Äta gräs?!

H

Hanna-panna

Vad brukar ni sätta för regler när det gäller att ex äta gräs när man rider? Om man låtar pollen äta ibland men inte annars, ex när man står och väntar på någon, och står stilla, får dom äta då?
Själv tänker jag att det är otydligt om dom får äta ibland, men inte annars, då är det ju klart att hästen "kollar" sedan när man rider om den för äta efter som den fick det förut, och då är det ju fel att bli arg!

Jag låter ALDRIG min äta, även om vi gör halt och står stilla mitt på en äng, och står där och väntar på ex, elr något, eftersom att jag tycker att det är fel att vara så okonsekvent.
Vad tycker ni ?

Sv: Äta gräs?!

Inte när jag rider och inte när vi går. När vi är klara med allt så brukar jag låta dom beta lite innan ja tar ut dom hagen, har fått brottas en hel del med det där iochmed att en annan tjej har gått lite promenader med valacken ibland och hon har LÅTIT han äta när dom går. Håller på och jobbar bort det nu..

Jag försöker att vara bestämd på att ingen gräsätning får förekomma från det att jag hoppar upp till det jag sitter av. Tyvärr har det blivit så att min häst automatiskt ar inställd på gräsätning så fort jag hoppat av. Då kan det vara svårt att få med honom till hagen/stallet igen...

Jag försöker alltid att hålla på regeln "inget gräs, förutom i hagen".
Har sett allt för många skräckexempel på ridskolor.. haha :smirk:
På uteritter, när man få stanna och vänta på någon som eventuellt kommer efter, stannar alla och låter sina hästar äta, utom jag :smirk: Gissa om man får kommentarer om att man är taskig :o
Men ärligt talat, så tycker jag att det är värre att låta hästen äta en gång, och sedan ge den en pisk när den försöker äta nästa gång?

Min får äta hur mycket hon vill, så länge hon inte stannar och betar, de gånger vi bara är ute och lallar. Då är det hon som bestämmer över var och hur långsamt/fort/snirkligt vi ska gå. Är det däremot mer än bara skritt på långa tyglar/tömmar som är inplanerat ska hon under inga omständigheter äta, oavsett om nån ställer en havresäck rakt framför mulen på henne. Hon vet vad som gäller när det är träning respektive slappande.

När vi tränar så tränar vi, när pållen går i hagen så äter hon gräs. Punkt!
Dock kan jag gå och beta med henne nu när det kommit upp lite gräs på andra ställen, men då leder jag henne dit i grimman (hon får inte dra med mig dit) och säger varsågod :p

Samma gäller för övrigt i boxen, jag ska ha lagt i allt kraftfoder och sagt varsågod innan hon får äta:)

jag låter aldrig mina äta när jag rider. om vi är ute och går/rider och jag har hoppat av och vi står o väntar på nogot så kan de få äta. men aldrig om jag sitter på.

Mina hästar får inte äta gräs när jag rider, fast vissa är väldigt bra på att snappa åt sig, inte så ofta just gräs utan sådant som är i munhöjd.

Min häst får äta de gånger jag låter henne göra det. Ser ingen anledning till att den inte får göra det vid vissa tillfällen. Har hon bett i munnen får hon dock inte göra det, för det blir så "tjaffsigt" i munnen då när hon ska tugga ur o ha sig.

Mina hästar får inte äta gräs när jag rider, fast vissa är väldigt bra på att snappa åt sig, inte så ofta just gräs utan sådant som är i munhöjd.

haha, lite dåligt beskrivet kanske, men jag menade förstås ätliga saker i allmänhet, som hästarna gärna mumsar på ;)

Låter aldrig min häst äta varken gräs eller hö med bettet i munnen.. när jag tagit av tränset är de helt oki=)

beror lite på vilken häst jag rider, men jag tycker inte hästen ska käka gräs en massa när den har träns på och ska motioneras. gräs får den äta med grimman på och när jag bestämmer att den får. har hållit på mest med en fånghäst hela mitt liv och därifrån blev det så strikt, men måste också säga att när jag använt det på andra hästar så har det varit lättare att hålla arbete och vila som två olika uppskattade saker.

Min får inte äta när han har träns på sig. Han har lärt sig vad som gäller nu så även om jag gjort halt på en gräsmatta och har långa tyglar så äter han inte.

Jaaa... Min har som specialitet att beta från träden när jag drar åt sadelgjorden och har händerna fulla. De flesta av mina hästar kan då och då snappa med sig färdkost när vi är ute i skogen, men hinner jag stoppa dem så gör jag det konsekvent.

Min får aldrig äta när vi rider. Men om vi stannar och väntar på något/någon kan det hända att jag länger tyglarna och låter henne smaka lite, hon blir så lätt otålig! Men hon får aldrig ta initiativet själv.
När jag leder till hagen osv får hon egentligen inte äta men det händer att hon snappar åt sig några grässtrån när hon kan...

När jag var liten hade vi en shettis som kunde tvärstanna i vilken gångart som helst, dra ner huvudet och börja äta. Många rutschkaneturer nerför halsen där... :rofl:

Jag tävlar i distansritt och låter mina hästar äta under träningspassen, och även ofta när jag är ute och rider. Ingen okynnesätning utan de ska kunna smaska i sig i "farten" så att säga. På några av dem jag tränat har det fungerat super då man kan galoppera på en tävling och de nappar åt sig i farten eller så fort det blir skrittsträcka då man måste skritta.

Däremot när vi tränar dressyr eller liknande hemma på vägarna, eller om vi rider på en äng och jag säger nej, då är det nej och de äter inte. Man kanske kunde säga att de äter när de vet att de får?

Hej.
Min häst får aldrig äta då jag rider, träns = arbete.
Han får inte äta då jag hanterar honom från marken heller, MEN jag kan bjuda honom att äta gräs då jag har honom i grimma och jag har aldrig haft några problem med att få honom att förstå skillnaden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 796
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 819
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar