Äter min häst för lite mat??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Seifur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 821
S

Seifur

Jag har en 3 årig shettis som går i en gräshage på dagarna, hagen är putsad nyligen och inte så mycket bete enligt mig, gräset har delvis gulnad.
Hästarna är ute runt 10-12 timmar per dag, ibland lite kortare beroende på lite olika saker.

Men jag funderar mycket på den här shettisen som har lite för stor mage men jag tycker inte hon är så himla fet över revben (man känner dom med lätt tryck men ser dom inte), ryggen är rund och fin däremot.
Proteinbrist??
Problemet är bara att hon äter inte mer än ungefär 1,5 kg (max 2 kg) hö per dygn. Cirka 1 kg räcker för natten, lägger jag in mer så får jag slänga hälften för hon sprider bara runt det. Och på morgonen "tvingar" jag henne att äta cirka 0,5 kg hö innan hon går ut. Jag vill inte släppa ut hästarna utan frukost för hö i hagen är totalt ointressant trots att gräset är fruset.
Just nu får hon även 1 dl betfor (torrvikt) och 2 dl krafft grund.

Kan det vara en ideé att använda hönät till henne?? Jag är lite skeptisk mot hönät.

Behöver jag vara orolig över att hon inte får det hon behöver eller ska jag lugna mig tills hon själv äter mer hö.

Hon körs lite grann just nu, hinner tyvärr inte lika mycket som jag skulle vilja.

Sv: Äter min häst för lite mat??

Jag skulle också kolla tänderna. Att hästen är lite bukig beror troligtvis på att hon inte tränas så hårt (musklerna hjäler inte till att dra upp magen). Om man räknar lite på mängden hö så bör en shettis (ca 100 kg kroppsvikt) minst äta 1,2 kg ts grovfoder per dag. Detta för att magen ska hålla igång och att hästen får sysselsättning (vilket inte verkar vara något problem för din del) Hon kanske äter mer hö när vintern kommer och det inte går att äta gräs i hagen. Men som sagt, kolla tänderna, har ldrig varit med om shettisar som inte äter upp maten:confused:

tänk på att fångrisken ökar om den äter fruset gräs.

Tack för Era svar.

Jag har inte kollat tänderna, det får jag göra. Fast hon betar hela dagen, borde inte det påverkas också??

Jag är medveten om sambandet mellan fång och fruset gräs, tyvärr så har jag bara gräshagar men jag hoppades på att hästarna skulle hinna äta upp denna hage innan värsta frosten kommer. Det jag försöker göra är att ta inn hästarna sent och släppa ut dom när solen har kommit upp och gräset börjat tina. Och somsagt ger hästarna frukost innan utsläpp.

Tycker ni att jag ska göra på något annat sätt??

En tanke jag har är att hon är van vid fritillgång på hösilage vintertid hos förra ägaren men då på lösdrift, jag har nog tankar på att fortsätta med fritillgång för henne, hon står i utebox nu.
Så hon är nog inte så mat stressig. Förutom när det gäller kraftfoder :smirk:

Och vi ska nog få hem hösilage nu i helgen, hon kanske gillar det bättre.

Jag är medveten om sambandet mellan fång och fruset gräs, tyvärr så har jag bara gräshagar men jag hoppades på att hästarna skulle hinna äta upp denna hage innan värsta frosten kommer. Det jag försöker göra är att ta inn hästarna sent och släppa ut dom när solen har kommit upp och gräset börjat tina. Och somsagt ger hästarna frukost innan utsläpp.

Tycker ni att jag ska göra på något annat sätt??

Jag hoppas att det som du gör med tanke på frosten är bra. Jag gör likadant med min häst.

Är hästen tunn över revbenen o har rejäl buk så är det ett tecken på proteinbrist (ja även shettisar kan få det). Eftersom du tydligen inte får i henne hö i tillräcklig mängd kan ju lusern vara ett bra alternativ, det är ju oxå ett grovfoder även om det är pelleterat, o ja det finns i hackad strå oxå. Men jag hade nog tagit bort grunden o lagt dit några dl Lusern istället.

jag har också en (gammal) häst som inte vill äta hö nu. vill bara ha gräs. han har inga sår i munnen och inga fel på tänderna så det är helt enkelt viljan det går på. :crazy: det enda han vill ha är betfor och müsli, plus nåt kilo lucerngröt och hö som han petar i sig allra nådigst...

har löst det med att ge mkt av det han vill äta, och även ge olja. än så länge har han inte fallit ur. det oroar mig, men å andra sidan så svälter dom sig väl inte om dom har tillgång på massa mat. han sparar sin apetit till gräset och förhoppningsvis äter han mer hö och lusern när gräset försvinnar.

Lika med min snart 33-åring. Han kan äta hö men väljer gräset. Höfrukost är ingen idé eftersom han lämnar allt. Står bara och sparkar och ska ut. Däremot får han nu ganska ordentligt med Krafft Groov och det äter han med förtjusning liksom allt annat kraftfoder.

Tja riktigt tunn över revben är hon inte, utan det är nog mer så att jag tycker magen är för stor i förhållande till fettlagret över revbenen. Hon är väl lagom över revben, tror jag om jag nu tänker bort all vinterpäls.

Jag vet att shettisar kan också få proteinbrist, shettis är som jag skrev i rubriken, också en häst :cool:

Tack för alla Era svar!

Har en 1 ½ år gammal shettis. Hon får ½ kg på kvällen däremot går hon med min stora häst och vet inte hur mycket hon äter ute! Men tänkt är att hon ska äta ½ kg till frukost och ½ kg till middag!
Shettisen vi hade hos min pappa fick oxå ungefär samma förutom på kvällen då han fick mellan ½-1 kg. La man in mer åt han inte upp det!
Han hade oxå en rund mage!

Hösilaget kommer idag, hur mycket vågar man ge till henne första dagarna??

Jag skulle ge lucern, det brukar dom gilla också så det äter hon nog upp. Mina får lucernhack.

Lucern har en skyddande effekt mot fång också, enl forskning så skapar det ett bra "klimat" i magen.

Jag är stor anhängare av lucern :banana:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 179
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 930
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
3 934
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 958
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka