Äta frostgräs

Sv: Äta frostgräs

Jag har börjat fodra morgonhö ute för att de inte ska bita i det iskalla gräset det första de gör, nu när jag tar in dem på nätterna....jag har aldrig hört att det skulle vara farligt på något vis, annars kan man ju inte ha sina pållar ute vissa sensommar-nätter heller.....?

Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att det finns risk för fång om dom äter frostgräs.

Det sägs ju att det ska kunna utlösa ett kolikanfall, och det låter wäl egentligen ganska rimligt. Men å andra sidan - det är ju många hästar som äter frostbitet gräs utan att få kolik så jag wet inte. Fångrisken ökar ju, enligt wissa teorier, när hästen äter "stressat" gräs - och dit hör frostnupet.

Jag brukar aw gammal wana ge lite hö i hagen på morgonen så att pållarna ska "grunda" med nåt nyttigt först. Men ibland känns det mest som skrock!

jag snor lite på din tråd här och vill fråga om gräs som hästarna "gräver fram" under snön?

Jag har också hört att frostgräs är farligt nämligen...
Iofs isolerar ju snön så det ligger ju inget frost på gräset i den bemärkelsen, men som här nu när det är snöblandat regn och sedan fryser på på nätterna och när man tar ut på morgonen är det skare över gräset... Det är ju något mellan frost och snö liksom, hoppas ni hajar ;)

Min häst äter hellre gräset än höet jag lägger ut på morgonen

Det KAN ge kolik om hästen är känslig. Alla hästar är ju olika.
Min shettis fick kolik här i lördas och kan ha varit frosten som spöka.
Veterinären sa att grässt blir annorlunda då frosten kommer men hade inte i huvet på vilket sett.

Fruktanhalten i gräset stiger när temperaturen sjunker under 5 grader och blir extra hög när det är minusgrader. Om man har en häst som är i riskzonen för att få fång ska man vara mkt försiktig. Det tror i alla fall jag. Höga fruktanhalter är en av de mest troliga fångframkallande faktorerna.

Min fångponny äter inte ngt frostgräs.

Men jag tror inte att alla hästar är jättekänsliga för fruset gräs. Tyvärr kan det ibland vara svårt att veta.

Jag tror mest det är farligt för hästar som är extremt fång-känsliga.

Här har det aldrig varit någon häst som fått fång/kolik av frostgräset, och då har vi mest såna hästar som ska vara i riskzonen för fång..

Min häst fick kolik ett par gånger av frost gräs, men hon var en "kolikhäst" också..

Fång risken är nog rättså stor också för de som ligger i risk zoonen..
som sagt när frosten och kylan kommer så ökar socker mängden i gräset för att få en lägre fryspunkt (hade tenta förre veckan..:D )

Det finns säkert en del sanning i detta med att frostgräs skulle vara skadligt, precis som andra skriver beror det på hur pass känslig häst man har. Annars tror jag också att det kan vara en del "skrock" bakom detta.

Mina hästar får hö i hagen på morgonen när de kommer ut men oftast vill de inte ha det utan äter av frostgräset i alla fall och än har jag inte märkt något konstigt.

Men visst är jag på min vakt eftersom jag har en shettis och de ofta har lätt att drabbas av fång och tidigare i höstas hade han fångnacke så jag kollar honom noga varje dag.

Min häst fick fång efter första frostnatten.:( Då fick hon extra mycket hö den natten för att hon inte skulle äta så mycket. Förra året var hon ute utan problem ända till november i gräshage (med hö då). Nu har jag två fångisar inom 1v. :crazy: Står på boxvila nu...ska få släppa ut dom i hagen men vi har bara gräshagar här så måste fixa nåt annat först!

Vi ger hö ute på morgonen så dom inte ska gå på frostgräset direkt.
Men häromdagen så struntade dom i höet o gick upp på betet direkt.
Under natten sedan hade min lilla pålle varit ganska lös i magen. Så jag funderar på om det kan ha haft något samband med att han åt frostgräs. Vad tror ni?

kl

Många hästar går ute nu och får således i sig frostgräs och det är, rent procentuellt, få som ligger och rullar i kolik efter att ha ätit sådant. Fång brukar öka lite så här års igen och det är säkert (tror jag, säkert är det wäl inte) fruktanet i gräset som spökar. Samtidigt så börjar många stödutfodra nu och äwen det har ju en tendens att rubba tarmfloran med ökad risk för både kolik och fång till följd. Många hästar börjar sowa inne på nätterna och står stilla - kolikrisk... Ger man e[ks]tra hö för att undwika att hästen äter aw gräset kan ju det i sig orsaka en störning. Blir hästen lös i magen efter en sådan behandling kan man inte säkert weta wad som orsakat problemen.

Inatt har mina hästar gått ute och säkert ätit frostigt gräs, alla mår prima!

Fortsätter på samma fråga .

När förlorar gräs sitt energi innehåll ? När det är kallt dygnet runt eller när det inte är grönt längre eller ? Det är frågan om kraftig vall med en hel del klöver på.

En fråga, jag har förstått att kyla/frost höjer fruktanhalten i gräset. Det är väl gräsets sätt att skydda sina strukturer från att gå sönder av expanerande fruset vatten?

Sedan har jag förstått att gräset såhär mot hösten slutar växa, om det var pga kyla eller minskad sol minns/vet jag inte.

Men om gräset har slutat växa, är det fortfarande aktivt med den här fruktanväxlingen då?

Tja... Det war en klok fundering! Här är gräset iofs inte wisset och wi kommer säkert att få klippa gräsmattan en gång till, så jag tror att det fortfarande wä[ks]er. Lite iallafall! Ingen agronom eller hortonom eller allmänbildad som wet!?

En fråga, jag har förstått att kyla/frost höjer fruktanhalten i gräset. Det är väl gräsets sätt att skydda sina strukturer från att gå sönder av expanerande fruset vatten?

Sedan har jag förstått att gräset såhär mot hösten slutar växa, om det var pga kyla eller minskad sol minns/vet jag inte.

Men om gräset har slutat växa, är det fortfarande aktivt med den här fruktanväxlingen då?

Gräs växer inte så mkt när det är kallare än +5 grader.
Men så länge fotosyntesen sker så bildas det socker. Detta socker omvandlas till fruktan om det inte kan användas till att bygga upp mer gräs. Så kalla soliga dagar är fruktanhalten hög.

Vi hade en diskusssion i en tråd för ngn vecka sedan om grönt gräs under vintern. Men vi kom nog egentligen inte fram till ngt speciellet annat än att det ofta är svårt att veta.

Ah! Tack för svar!
Och fotosyntesen är inte beroende av temperatur? Bara sol? (pinsamt, detta bord jag minnas från skolan...)

Och att det sker fotosyntes ser man väl eg på att gräset är grönt? Så, så länge det är grönt + kallt är det troligt mycket fruktan?

Spännande detta!

Har en häst som verkar vara lite känslig, håller superkoll på puls i tassarna, så det ska bli spännande att se om det händer nått när det börjar bli frostigt..
Å andra sidan är det inte mycket kvar att gnaga på i hagen, så de blandar själva med hö, och då kanske det inte märks nått..?

Fotosyntesen är beroende av temperatur med, men solljus har större inverkan. Det är individuellt med mellan olika plantor.

Fotosyntes kan ske ner till ca minus 5 grader generellt, men är då på en låg nivå och väldigt ljuskänsligt/ljusberoende.

jag tror att när gräset blir gult så sker inte längre någon fotosyntes pga inget klorofyll. så då är det tryggt att äta.

ts; frostigt gräs kan ge kolik men det värsta är fångrisken. farligast är det när det är kalla nätter (mellan 5 och -5) och varma soliga dagar. då bör man inte släppa på gräs förrän på förmiddagen när växten kommit igång igen och fruktanet börjat förbrukas så att fruktanhalten sjunker.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
309
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
698
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka