag inte det är ekonomin som är den jobbiga biten, utan tiden. Du ska jobba 40 timmar i veckan + restid och dessutom sköta om en gård med allt vad det innebär. Går dessutom någonting sönder, en maskin, pump, djur så får du ji inte betalt av jobbat för att vårda dem ;) Förhoppningsvis täcks en stor del av kostnaderna av försäkring.

Allting måste ju dessutom underhållas. Hus, stall, hagar, vägar. Det skall lastas hö på skullen och klyvas 35 kubik ved.

Senast ändrad:

Jag äger gård och är singel!

Å jag har inte den lönen heller, jag har ett halvtids jobb på butik och eget företag på halvtid (dvs mkt låg lön). Det går ju visserligen men det är verkligen knapert. Jag får mycket hjälp med arbetet på gården av grannar och vänner, för mig är det den ekonomiska biten som är jobbigast och då har jag inte så högt lån på mitt hus. Men för mig går det i af!

Klart det går!! Och på ett forum av det här slaget finns det gott om "ensamma" kvinnor med egna hästgårdar. Jag är en av dem. Tiden och orken är begränsad men genom att inte samla på sig en massa egna djur går det finfint. Jag har en hobbyhäst, en katt och en halv kanin :) Som ensamstående småbarnsmamma med heltidsjobb räcker det väl.

Men jag hade tänkt utbilda mig på högskola innan jag köper ngn gård å då tycker inte jag att 25000:- är så högt. Nu lär jag hamna på 22000-23000 med den utbildningen jag vill gå.

Ja tiden är väl en bit också, blir ju tufft men är ju uppväxt på gård så ett hum om tiden har jag. Men visst lär det bli tufft. Men frågan är det tar mer eller mindre tid att bo i lägenhet och ha hästen uppstallad. Blir ju restid osv men å andra sidan mer tid åt hästen. Jag vill ju ha 2-3 hästar så då är det kanske ändå mest ekonomiskt att ha eget. Vill ha en liten gård, inte stort lantbruk :D

Läget spelar ju såkklart roll för priset. Bor i skåne och vill fortsätta bo här, helst inte alltför långt i från föräldrahemmet. Här är det rätt dyrt att köpa och inte många ställen är till salu. Folk triv tydligen här i trakterna för de flyttar aldrig :devil: Skönt att höra att det går att genomföra rent ekonomiskt. Berätta gärna lite om vad det är för gårdar ni har, antal djur, mark osv. Kan vara intressant att jämföra...

måste bara säga att jag utbildat mig 4.5 år på högskola och min lön ligger inte ens nära 25.000...(även om det kanske efter 'beräkningar' borde ligga där, verkligheten är oftast en annan) Dessutom har man csn-lån som ska betalas av med ett antal tusen extra som man också får tänka på. Kan du inte hitta någon gård att hyra? Ibland kan man ju hitta såna. :)

Jag och min man köpte en liten och billig gård, vi hade ganska låga löner.
Ekonomiskt går det bara fint, men det är fruktansvärt mycket jobb, även om man försöker göra det så enkelt som möjligt för sig och bara har ett par hästar.
Med en bra traktor hade man klarat det bättre, men det är dyrt, och jobbar man heltid så är man SLUT efter jobbet, då vill man inte slita med gården hela kvällen.
Vi säljer nu vår gård och flyttar in i lägenhet på annans gård, då är vi två familjer som hjälps åt med en större gård. Det känns helt rätt. Man förstår varför man hade generationsboenden förr...

Om jag var du skulle jag bosätta mig så att jag hade möjlighet att ha hästarna på tomten på sommaren, och sedan ha dem installade resten av året. Man är fruktansvärt bunden också, när man har hästarna hemma...

Jag äger gård och är singel!

Å jag har inte den lönen heller, jag har ett halvtids jobb på butik och eget företag på halvtid (dvs mkt låg lön). Det går ju visserligen men det är verkligen knapert. Jag får mycket hjälp med arbetet på gården av grannar och vänner, för mig är det den ekonomiska biten som är jobbigast och då har jag inte så högt lån på mitt hus. Men för mig går det i af!

Varför skriver du "dvs mkt låg lön"?? Driver man företag på halvtid bör man göra en skaplig vinst, som ger tillräcklig timpenning för den tid man lägger ner. Annars är det ju lika bra att lägga ner och lägga på 10% på sin andra tjänst.

Eller vi kanske har olika definition av "mkt låg lön"?

Jag kollade genomsnittslönen för det yrket och det ligger på 22000 kommunalt anställd och 23000 privat. Detta var genomsnittslönen, så det finns ju variationer både upp och ner. Antagligen är det väl ngra enstaka högavlönade som drar upp snittet så 20000 är nog rimligare. Det gårdar som finns att hyra är inte billiga direkt, månadskostnaden är oftast lägre om man lånar än vad hyran är. Åtminstone de jag sett. Nu är det iofs inte aktuellt att köpa gård imorgon utan efter utbildning, men jag vill inte vänta om drömgården dyker upp bara för att jag inte har ngn karl :)

Skuggi, att man är bunden av hästarna vet jag :). Har alltid haft hästarna hemma på gården, bos hos mamma nu. Visserligen hjälps vi åt men semester å sånt är inte akutellt. Har knappt rest alls eller åkt på semester. Men saknar inte det heller. Men generations boende hade kanske varit nåt... Skulle kunna renovera gården här hemma och bo här. Men måste hitta på nåt smart sätt att förvara mammsen på, vill ju helst inte vara mambo hela livet. Lite privat liv är inte fel.

Nya tider kräver nya lösningar - så tänker jag. Jag är också singel och drömmer om att någon gång kunna ha en egen gård. Tittar man på befintliga hästgårdar så är det ofta helt enorma hus som hör till - typ 7-8 rummare. Tro tusan att det blir dyrt då; inte bara i inköp. Sen ska palatset underhållas, städas och värmas upp. En person i en åttarummare är ingen miljövänlig lösning heller.

Numer så lever vi inte alls lika ofta i storfamiljer som när de här gårdarna byggdes - men man skulle ju tänka sig andra lösningar. Köp gård tillsammans med någon annan inbiten hästgalning som också drömmer men som inte riktigt har råd! Bygg om 8 rummaren till två lägenheter. Fyll upp hagarna och dela på jobbet. "Vänner-style"!

Visst kan man vänta och vänta på "mr Right" - men när han väl dyker upp kanske det visar sig att han inte alls vill lägga sin lön och sina sparpengar på en gård åt mig (usch - dystra tanke - bort,bort, bort!!!:crazy:) Finns heller ingen garanti att han verkligen dyker upp! (usch - det här resonemanget blir bara mer och mer skrämmande!!!:eek:)

Än har jag inte mött drömprinsen, men "hässttokar" har jag träffat massor av. Större sannolikhet att drömmen blir verklighet om man försöker hitta en sådan att dela kostnaderna med tror jag. Man kan ju även köpa gården själv och sedan hyra ut en del av bostaden/stallet till någon annan. Det lär också hjälpa till att betala räkningarna samtidigt som det inte blir så komplicerat om man kommer oense om saker och ting. Hitta lösningarna vid sidan av standardlösningarna - för de finns där. Det är bara det att det är nya tider nu!

Mitt företag är ännu under uppbyggnad och då går mycket av vinsten till investeringar, då blir det låg lön att ta ut. Jag menade inte att eget företag var lika med låg lön, men för mig är det så just nu.

Men generations boende hade kanske varit nåt... Skulle kunna renovera gården här hemma och bo här. Men måste hitta på nåt smart sätt att förvara mammsen på, vill ju helst inte vara mambo hela livet. Lite privat liv är inte fel.

Det är säkert mkt billigare att under tiden, med början redan nu, renovera gården du bor på med din mamma och sen bygga en liten stuga åt henne. (Om du nu inte vill köpa ett kök för 300.000kr och ett badkar för 150.000kr osv osv)

När jag flytta hemifrån bodde vi i en gammal barack som de renoverat. Var på 60 kvm. Lagom stort vardagsrum med en hörna för datorn och en mysig liten kamin, rymligt kök där de även gjort en altandörr. Sovrum med garderobsvägg och det gick in en stor dubbelsäng, i badrummet en toppmatad tvättmaskin, duschkabin, toa och handfat.

Vi hade element i sovrummet och inne i badrummet sen en luftvärmepump. Dessutom hade de rivit bort panel+isolering på ytterväggarna i kök och sovrum! Och på vinden så var ena sidan öppen. Men vi bodde där otroligt billigt.

Mamma är ensam och vi har en gård. Då försörjer hon även 2 barn, tre när vi byggde upp den. Pappa dog ju mitt i alltihop och vi klarade ändå av det. Tiden är ju det som kan vara jobbigt som sagt. Sen vad man ska göra med gården med. Hade du tänkt dig ett 10-tal hästar kostar visserligen det. 200 kor, kostar det också, både tid och pengar.

Som sagt, beror helt på vad du tänkte göra med den och tiden men det är långt ifrån omöjligt.

Klart att det går! Men man får ju prioritera och snåla och göra en budget.. Jag är singel, har ett eget ställe - inte stort alls - 3 hästar och 3 barn..
Tjänar visserligen lite mer än du räknar med att göra, men har ju också 4 personer istället för 1 att försörja.. Du behöver ju inte köpa ett slott? jag har ett litet gammalt hus som skulle behöva både det ena och det andra - men det går att bo i. Så får man ta det i omgångar... Lycka till!:banana:

Den eknomiska biten kan jag inte uttala mig om (jag har ju själv ingen gård) men det jag tycker att du ska fundera över är vad du vill ha för sorts gård? Det är ju lite skillnad i arbetsmängd och även ekonomiskt på att ha en liten hästgård om ett par hektar och ett stall jämfört med en stor nötkreatursgård med enorma arealer och mycket djur.

Förmodar att du menar en mindre hästgård och det bör ju kunna gå.

En annan fråga är om du vill ha NÅGON fritid framöver? För det tar tid, tid, tid och återigen tid att ha en gård - även en liten gård. Och om du har för avsikt att någonsin åka på semester igen i ditt liv?

Fundera en del över de praktiska och tidsmässiga aspekterna. Tänk på att det visserligen är massor av jobb på sommaren men även på vintern - när det är kallt, kolmörkt när man kommer från jobbet, man har klent med energi etc. etc.

Menar inte att avskräcka dig men tycker att du skall vara säker på att du VERKLIGEN vill det här.

Liknande trådar

Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 583
Övr. Barn Hej på er =) Jag skulle bara vilja höra hur ni gör och även lite tips av er som bor på egen gård och tar själva hand om hästarna och...
Svar
12
· Visningar
1 675
Senast: Hortensia
·
Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 873
Senast: jouhanna
·
Hemmet Jag är uppvuxen i hus och mina föräldrar är väldigt händiga och med goda kontakter, så det har i princip aldrig hänt att det hyrts in...
2
Svar
33
· Visningar
5 395
Senast: FreeLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar