Återköp av häst..

cress

Trådstartare
Hjälp mig..

Köpte en häst för ett halvår sedan av en stor hästavels"anläggning"(företag)..

Veterinär besiktning gjordes UA..

Nu ett halv år senare konstaterades att hästen lider av Kissing Spine.. Hästen är köpt som tävlingshäst, men nu kan den tyvärr inte användas till det Jag tänkt mig..
Jag har INTE ridit honom mycket sen Jag köpte honom,var väldigt stressad när han kom så vi har liksom jobbat mest på att få förtroende för mig och få honom lugn och stabil, och han att få ett bättre självförtroende..

Kan Jag som privat person återkalla ett köp??

Har tyvärr väldigt svårt att sklijas från denna häst så detta är ett stort beslut för mig, men Jag vill ju ha en tävlingshäst,så något måste Jag göra.. Hästen i fråga kan/kommer bli utdömd pga sina problem :( ..

Sv: Återköp av häst..

Men om du köpte hästen UA så är väl hästen livförsäkrad? Om den blir utdömd så borde du få livpengen tillbaka eller?

Tyvärr vet jag inte vad som gäller med undersökningsplikt och företag/privatperson och levande djur. Det är svårt och det verkar variera från fall till fall...

Jo, klart han är försäkrad..

Men denna häst kommer oavsätt om han blir utdömd kosta mig en massa pengar tyvärr.. Och ändå har Jag inte den häst Jag vill ha, Och vem vill köpa en triangelmärkt häst som kanske inte går att rida, och behöver regelbundet kollas av veterinär och i det här fallet akupunktur(Enligt Veterinärens eftervård)..

Ett alternativ är ju slakt.. Men det Jag hoppas på är ändå att ett återköp går att genomföra,..

Röntgade du ryggen vid köpet?

Antar att du röntgat nu eftersom hästen fått diagnosen KS. Be veterinären skicka röntgenplåtarna till någon "expert" så att du får papper på att förändringen fanns innan du köpte.

Vill du att säljarna ska ta tillbaka hästen ska du omedelbart reklamera, på alla sätt du kan. Dvs ringa, mejla och skicka ett rekommenderat brev. Sedan skulle jag rådfråga jurist om det behövs.

Ja, du kan reklamera hästen. Gör det omgående, konsumentköplagen säger bl a följande:
---
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Ett alternativ är ju slakt.. Men det Jag hoppas på är ändå att ett återköp går att genomföra,..

Väldigt tråkig situation du hamnat i :(

Men bara en snabb undran, hur tänker du att ett återköp skulle vara bättre än att hästen blir utdömd/triangelmärkt hos dig?
Slutresultatet lär ju bli samma för hästen men med lite extra vändor hit och dit. (jag utgår här iofs från hästens synvinkel och inte människans)
Eller är det pga summan du har betalt som är högre än vad du får ut på livvärde eller något annat?

Det är ingen kritik, jag bara undrar. Har *tack och lov* aldrig behövt hamna i en sån sits själv.
Det borde ju gå att reklamera om du gör det snarast efter felets upptäckande eller vad man nu säger.

Jag vet inte riktigt än hur Jag ska göra.. Jag gillar den här hästen jätte mycket, och Jag vet ju att han får det bra hos mig resten av sitt liv..

Men Jag skulle gärna vilja ha en häst att tävla,Jag har en annan häst också som tävlas lite, men tanken var att köpa en häst som var bättre för tävling, och denna skulle vara bättre, Har bättre gångarter,bättre meriterade föräldrar(klass 1) och han är yngre osv.. Så därför köpte Jag honom..

Och tyvärr har Jag inte ekonomi till att äga en häst till(En 3dje alltså)..

Men Jag har sådana skuldkänslor för att Jag har börjat tänkt i dessa banor.. Jag tycker fruktansvärt synd om hästen, Och vill så klart att han ska ha det bra.. Även om han blir utdömd..

Jag mailade kliniken nyss, tänkte om man kunde få som bevis att visa, om /att skadan fanns när Jag köpte honom..

Jag vet ju inte hur lång tid det tar för häst att utveckla KS.. Eller om det finns medfödda KS hästar..

Har den tappat mycket muskulatur under de här månaderna när du knappt har ridit?
Anledningen att jag frågar, är att hästen kanske aldrig har känt av sina KS, så länge den har varit fullt igång och musklad för sin uppgift... Om den då sedan blivit mindre riden och tappat den muskulatur som bär upp ryggen så kanske problemet har framstått ur detta.
Med andra ord kanske säljaren aldrig hade en aning om hästens problem, om den inte röntgats alltså...

Detta var iaf fallet med min förra häst som alltid hade en "känslig" rygg, men det var först när hästen inte blev riden på flera månader pga annan skada i ett ben, som hans KS blev ett riktigt problem. (Hade hans andra skada bara läkt, så hade jag byggt upp ryggen igen från marken, men i hans fall läkte inte benet och då kunde vi inte bygga upp någon rygg heller.:cry:)

Och som Lovisaleonora skrev - ska du reklamera så gör det bums!

KS brukar ju, precis som Tillis säger, visa sig när hästen vilar och brukar sällan ha visat symptom innan.

En liten fundering över försäkringen, hur fungerar det? Tog du över försäkringen på hästen när du köpte, eller försäkrade du när du köpte? Om man kan påvisa att skadan funnits innan köp och hästen varit oförsäkrad hos tidigare äg (vilket är rätt vanligt på större anläggningar), får du ut ngn liv då?

Reklamera köpet till säljaren direkt att den skall ta tillbaka hästen och sen kan du fundera på vad du vill .

Mia

Nja, muskler har han inte tappat, så mycket har han ju varit i gång, men därimot har han blivit riktikt rund, inte tjock, men han var riktigkt smal när han kom..

Vi tog över försäkringen, dom har någon typ av gårdsförsäkring eller något tror Jag..

Kan också säga att i köpe kontraktet står det, att Jag som köpare vad medveten om att hästen är stressad och spänd vid ridning.. Det är han ju inte nu, kan ju vara för att Jag inte ställer just några krav på honom..
Träffade en tjej nyligen som hade varit där och provridit när denna häst var till salu, , han drog för henne på stall plan.. Han har även dragit för andra personer som provridit honom, trots att de var i ridhus..

Hade en med ryttare ute en gång för att testa, men då blev han helt spänd, stressad och stack för henne.. Så med andra verkar det inte fungera,

Men med facit i hand så kanske han har haft ont hela tiden?! Därav hans betende..

Reklamera. Nu. Och läs igenom konsumentköplagen så du vet ungefär vad som regleras där. Vänta inte med att reklamera, då kan du förlora rätten att låta köpet gå tillbaka.

Finns ju olika form av KS oh bakomliggande orsaker.

Ca 70 % av alla hästar har någon form av KS och då är endast 5 % medfött. Det andra är relaterat till fel skoning, dåligt anpassad utrustning samt ridning där man inte strävat efter rätt arbetsform utan ofta riden hästen med sänkt rygg.

KS hästar kan tävla ändå, men att man måste tänka på att arbeta dom i låg form oftare.

Nu hade du inte ridit så mkt och jag vet inte hur mycket ridning med ny ryttare som krävs för att det ska ske förändringar samt om din häst ens är skodd. Men då kan det vara bra att korta av tån för att hästen lättare ska "rulla över". Hästar med kort rygg har en tendens att lättare få KS.

Men som sagt, bara för att en häst har KS behöver det inte betyda att det är kört. Rätt skoning, utrustning och ridning kan göra under!

Vad har du förbelägg på att kissing spinnes snarast är normaltillståndet med 70% som är drabbade?

Är frågan oklar på något vis? Du påstår att 70% av alla hästar har någon form av kissing spines och jag undrar vad du har för belägg på det. Det är första gången jag hör någor liknade och jag undrar över källan. Ledsen men jag kan inte utveckla frågan, jag söker endast källan för det påstående för att kunna avgöra om jag ska ta påståendet på allvar eller konstatera att det är ett påstånde utan substans. Det skrivs så mycket på internet, men hävdar man att X % har en viss deffekt då bör underlaget vara att man undersökt en större mängd slumpvis valda hästar och granskat dem objektivt.

Jag kan tänka mig att av undersökta hästar som kommit till klinik för ryggproblem, visar sig 70 % ha KS i någon svårare eller mildare form. Men jag har mycket svårt att tro att 70 % av alla hästar skulle lida av KS.

Hur kommer det sig att du upptäckt detta nu? Varför har du tagit den till veterinär och fått den röntgad 6 mån efter köpet?

Vad har du förbelägg på att kissing spinnes snarast är normaltillståndet med 70% som är drabbade?

Det kommer från en gammal artikel i ridsport som sammarfattar en undersökning på just KS där dom hade konstaterat just det att 7/10 hästar hade någon typ av KS, men att större delen hade aldrig någon symtom fast röntgenförändringana fanns där på bilderna.
Men jag minns inte hur pass länge sedan det var ridsport tog upp undersökningen. Det enda jag minns är att det var medan jag fortfarande bodde kvar i Skåne så alltså innan 2006, men tror även att det var ett ganska bra tag innan dess.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 852
Senast: Lobelia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka