Äter inte..

J

J3O

Ojojoj.. Jag fick Zippo när han var 5 månader och haft lite problem eftersom han var så smal när jag fick honom.. Efter många bry fram och tillbaka äter han i dag Friskies.. Han tycker det är jätte gott och bajsar inte så mycket av det. Han får alltid lite olivolja i maten och ser jätte fin ut nu (16 månader). Meeeen..... Nu har jag börjat jobba så både jag och min kille är borta 9 timmar om dagen.. Han kommer ut där emellan eftersom killens systerson kommer och går ut med honom mitt på dagen. Problemet är att Zippo inte äter något alls under de timmar vi är borta.. Dricker knappt något heller.. Han har skålarna fyllda när vi går hemifrån och de är fortfarande fulla när vi kommer hem. Jag har inte märkt att han går ner i vikt än men jag är rädd att han ska bli sådär mager och smal igen efter allt jobbet att få upp honom i vikt... Jag själv tror att han inte äter eftersom han vet om att han brukar bli bajsig efter maten och det inte finns någon att gå ut med honom just då (han pipper alltid när han vill ut).

Är det någon som har liknande problem?
Hur skulle ni lösa det?
(Tvungen att ha med en bild på honom när han var 6 månader)
Baby.jpg

Sv: Äter inte..

Eftersom hundar saknar förmågan att tänka framåt i tiden, så tänker inte han att "om jag äter nu, så måste jag ut och bajsa sedan". Mer troligt är att han inte känner sig helt trygg när han är lämnad ensam.
Äter hunden normal mängd mat över restan av dygnet, dvs när ni är hemma ,så är det nog inga större problem.

Jag tycker INTE att man skall lämna en hund i 9h om dan. Då ska man försöka få tag på hundvakt. En hund bör ej lämnas ensam mer än max 6 h om dan och det är ändå för lång tid anser jag. Tror inte er hund mår speciellt bra om jag får säga det tyvärr.

Menar inget illa...Vill ej bli missförstådd men sök gärna efter hundvakt eller dagis. Om det inte går så kanske ni kan överväga att lämna ut på foder eller sälja honom om ni ska forstätta vara borta så länge på dagarna.

Jag tror inte du läste ordentligt... Som vanligt så blir det ju missförstånd.. Jag skrev även att min pojkväns syster son kommer mitt på dagen och går ut och är med honom.. Men han äter inte när han är där heller.. Jag tror han väntar på oss.
Han är definitivt inte ensam hemma i 9 timmar... Då vore det ju synd om honom.. :crazy:

Klart är det tråkigt att han får vara hemma uten er i p timmar, men eftersom ni ordnat så han kommer ut, och får lite sällskap, tycker jag det är ok. Sluta klaga på en massa saker som inte är ngt att hänga upp sig på!! :devil:

Ibland ändrar sig vardagen utan att man har ngt val. Inget man kan göra ngt åt, och jag tror denna hunden mår bättre att ha det som idag, än att flytta igen.

Stå på er! Ni har en underbar hund som mår bra!:D

J3O skrev:
Jag tror inte du läste ordentligt... Som vanligt så blir det ju missförstånd.. Jag skrev även att min pojkväns syster son kommer mitt på dagen och går ut och är med honom.. Men han äter inte när han är där heller.. Jag tror han väntar på oss.
Han är definitivt inte ensam hemma i 9 timmar... Då vore det ju synd om honom.. :crazy:

Det står att han kommer hem och går ut med honom...inte att han är med honom på dagen. Ok men då är det ju en annan sak...även om jag tycker kanske att man inte ska ha fulltidsjobb eller vara borta från matte och husse så länge. Men det är ju bara en åsikt av många. Hoppas det löser sig med maten. Jag tycker istället att ni ska försöka ge mat bestämda tider. På morgonen så ställer ni fram maten. Har han inte ätit inom 10 minuter..ta bort maten och ge på kvällen och gör samma sak då. Hunden får skylla sig själv om den inte äter. Till slut kommer han förstå rutinen med maten och äter då innan ni hinner ta bort maten. Men 10 min regeln...den är bra att ta till. Lycka till!!

* Hunden kan mycket väl vara orolig och därför inte äta när ni är borta. Samma sak med min hund.

* Låt aldrig maten stå framme. Ni är flockledare = det hunden inte ätit upp på 10-15 minuter får han heller inte = ni plockar bort skålen. Hunden ska inte ha makten över maten, det har ni och ni bestämmer vad och när det ska ätas. Då blir säkert hunden också mer hungrig när den väl äter.

* Min övertygelse är att en frisk hund äter det den behöver, och reglerar intaget utifrån behov och fysisk aktivitet. Om hunden ena dagen bara tar en tugga och inget mer, så var det väl det som räckte den dagen. Nästa dag/vecka kanske han länsar hela skålen. Oroa er inte för hur mycket den äter, det klarar den på egen hand.

* Så länge hunden är pigg och glad och energisk så är det ingen katastrof om den väger ett kilo mer eller mindre.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 726
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat