Äta frostgräs

Sv: Äta frostgräs

....
då bör man inte släppa på gräs förrän på förmiddagen när växten kommit igång igen och fruktanet börjat förbrukas så att fruktanhalten sjunker.

det här har jag funderat på, vad gör man om man inte har möjlighet att släppa ut senare på dagen och man har en ponny som lätt får fång? :confused:
vill ju helst inte att hon ska stå inne hela dagen tills jag kommer hem från skolan heller ..

hej
det är FÅNGVARNING på frostgräs, beroende på ökad sockerhalt som påverkar ämnesomsättningen hos hästen. ska tas seriöst. finns ny forskning specifikt på ämnesområdet. studierna gjorda på ultuna.

hälsn kladruby

man kan ju ha en grushage eller en med väldigt lite gräs (tex skogshage) där hästen kan vara på morgonen.

det här har jag funderat på, vad gör man om man inte har möjlighet att släppa ut senare på dagen och man har en ponny som lätt får fång? :confused:
vill ju helst inte att hon ska stå inne hela dagen tills jag kommer hem från skolan heller ..

Får de ingen lunch i hagen? Isf kan du ju släppa i en gräsfri hage och så släpper lunchfodraren över?

Annars är en lunchgrind ett underbart redskap. Då kan hon släppas ut med grovfoder i en gräsfri hage, och sen vid valt klockslag så släpps hon över i hage med gräs av grinden.

Haken är dock, vilket är största problemet eg, att det är farligt (ur fång/fruktansynpunkt) HELA DAGEN om det är nattfrost och sen strålande sol men kallt (kring noll) hela dagen även dagtid. Dvs den period som kommer snart =/

Och utan frost men lit kyligt är risken högre på dag än på morgon osv. Så ett evigt pusslande att undvika.

Här finns en liten lathund, går inte lita blint på mer ger lite vägledning:
http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

När det blir kallt på nätterna slutar gräset att växa. Om dagarna är soliga fortsätter fotosyntesen o energin lagras istället om fruktan.
PL

Får de ingen lunch i hagen? Isf kan du ju släppa i en gräsfri hage och så släpper lunchfodraren över?

Annars är en lunchgrind ett underbart redskap. Då kan hon släppas ut med grovfoder i en gräsfri hage, och sen vid valt klockslag så släpps hon över i hage med gräs av grinden.

Haken är dock, vilket är största problemet eg, att det är farligt (ur fång/fruktansynpunkt) HELA DAGEN om det är nattfrost och sen strålande sol men kallt (kring noll) hela dagen även dagtid. Dvs den period som kommer snart =/

Och utan frost men lit kyligt är risken högre på dag än på morgon osv. Så ett evigt pusslande att undvika.

Här finns en liten lathund, går inte lita blint på mer ger lite vägledning:
http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

De har fri tillgång till hö i hagen så någon lunchfodrare som kan flytta över finns tyvärr inte :/
Det bästa vore väl att låta henne gå i en helt gräsfri hage (just nu går de i en nedbetad hage) men är lite problematiskt med hästkompisen som gnäggar halsen av sig när hans bästis inte är i samma hage ;)
Nå, ska se vad vi kan göra :)

Äter av höet i hagen de går nu, eller väljer de hellre gräs? Om de äter av höet kan du ju låta dem gå kvar där?

Knatten här har för ögat rätt mycket grönt i sin hage. Men 99.9% av det är tydligen 'oätligt', han rör det inte, och kastar sig över silaget. Då är det en häst som normalt väljer ETT grässtrå före flera kilo silage.

Jag var nervös som f*n imorse, men provade just se vad han valde att äta, och jodå silaget. Så han fick lite extra silage för att jag skulle vara helt säker på att han lät bli minsta grässtrå. Inte idealiskt med lite mer silage heller, men man får ju försöka göra det bästa av situationen.

Har en märr som får kolik som ett brev på posten om hon äter det första frusna gräset. Veterinärerna här suckar när man ringer och säger okej en till.... det blir tydligen epidemiskt efter första frosten;-) Verkar som magarna vänjer sig senare.

Jag stänger mina ute från det frodigare betet under nätterna så här års och släpper in dem efter tolv....

Har en märr som får kolik som ett brev på posten om hon äter det första frusna gräset. Veterinärerna här suckar när man ringer och säger okej en till.... det blir tydligen epidemiskt efter första frosten;-) Verkar som magarna vänjer sig senare.

Ack ja .... var ute o promenerade med en kolikhäst klockan ett i natt ... Veterinären var synnerligen uppmuntrande o sa: "Det är ju en härligt stjärnklar natt - njut av promenaden" :crazy:

Det är ett sto som brukar åka på kolik någon gång varje höst. För det mesta löser det sig av sig själv, men igår var jag tvungen att ringa efter distriktaren. Anfallet gick tack o lov över efter behandling.

Nu går min häst ute året runt. Men även nu när det är frost gräs på morgonen så förderar han detta framför hö!!!
Underligt kan jag tycka...men hanväljer väl det som är godast eller som ger honom mest "värme". För äter gör lösdrifts hästar för att hålla på värmen så jag låter honom äta sitt frusna gräs.
På vinter äter han oxå hellre snö än dricker vatten....vet inte om han är underlig eller om detta är något som blir naturligtigt för dem?!?
Men bra har han det :-)

Har inte läst tråden, men jag skulle definitivt inte chansa. Det kan utlösa fång och kolik. Sockret/kolhydratena i gräset lagras på ett annat sätt vid frost.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
309
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
698
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka