Äter hästbajs

Lona

Trådstartare
Jag har inte sett det själv men en stallkompis har tydligen sett Baldur äta hästbajs i hagen. När jag kollade i hans box såg bajset ut att vara gnagt på men bara när det är fruset.
Har fått olika information om vad det beror på så nu kollar jag här. Näringsbrist? Uttråkad? Krångel med mag-tarmfloran?

Sv: Äter hästbajs

Grovtarmsjäsare (ex hästar) behöver ibland äta bajs för att hålla tarmfloran i balans. Vissa näringsämnen kan även vara svåra att ta upp första gången och behöver gå igenom en gång till för att kunna brytas ned. Har generellt inget med brister eller magproblem (om det inte är väldiga mängder) att göra utan är helt enkelt bara ett beteende som i vilt tillstånd haft en funktion och därför fortfarande utförs i fångenskap.

När min ponny gjorde det fick jag höra att det var B - vitaminbrist..

Min ena häst gjorde det tidigare i vinter men hon åt inte sitt eget bajs utan åt av dem andras.

Hon hade under tiden några lättare kolik känningar så vet sa att det kunde bero på att hennes tarmflora inte var som den skulle och det var därför hon valde att äta av dem andras bajs.

Kram

Han borde inte ha B-vitaminbrist då han har en uträknad foderstat och dessutom får extra B-vitamin emellanåt.
Magen verkar ok också:).

Men det verkar alltså som om jag kan lägga oron på hyllan.

Mineral och vitamin behov, skulle jag också chana på :)

När en av mina hästar käkade bajs för några år sedan, ökade vi proteinet i foderstaten och hästen slutade inom loppet av någon dag.

som skrivits . han äter en annans bajs från en häst som har bra tarmflora . det är ju bra att dom kan göra detta sj .

hejsan, lånar tråden lite om det går bra?

Har flera gånger ertappat min ponny med att stå och äta SITT bajs i hagen.. Är det något man behöver "bry sig om"? Eller är det helt enkelt så att hästar gör det ibland, som flera skrivit?

/Aquakatt

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 970
Senast: emma-vsm
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18