Atikns dieten

Akerman

Trådstartare
Är det någon bukare här som har använt sig eller använder sig utav atkins dieten?

Jag har precis påbörjat den då jag tycker den verkar vara den diet som är minst "krångligast" och som verkar passa mig bäst.. men jag har lite dålig fantasi på maträtter, speciellt frukostar.
SÅ har du någon bra "meny" så får du gärna tipsa mig! :D
 
Sv: Atikns dieten

Jag vill inte komma med pekpinnar egentligen, och det skriker dubbelmoral att jag pratar "smart bantning" men ändå... :angel:
Jag tror det är väldigt svårt att gå ner i vikt och hålla vikten genom att följa nån strikt diet, oavsett om det är Atkins, LCHF, GI, Stenåldersdieten eller någon annan diet. Jag tror att det egentligen bästa, lättaste och hälsosammaste sättet är att äta mer frukt och grönsaker, mindre kolhydrater (men fortfarande äta kolhydrater), ganska bra med protein och lagom mycket fett. Lagom stora portioner, regelbundet, och röra på sig mer. Visst finns det de som går ner i vikt och håller vikten med en diet, men då måste man se dieten som en livsstil och leva så för alltid. Går man bara på en diet några veckor och sen anser sig vara klar går man oftast bara upp igen.
Därför är det bättre att "bara" lägga om till hälsosammare vanor, men inte förbjuda eller göra jätteförändringar som man ändå inte kommer kunna hålla.

Med det sagt: Om jag förstår wikipedia rätt så innebär Atkins typ att man får äta protein, grönsaker, mjölkprodukter? Isåfall kan jag tipsa om fisk med t.ex. broccolimos, olika grönsakssoppor (morotssoppa med lite lax i är sååå gott!), omelett, grönsaksgratäng med valfritt kött... Hmm. Sallad, såklart, går ju att variera jättemycket.
 
Sv: Atikns dieten

Tack för era svar :)

Min tanke är att börja med atkins metoden och sedan efter jag nått mitt mål gå vidare därifrån. Om det blir samma diet eller någon liknande återstår att se. Denna gång ska jag ta en sak i taget istället :)
 
Sv: Atikns dieten

Enkel att gå vidare till tror jag är Zone-diet. Bara att googla så hittar du hemsidor med en massa recept etc.

Det är dock inte bara en diet. Utan mer ett sätt att leva med motionstänk etc också.

Zone-diet är framtaget av Dr Barry Sears. Han är forskare inom hjärt/kärl-sjukdomar etc. Och har varit kostansvarig för bla USA-s simlandslag.

Funkar fint för mig! Mindre jobbigt att följa än Atkins.
(känns sundare också på ngt vis ;))
 
Sv: Atikns dieten

Okej, tack för tipset, ska kolla in det :)

Just nu sitter jag och försöker göra en matlista på vad som man kan äta och inte bör äta. Inte det lättaste kan jag tycka..
Men tydligen så är det bara nettokolhydrater från grönsaker som man bör få i sig och räkna? eller är jag ute och cyklar nu? :o:confused:

Vad brukar ni (med låga kolhydrater) äta till frukost?
 
Sv: Atikns dieten

Hittade en lista åt dig. Du kan ju se vad som passar för tillfället

Jag vet att man kan bli rätt less på de eviga äggen till frukost efter ett tag. Och även om två kokta ägg med lite majonnäs är både en bra och snabbfixad frukost vill man gärna ha lite variation ibland.
Några förslag till olika frukostar, när du känner att du kan öka på antalet kolhydrater lite:

•Ägg, bacon/skinka och ost.
•Äggröra (gärna med en bit ost i som får smälta med).
•Ostomelett med spenat.
•Omelett med stekt (lågkolhydratig) korv eller kött.
•Rester från gårdagens middag.
•En skiva *mycket* grovt bröd med smör och pålägg typ salami, brie-ost etc.
•Scones bakade på mandel/nötter och sojamjöl.*
•Microugnsbröd bakat på mandel/nöter och ägg.*
•En halv portion havregrynsgröt med grädde och/eller smör.
•Ryvita fullkornsbröd med smör och proteinrikt pålägg typ skinka/ost/salami/paté/jordnötssmör.
•Pannkakor gjorda på sojamjöl eller proteinpulver. Tillbehör kan vara bacon eller sockerfri sylt.*
•Bär med grädde och hackad mandel.
•Grekisk yoghurt med bär och hackade nötter.
•Gröt gjord på linfrön och proteinpulver.*
•Söt omelett gjord på ägg, Philadelphia och proteinpulver (Mock Danish).*
•Äpple och Brie-ost.
•Proteinpulver blandat med grädde+vatten och ett halvt äpple.
•Makrill i tomatsås.
•Keso blandad med (vispad) grädde. Smaksatt med lowcarb-müsli: Solrosfrön, linfrön, kokosflingor, nötter, mandel och dessutom kanske lite färska bär.
•Äggmjölk*
 
Sv: Atikns dieten

Tack så hemskt mycket :) Ja jag kan tänka mig att de blir rätt lång tråkigt o tröttsamt med ägg varje dag.
Men de här förslagen är bara då när man kan öka antalet kolhydrater alltså?

Ni vet inte av någon bra sida med atkins recept? :angel:
 
Sv: Atikns dieten

Jag följer ingen diet men upptäckte hur bra jag står mig på LCHF-frukost bestående av två stekta ägg med några ostskivor emellan. Äter jag mackor är jag hungrig/sugen på nåt vid tiotiden. Med ägg och ost till frukost är jag inte sugen alls och står mig utan hunger till 12-13tiden.
 
Sv: Atikns dieten

:up::) Det kan jag nästan tänka mig. Har ätit 2 kokta ägg till frulle idag o 2 steka + 1 grillkorv o sallad till middag och har hållit mig förvånansvärt mätt på det lilla kan jag tycka :)

Nu har jag lite mer i kylen, så jag åtminstone kan försöka att variera lite :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp