Jag är uppvuxen i hus och mina föräldrar är väldigt händiga och med goda kontakter, så det har i princip aldrig hänt att det hyrts in någon firma för att fixa tex takomläggning, plattsättning, målning osv...
Själv har jag sedan jag flyttade hemifrån endast bott i lägenhet, är 30 år nu. Jag har tyvärr heller inte några nedärvda färdigheter i form av att veta hur man underhåller hus och gård. Så jag har aldrig ens tänkt tanken på att ens bo i en villa i stan med liten tomt.
Nu är jag ju även hästägare, och jag känner alltmer att drömmen om att kunna ha häst hemma börjar hägra. Börjar tröttna på att stå inhyrd och kompromissa om allt möjligt vad gäller hagar, utevistelse och rutiner. Jag känner faktiskt att det är den stora poängen för mig med att ev bo i hus, att just kunna ha häst hemma om lusten faller på. Så en villa i stan eller ett hus med för lite mark är inte aktuellt, då kan jag likväl bo i ett bostadsrättsradhus och slippa ansvar och kostnader för underhåll av en gård och fastighet.
Men är detta ens genomförbart? Jag är ensam, har inte lyckats träffa nån partner med nån fallenhet/intresse för att sköta gård så även om jag är sambo eller inte så räknar jag med att göra allt jobb själv. Jag tänker i vilket fall inte göra mig beroende av någon och hamna i läget att gården måste säljas om jag blir ensam.
Jag tänker mig inte ett helt hemman med höbärgning osv utan mer att marken går åt till hagmark och hus med stall för 2-3 hästar.
Jag bor i en relativt gynnsam del av landet med tanke på att gårdar med hästmöjligheter i form av utrymme ofta kostar under 1,500,000 kr. Jag tjänar drygt 30k före skatt och har inga barn.
Någon i liknande sits som tagit steget och lyckas ro runt det både tidsmässigt och ekonomiskt?