Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)
Jag tror det blir precis gränsfall att få så stort lån på den inkomsten. Visserligen är räntorna låga nu, men det kan man ju inte räkna med att de alltid är.
Jo, det är nog så vi tänker, att vi inte har möjlighet att få det stora lånet. Men vad är det som avgör det egentligen? Någon i tråden hade ju köpt en dyrare gård på lägre inkomst, t.ex.
Antar att det inte är bankpersonalens godtycke eller vår klädsel vid besöket, utan något annat...
Aktuellt ränteläge? Bankens egen ekonomi?
Att räntorna går upp räknar man väl nästan med just nu, men hur högt upp kan de gå som mest?
Tänk på att det är många tusenlappar som kommer gå åt för att "komma igång" med allting också. Verktyg, redskap, stängselstolp, elaggregat, gräsklippare, ... kanske inte så många tusenlappar per grej men det drar snabbt iväg. En traktor kommer ni nog snart att känna behov av också, det blir (minst) några tiotusenlappar till. Ett rejält startkapital för den typen av investeringar kommer gå åt och sen bör man vara beredd på att det hela tiden dyker upp saker som måste inhandlas eller lagas för "några tusenlappar".
Eftersom vi redan har en tomt så finns de flesta redskapen för trädgårdsskötsel, det som saknas är "prylar" till stallet iom att jag alltid varit inackorderad. Så ja, stolpar, tråd, grepar etc måste ju inhandlas på stört till inflyttningen...
Traktor VET jag är en dyr historia, åtminstone om man ska ha en som är något att ha. En kompis letar för närvarande, och för 30.000 får han en liknande den han vill byta bort; för svag för snöskottning, orkar inte lyfta mer jord än en skottkärra etc...
Men kanske man kan pruta till sig den traktor som redan finns på gården?
Vad är det för uppvärmning på huset? Driftskostnaderna i kalkylen låter rätt låga tycker jag, "Var kritisk och ta hellre i så ni fiser när det gäller driftskostnader" skriver jag också under på.
Ja, det är ju det som är frågan, gäller de pengarna hela gården eller bara boningshuset?
Det finns en luftvärmepump och så är det vattenburen värme från spispannan (spispanna med elpatron, vad det nu innebär?) i köket. 2 öppna spisar finns också i huset.
Räkna INTE med att gå plus på inackorderingar, om du inte bor i nåt område där det är ovanligt höga hyror. Det vanligaste, med de marknadspriser som råder, är att man går nätt och jämnt runt eller till och med back, och för det får man jobba ganska mycket. Och det kan vara skönt med lite ledig tid efter jobbet, att njuta av sin fina gård och sina egna hästar - istället för att oavlönad ta hand om någon annans hästar...
Visst kan det vara trevligt med sällskap och skönt att ha nån som kan avlasta om man ska bort eller så. Men oftast är det billigare och enklare att hyra nån som tittar till djuren vid de tillfällena. Eller byta lite tjänster med nån annan som har egen gård. Jag och mina kompisar brukar agera "hästhotell" åt varann lite då och då, det är en smidig lösning om man har nån tom box eller extra hage.
Dessutom är det en väldigt jobbig sits om man skulle vara beroende av inackorderingar för att gå runt. Vad gör du den dagen alla bra inackorderingarna flyttar. Rear ut stallplatserna till underpris? Tar in "vem som helst" för att du behöver pengarna? Räkna så att ni har råd att driva runt gården på egen hand och tänk att eventuella extra inkomster från inackorderingar är bonus.
Vi räknar som sagt var inte med att tjäna något på inackorderingarna, utan mer ha det som ett stöd för vår egen hästhållning. Kanske ha min egen häst gratis i bästa fall, men inte mer... Det finns ingen hets att fylla hela stallet heller, utan bara ha sällskap åt min egen, lite ridsällskap ibland och som sagt lite hjälp om man vill åka bort ibland.
Den tillfälliga hjälpen kan jag dock få från grannen om det skulle knipa, vi har hjälpts åt förr. Vi kanske skulle, som du säger, kunna vara hästhotell åt varandra? Men det kräver ju ändå att jag har sällskap åt min egen häst till vardags.
Självklart så ska ni titta på gården och om ni bara räknar igenom allting ordentligt så kan det nog funka. Det är jättehärligt med egen gård, trots allt jobb och alla utgifter! Lycka till
Vi ska absolut titta och räkna, och går det inte så drömmer vi bara vidare.
Det finns andra gårdar som är lite intressanta, med en kostnad på under hälften. MEN man lär lägga ner så mycket på renovering där, så att man kommer upp i samma pengar som denna "färdiga" gård... Knepigt det där.