imported_gerbera

Trådstartare
Såg här om dagen en av hästarna i hagen äta hästbajs med en nöjd min. Och det var en hel del. Alltså några kulor som han smaskade i sig.

Varför gör hästar så och hur farligt är det?

Sv: Äta bajs

Farligt är det inte direkt, frågade på djursjukhuset när jag var där för en vecka sedan.
Hästarna har oftast obalanserad tarmflora och äter "friska" hästars bajs för att själv få en frisk mage.. Eller hur man ska utrycka sig.
För var det till o med så att man tog en frisk hästs bajs, blandade det med vatten och slangade ner vätskan i den "sjuka" hästens mage. Dock förbjöds det pga veterinäretiska stjäl.
På djursjukhuset rekommenderade dom Fiberflex, ett preparat som främjar hästens egen mage att producera dom "snälla" bakterierna.
Min häst är med bajsätare, har börjat ge han fiberflex nu och hoppas det hjälper.

Jag har varit på föreläsning med forskare på SLU, och där fick jag lära mig att koprofagering (dvs hästen äter bajs) beror på för låga grovfodergivor och/eller för lite protein i foderstaten. Även träätning beror av samma orsaker.

Så fundera över vilken av faktorerna som har påverkat din häst, och åtgärda det så ska du se att den slutar. Alltså ge den mer grovfoder och/eller öka proteinet.

Det är väldigt vanligt att hästar har proteinbrist under vinter/vår eftersom pälssättningen kräver extra mycket protein. Därför är det också vanligt att man ser hästar som koprofagerar samma årstid.

(Är det däremot ett föl som koprofagerar så är det ett helt normalt beteende, föl gör så för att få i sig mikroorganismer till tarmfloran som den själv ännu inte kan tillverka i tillräckligt stor utsträckning.)

Vill också tillägga att det inte på något sätt är farligt för hästen att äta sin egen avföring, men däremot så beror det ju som sagt på någon form av brist som bör åtgärdas.

Vissa hästar gör det för att det är hela havrekorn i bajset t ex med. Och ytterligare andra som 'ful ovana'.

Ponnyn här började pga hela havrekorn, och har sen fortsatt, utan att ha varken TS-brist, proteinbrist eller någon annan brist. Men bajs är gott. Extra gott är det då om kompisen fått kraftfoder, eller sommartid när bajset är gräsmättat och man har betesbegränsare, det går mycket fortare att mosa in bajs genom munkorgen än att nappa strån genom den *spysmiley*

Vuxna hästar i vilt tillstånd koprofagerar endast när det handlar om grav näringsbrist. Vuxna tamhästar gör inte så, och det handlar heller inte om obalans i tarmfloran. Det handlar om fiberbrist eller proteinbrist...eller som Alexandra skrev: leta osmält foder.

Har hört att det är ett sätt för hästen att ta tillvara på bra mikroorganismer. Speciellt i samband med pälsfällning, för att "boosta" upp floran, då god balans i tarmarna underlättar fällningen.

/Em

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
859
Senast: Lejd
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
488
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka