Ätstörning

hej111111

Trådstartare
Har varit här så många gånger förut. Orkar inte mer. All min vakna tid kretsar kring mat. Från de att jag vaknar tills jag går och lägger mig.

Började kräkas upp mat när jag var 14. Jag kunde köpa hem massa mat o godis efter skolan o bara proppa i mig för att sedan sedan kräkas upp. Minnena är inte helt klara men detta skedde dagligen fram tills jag slutade gymnasiet. Jag var väl lite små-rund och lätt överviktig på slutet. Vägde mellan 60 och 70. Efter gymnasiet rasade i vikt. Jag låg då på min maxvikt runt 70 och gick ner till 61 på några veckor. Flyttade och gick ner mer i vikt. Strax under 60 kilo.

Under närmsta åren kontrollerade jag maten väldigt noga. Räknade kalorier. Åt inte särskilt hälsosamt utan kunde gå utan mat en hel dag för att på kvällen äta något onyttigt och godis. Ja, det är väl faktiskt så det varit de senaste åren. Jag liksom spara mig till speciella tillfällen då jag får äta men ser till att hålla mig under mitt maximala kaloriintag. Ibland tappar jag kontrollen, hetsäter och spyr. Så många år av skam, jag vet inte vad jag ska göra.

Men min ätstörning styr mitt liv och jag vill inte ha det såhär längre.
 
Sv: Ätstörning

Hej - vad bra att du skriver. Det finns hjälp att få! Ätstörningsvården är organiserad på lite olika sätt i olika landsting, men första steget är ofta att kontakta din vårdcentral vilket leder till att du träffar kurator eller läkare, eventuellt att du får en remiss till psykiatriska kliniken. Du kan också själv kontakta psykiatrin och be att få komma på ett bedömningssamtal.

Om jag förstår dig rätt är du idag inte kraftigt underviktig idag utan behöver hjälp att hantera dina känslor kring mat och ätande, din kropp. Det kan hjälpa dig att träffa andra som har en liknande problematik och det kan du göra genom någon självhjälpsgrupp, exempelvis föreningen "Frisk och fri", föreningen SHEDO, Anonyma överätare eller liknande. Googla och kolla vad som finns nära dig. Inom sjukvården kan det också finnas KBT-inriktade samtalsgrupper där du kan få bra hjälp.

PM:a om du behöver hjälp att hitta rätt så ska jag försöka hjälpa till. Du kan bli fri och få ett normalt eller så gott som normalt förhållande till mat och ätande och din kropp. Ju tidigare du söker hjälp desto bättre, förlora inte fler år.
 
Sv: Ätstörning

Säger som andra att det kan vara bra att söka hjälp.

I övrigt tänkte jag dela med mig av några tankar som har hjälpt mig när jag som yngre hade ätproblem, och även nu när jag är frisk (men jag har även gått i terapi):

-Maten är inte din fiende utan ett behov du har för att kroppen ska fungera. Rätt mat ger dig kraft och bygger upp din styrka både fysiskt och psykiskt. Hur göra detta rent konkret? Genom regelbundna måltider med bra mat. Frukost, lunch, middag. Ett par mellanmål om det behövs.
-Kroppen är inte din fiende, utan en möjliggörare för att du ska kunna nå de mål du har i livet. Dess utseende spelar mindre roll. Kroppen ändrar sig hela tiden pga ålder, hormonella cykler (om du är kvinna vilket jag helt lusfräckt antar), årstider, motions-, mat- och sömnrutiner med mera. Acceptera din kropp som den är och var tacksam över dess funktioner. Hur göra detta? Säg högt till dig själv: jag accepterar min kropp. Jag är tacksam för att den låter mig andas och leva. Jag kan gå, springa, kramas... (försök komma på fler bra saker din kropp kan göra). Upprepa vid behov.
-Bli vän med dig själv och din kropp. Du förtjänar att må bra och vara älskad, särskilt av dig själv. Eftersom du ska leva med dig själv till du dör är det lika bra att leva med någon du tycker om. Det här var svårast för mig, eftersom jag var van att klanka ner på mig själv och aldrig känna att jag dög. Men jag har lärt mig att bli vän med mig själv, mest tänka snälla och positiva tankar om mig och behandla mig själv på samma sätt jag skulle behandla någon jag älskar. Hur göra: När du får en dålig tanke om dig själv, mota den med en positiv tanke. Exempel: "jag är ful och fet. Fast nej, jag är också glad och trevlig. Det är viktigare att vara en bra kompis än att vara snygg och smal."
-Fokusera på saker du vill uppnå, inte hur din kropp ser ut eller vad du väger (och nu menar jag inte mål som "jag vill väga XX kg" för det är ätstört). Vilka saker vill du göra i livet? Vad vill du uppleva? Finns det platser du vill åka till, utbildningar du vill gå, arbeten du vill pröva? Genom att göra plats i ditt sinne för sådana här saker får ätstörningen mindre plats. Och kom ihåg att du förtjänar att göra alla de här sakerna TROTS din vikt eller ditt utseende. Det måste inte vara stora saker. Det kan vara små saker också, som att du vill klappa ett djur idag, eller du vill läsa en god bok, eller se en rolig film. Hur göra: bestäm dig för något du vill göra idag, eller denna veckan. Sedan gör du det. Vad tycker du är roligt att göra? Gör det.
-Släng vågen och måttbandet. Bara gör det. Oerhört befriande.

Hoppas att du lyckas bli frisk och välmående!
 

Liknande trådar

Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
3 760
Senast: manda
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 607
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 705
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp