Atarax till häst

Sv: Atarax till häst

Inte för att det spelar någon roll men allergi tabletter är histamin1-receptorantagonister; dvs den stoppar inte frisättningen av histamin utan stoppar effekten av histaminet på kroppen!

Huruvida det har effekt på häst eller ej vet jag däremot inte.

Den har ju en CNS-effekt också (vakenhetsreglerande = lugnande) men jag vet faktiskt inte hur Atarax påverkar det retikulära systemet; äldre typer av antihistaminer (såsom Tavegyl och Atarax) har en antihistamin effekt även i hjärnan (gick igenom blod-hjärnbarriären) och gav därför trötthet som biverkan.
Kanske det är så det fungerar?
Står ej i FASS vilken effekt Atarax har på CNS nämligen.

Sv: Atarax till häst

Nu har det gått tio dagar.

Före Atarax, den veckan då allt eskalerade något fruktansvärt:
Sprang runt i hagen, kastade sig handlöst ner på marken för att klia sig, kliade sig hellre än åt hö, kliade sig det första han gjorde när han kom ut i hagen, var besatt av att klia sig, gick aldrig långt ifrån "sitt kli-träd", kliade slutligen hål på sig själv :eek:

Efter Atarax, 10 dagars användning
Kan gå förbi ett träd utan att behöva klia sig, drar mankammen och svansroten några gånger i boxdörren när han är inne - inget mer, äter med god aptit, går lugnt och fint och lunkar i hagen, svänger lite irriterat med svansen och sparkar lite upp mot magen ibland för att få bort knotten mellan benen, svullnaden i mankammen har gått ner. Kliar sig sällan i hagen.

Han började med 8 tabletter 2 gånger om dagen i fem dagar, och är nere på 5 tabletter 2 gånger om dagen i fem dagar. Ska sedan ner till 2 tabletter 2 gånger om dagen. Mellan 8 och 5 har det inte varit någon skillnad. Han är pigg och glad i hagen, kommer i galopp när man ropar och har även kört honom och då var han ganska framåt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 567
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka