Äta gräs?!

Sv: Äta gräs?!

Nej, mina hästar får i regel aldrig äta när de har bett i munnen. För bett betyder arbete, och dessutom blir det ändå så svårt för dem att tugga med det i munnen. Likaså får de inte stanna och äta när jag är ute och går med dem, om jag inte ger tillåtelse till det.

Jag brukar aldrig låta hästarna äta när jag rider. Om de snappar åt sig ändå har jag stannat dem och dragit ut gräset/kvisten ur munnen på dem.
Men nu råkade jag använda några tuggor gräs som belöning när unghästen varit modig och kravlat sig över/genom/hoppat över en lerpöl med grodor i. :angel: Vet inte riktigt hur jag tänkte. Nu har hon tagit nån tugga under avskrittning, men aldrig under arbete.

Bästa belöningen är att få raca i full fart! Men det är ju tyvärr inte alltid lämpligt. :crazy:

nej oftast inte, men när jag skrittar hem på gården för han ta en tugga..

aldrig på ridbanan

Aldrig när jag rider.
Men det är mest av den anledningen att han har försökt några gånger stoppa munnen full, vilket resulterar i att jag får hänga på hans hals och försöka dra ut det ur munnen igen då han inte kan tugga med bett:rofl:
Fast det hindrar inte honom från att försöka någon gång när han passerar något smarrigt, t ex en sälgbuske:angel:

När jag leder är det totalt ät förbud, just för att han inte ska börja dra i väg åt sitt håll bara för att han vill beta:smirk: Däremot brukar jag ha honom i grimskaft på våren och beta in honom. Fast även då är det under "strama" former. Jag väljer när vi går och vart vi går. Kommer jag på att vi ska gå 10m, då gör vi det, vi väntar inte tills han känner sig redo att gå vidare. Hittar han däremot inget gott gräs, då kan vi gå vidare till snabbare än jag tänkt. Så att han får gotta sig ordentligt;)

Han kan spendera hela dagarna med att gå runt och äta hur han vill, så han kan gott och väl lyssna på mig 1 timme på kvällen;)

Det är väldigt individuellt.

Min häst får inte ställa sig och äta när vi är ute och rider. Men om han tar sig en tugga i farten såhär på vårkanten så stör det mig inte. Jag har inga regler utan anledning och jag anser inte att det stör om han ngn gång smakar när man är ute och myser i skritt. Däremot vill jag inte att han stannar eller går och äter konstant.

Jag märker ganska snabbt på min häst om det handlar om att han vill stanna och äta istället för att gå eller om det är en snabb smakbit.

Jag rider ju i regel alltid utan bett också, oftast utan träns. Om jag har bett på min häst är det också ok att ta en smakbit, men samma där - inte ställa sig och tugga.

Har hästen inget träns kan jag ibland stanna och tillåta betande en stund, dock tar jag av träns om jag har detb på (ffa om hästen har bett). Det måste vara jobbigt att ha en metallbit i munnen när man försöker få i sig gräs.

Det har ingenting med konsekvens att göra, anser jag. En häst som vet sin plats vet också att ibland får man äta och ibland inte. Det har med uppfostran i flocken att göra. En ledarhäst kan tillåta och inte tillåta de andra att äta. Men få människor har den relationen till sina hästar varpå det inte alls fungerar så som det gör hästar imellan. En häst som till fullo accepterar, respekterar och vill följa sin ledare, och i övrigt behandlas rätt, är uppmärksam på vad som är ok och inte.

Det har ingenting med konsekvens att göra, anser jag. En häst som vet sin plats vet också att ibland får man äta och ibland inte. Det har med uppfostran i flocken att göra. En ledarhäst kan tillåta och inte tillåta de andra att äta. Men få människor har den relationen till sina hästar varpå det inte alls fungerar så som det gör hästar imellan. En häst som till fullo accepterar, respekterar och vill följa sin ledare, och i övrigt behandlas rätt, är uppmärksam på vad som är ok och inte.
Det är det jag försöker befästa lite med Harry när vi går på "inbetning" så att han förstår att det är på mina villkor som han äter.
Tycker faktiskt att han lyssnar riktigt bra, jag har hittills inte måstat dra med mig honom en endaste gång (har aldrig sett en flockledare som släpar sina medlemmar:angel:) utan när jag börjar röra mig så lyfter han huvudet och följer med. Ibland måste jag förstärka med en liten stamp, men inget mer än det:D

En enkel regel: Aldrig äta när man jobbar. Och jobbar gör man även om man står stilla om man har sadel på och bett i munnen.

Immer

Vad brukar ni sätta för regler när det gäller att ex äta gräs när man rider? Om man låtar pollen äta ibland men inte annars, ex när man står och väntar på någon, och står stilla, får dom äta då?
Själv tänker jag att det är otydligt om dom får äta ibland, men inte annars, då är det ju klart att hästen "kollar" sedan när man rider om den för äta efter som den fick det förut, och då är det ju fel att bli arg!

Jag låter ALDRIG min äta, även om vi gör halt och står stilla mitt på en äng, och står där och väntar på ex, elr något, eftersom att jag tycker att det är fel att vara så okonsekvent.
Vad tycker ni ?

Min häst får absolut inte äta när jag rider. Men hon gör ju vad hon kan för att få tag i en gren som hänger ut över stigen eller så :smirk: Matglad ponny...

När jag leder får hon inte beta om jag inte tydligt visar att hon får. Har precis börjat träna på det (bra att kunna låta dem beta lite i början när man vänjer vid gräset). När jag ska låta henne beta får hon vänta till jag släpper ut hela grimskaftets längd och säger "varsågod". Hon verkar förstå det försvånanasvärt bra. :)

Aldrig i livet att hästen får äta när man är ute och rider. Den går ute i hagen 23 timmar per dygn; att då kräva total uppmärksamhet och "arbete" när jag är där kan den gott stå ut med.

Om jag däremot är med på en långritt, stannar, kliver av och rastar - DÅ kan den få äta. När jag säger "varsågod".

Precis. Jag behöver inte dra i min häst, det räcker med att jag säger "upp" och så går vi. OM vår relation fungerar som den ska. Annars får jag också problem. :D

Vad brukar ni sätta för regler när det gäller att ex äta gräs när man rider? Om man låtar pollen äta ibland men inte annars, ex när man står och väntar på någon, och står stilla, får dom äta då?
Själv tänker jag att det är otydligt om dom får äta ibland, men inte annars, då är det ju klart att hästen "kollar" sedan när man rider om den för äta efter som den fick det förut, och då är det ju fel att bli arg!

Jag låter ALDRIG min äta, även om vi gör halt och står stilla mitt på en äng, och står där och väntar på ex, elr något, eftersom att jag tycker att det är fel att vara så okonsekvent.
Vad tycker ni ?

Lustigt! Jag tänkte på det häromdagen!
Å ena sidan finns det ju tillfällen då hästen lika gärna kan äta lite, men det finns ju inget värre än en häst som bara drar ner huvet hela tiden för att nappa gräs när man försöker göra nåt..

Det borde gå att lära dom ett kommando för när det är ok och när det inte är ok. Just nu försöker jag så smått med grannens häst (som får äta ibland, så jag lär den inga ovanor) genom att säga ''varsågod'' med samma tonläge varje gång, när det är ok, och ''räcker nu'' när vi ska gå. Min stora plan är att hästen lär sig att inte äta om jag inte säger varsågod... har jag inte sagt det så låter jag honom inte beta. Borde vara den enklaste saken i världen att lära ut ju... har bara provat några gånger än så länge, men hoppas på resultat.

Nu ska jag läsa alla andra inlägg i tråden..:crazy:

men det finns ju inget värre än en häst som bara drar ner huvet hela tiden för att nappa gräs när man försöker göra nåt..

Nej precis! Och hästen gör ju inget fel i det, brukar den få äta ibland, varför inte kolla om den får nu också ? I värsta fall, om det inte är ens egen häst (ex. ridskolehäst) kan den ju få sig en pisk av nästa person som rider, när den ska "kolla" om den får käka lite. Då har man ju inte direkt gjort pollen en tjänst, eller hur ?
Som någon skrev, min häst går ute 23 timmar/dygn. DÅ kan han passa på att äta. ;)

Håller med till viss del, specielt på ridskolehästar :P (hade varit konstigt om jag inte höll med om en kommentar som håller med mitt inlägg.. :O ) Om det inte är ens egen häst borde grundregeln vara ''inte beta under arbete''

Den hästen jag rider är van att få beta ibland och ibland inte, så skrittar vi försöker han.. men jag tror att det kan gå med ett kommando ord som säger att det är ok :P Känns ju lite taskit när de andra hästarna får äta men inte han, och hagen de går i nu har inget gräs direkt:P

Min häst får aldrig äta när jag rider eller går med henne. Det har funkat bra hon gör det inte. Hon får heller inte äta inne i boxen när hon har tränset på, vilket hon inte heller gör.

JAg har lärt min häst att när man står still och säger varsågod så får han äta. Inga som helst problem. han väntar på det magiskaordet:rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 796
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 819
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar