Hej!
Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av hästhandlare 4 november. Gårdsbesiktning, där jag inte hade möjlighet att delta. Företagaren anlitade sin veterinär. Ingen röntgen således, och ingen möjlighet för mig att ha synpunkter på besiktningen i efterhand.
Hästen insjuknade i hosta kort efter ankomsten till mitt stall, zooepidemicus. Blev långvarigt, hästen fick lång vila och sedan antibiotika efter samråd med vet. Hästen visade, vid igångsättning, att den inte var tillfreds. Yttrade sig på så sätt att den stannade vid ridning. Oklart för min familj vad felet var. (Hästen köptes som familjehäst till mina döttrar). Vi lekte med tanken att lämna tillbaka hästen, men min ena dotter hade ”bondat” med hästen och ville inte ge upp. Vi tog hjälp av tränare för att arbeta från marken, med hantering och relation. Tog även hjälp av duktig equiterapeut som gjorde flera behandlingar på hästen. Hennes tankar var att hästen blivit ”hårt tagen” på Irland, men att hon ändå hade framtiden för sig. Hästen mjuknade i kroppen allt eftersom och blev allt bekvämare. När ridning stod på schemat igen skadade sig hästen i hagen, på tråden. Inte djupt, men stort. I samråd med vet fick hästen nu återigen vila och ridning blev återigen uppskjutet.
När det äntligen var dags att ta upp ridningen upprepade sig historien. Hästen stannade, ovillig att gå.
Veterinärbesök (28 maj) har nu visat att hästen har kissing spines och spatt. Vid böjprov även hälta fram. Behandling pågår, hon är sprutad i bägge framben samt bakbenet, och i ryggen.
Försäkringsbolaget har lämnat besked att de inte kommer ersätta behandlingar eftersom det är troligt att åkommorna fanns vid köpet. Reservation i försäkringen kommer också införas.
Lång ingress (som ändå är summarisk)…
Den korta frågan är, om vi mot förmodan skulle vilja reklamera hästen, är det för sent?