Äter blod !!!

J

Jáneth

En undran... Min granne hade avlivat en häst i hagen.:cry: Det fanns en del blod kvar när jag släppte ut mina shettisar där (jag hade försökt täcka över med spån från gödselhögen). Det första mina ponysar gjorde var att skrapa bort spånet med hovarna, för att sedan (nästan som besatta) slicka i sig av blodet. JÄTTEÄCKLIGT!:eek: Jag tog såklart genast bort dom därifrån. Men är det någon som kan förklara för mig varför dom gjorde så här?:confused: Jag trodde att dom snarare skulle tycka att det var obehagligt,,, Kan det vara så att dom har någon brist på något ämne,,, kanske järn..?

Sv: Äter blod !!!

En häst som stog hos oss på sommarbete avlivades brevid stigen som gick upp till stallet och några timmar senare när jag skulle ta in en av mina hästar så stannade han där och tog en tugga av de blodiga gräset =O=O Jag drog upp huvudet på honom och gick där ifrån...Jag vet inte varför han gjorde de eller nått. Men nu vet du att dina hästar är inte ensamma om de^^

Jag väntar oxå på svar:)

Nej, men fy ad äckligt!! Kan väl inte tänka på att det skulle vara något annat än mineralbrist jag heller...

Jag har också sett det där vid några tillfällen.
Men vet inte varför de gör så.

Jag TROR att hästarna känner att det luktar & vill kanske ta reda på vad det kommer ifrån....

Nu tänker jag komma med en lite seriösare teori.
Vad sägs om att hästarna noterar att det luktar blod. Blod innebär rovdjur. Inget blod - inga rovdjur. Därför gör hästarna allt för att blodlukten inte ska finnas kvar = hästarna äter gräset.

Kan det vara något?

Hästar äter även jord när de får brist, så jag röstar på att mer salt och annat mineral behövs. Växtätare kan ge sig på småfåglar och gnagare vid mineralbrist.

Ja, och de kan väl tugga på horn och ben om de har kalkbrist. Kossor gör det i alla fall.

Liknande trådar

K
Utrustning Jag har en tendens att alltid hålla händerna lågt när jag rider... Och idag då så skrapade nagelbandet i sadeln när jag red, och det...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: bigganl
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 937
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 192
U
Övr. Hund Med tanke på att jag skrev i "är din hund farlig tråden" så skriver jag den här tråden. Jag tog nämligen bort min spaniel i förra...
Svar
9
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka