Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Alltså man klarar sig alltså inte ens om man har långt koppel eller lina, hunden får endast gå lös om den går fot. Fritt följ är ej tillåtet.

Vad är det för skillnad på "fot" och fritt följ"?? För mig är det exakt samma sak... Men..?

det är ganska vanligt att hundar äter bajs. inte onormalt alls. men ganska äckligt.

Våran fimp är förälskad i bajs. Att äta o rulla sej i.. Han dushar i perioder rätt ofta..
Och han vet att han inte får.. Om man försöker stoppa honom tar han bajsen o springer.. Eller kastar omkull sej o rullar så fort som möjligt.. Sen är det DOMDAY då jag/vi beordrar honom att gå in i badrummet för tvättning..:D

Den så kallade hundförbudstiden mellan 1 mars och 20 augusti är naturligtvis till för att skydda viltet och dess ungar. Då måste hunden vara kopplad när den vistas i marker med vilt, eller stå under motsvarande kontroll. Det betyder att den ska befinna sig intill sin förare och kunna kallas in omedelebart. Den får inte "löpa lös" som det står i lagtexten.

"Löpa lös" tolkar jag som att hunden sticker iväg okontrollerat i skogen i det här fallet eftersom det är OK att ha hunden lös intill sig enligt texten. På en koppellängds avstånd, ca.2 meter, borde det alltså vara okej att ha hunden lös under förbudstiden?
Jag tycker just den här lagtexten är så "luddig" att jag väljer att bortse från den och ha min hund under annan kontroll istället.
En hund borde, även kopplad, kunna skrämma upp en fågel så vad är skillnaden på kopplad och okopplad på normal koppellängds avstånd?
Nåja, jag kanske är en korkad människa men den dagen jag får böter för att jag har min hund lös intill mig i skogen under förbudstiden så får jag väl vackert betala den gången då...

Knapplån.

För mig och mina hundar är fot då hunden går tätt utmed sidan och är helkoncentrerad på mig. Fritt följ däremot innebär att hunden får gå både vid sidan eller tätt bakom. Konstigt om fort och fritt följ ska vara samma sak enligt mig, men jag sysslar ju inte med fjanterier och har olika kommandon för samma sak :crazy: :crazy:

Synd Saybia att du inte har förstånd att inse varför vi har en lag som ska freda vilt under yngeltiden. Med tiden kanske även du fattar att vi är skyldiga att uppträda så att vi inte ställer till oreda ävan om vi är hundägare. :( :(

På brukshundklubbarna är fritt följ samma sak som fot vid sidan utan koppel. Och linförighet är fot vid sidan med koppel.
Men man använder fotkommandot vid båda, är bara att det heter fritt följ när hunden är utan koppel men ändå går fot. Ska väl finnas ord för båda sakerna eftersom båda ( inte vid högre klasser) ingår vid tävlingar. Så man inte blandar ihop det.

bara för du inte håller på med med Lydnad på tävlingsplan så är det larveri? Knepig inställning ärligt talat!

Senast ändrad:

Min ena hund äter den andra hundens bajs, men jag är övertygad om att det i mitt fall är en rang-grej. Förut hade jag tre hundar, då åt han bara den äldsta hundens bajs. Nu bor den äldsta inte med oss längre och bajshunden har gått över till att äta den andra hundens bajs nu. Aldrig sitt eget eller någon annas, bara nyskiten från "brorsans". :eek: Fast inte om jag är någorlunda nära och han ser att jag ser.

Knapplån.

För mig och mina hundar är fot då hunden går tätt utmed sidan och är helkoncentrerad på mig. Fritt följ däremot innebär att hunden får gå både vid sidan eller tätt bakom. Konstigt om fort och fritt följ ska vara samma sak enligt mig, men jag sysslar ju inte med fjanterier och har olika kommandon för samma sak :crazy: :crazy:

Synd Saybia att du inte har förstånd att inse varför vi har en lag som ska freda vilt under yngeltiden. Med tiden kanske även du fattar att vi är skyldiga att uppträda så att vi inte ställer till oreda ävan om vi är hundägare. :( :(

*Delvis kl*

Fast som Grana förklarade så används inte begreppen inom tävlingsvärlden och bruksklubbarna så som du beskriver. För mig är fritt följ ett tävlingsbegrepp och inget jag skulle komma på att använda självmant om det inte hette så i sådana sammanhang. Tror att det är så för många, så därför är det väl bättre att följa det än en personlig uppfattning om vad begreppen betyder? Det riskerar ju mest missförstånd.

Hur som helst, jag kan inte se varför en hund lös under strikt tillsyn vid min sida skulle åsamka större oreda än en kopplad hund när det gäller vilt.

För att återgå till ämnet bajs, så ja fy f*n vad äckligt det är! Min åt sin egen skit idag. Blir inga fler pussar på ett tag:crazy:

Citat:
”En hund kan skada utan att bita vilt, genom att t.ex skrämma häckande fåglar så att äggen/ungarna blir åtkomliga för övrigt vilt, så anses hunden ha orsakat skadan även om hunden ej själv biter.

Jag vädjar därför: HÅLL HUNDARNA KOPPLADE I NATUREN UNDER FÖRBUDSTIDEN.
Jag är för mycket natur- och djurvän för att stillatigande acceptera den slöhet som råder när man går ut med sina hundar i naturen.

Äh du, lägg ägg va!

I så fall borde väl människan och alla jakt -, natur- djurvänner också portas från naturen under vissa tider eftersom dessa skrämmer precis lika mycket som en hund som saknar jaktinstinkt. Dessutom i dessa EU tider när det skall finnas varg ,björn, lo och järv i allt ökande antal så är nog den icke jagande tamhunden naturens minsta problem.

Se då till att du får fram en lagändring.
Till dess något sådant sker så gäller faktiskt gällande lag.

Det är dock skillnad på att *vara lös och hållas under samma kontroll som om den vore kopplad* och att *löpa lös* :cool:

Citat:
"Det är dock skillnad på att *vara lös och hållas under samma kontroll som om den vore kopplad* och att *löpa lös*"

Visst, men efter att ha följt med i detta och flera andra hundforum under lång tid, så vill jag mena att lydnaden är på en så pass låg nivå hos åtminstone 97% av landets ca en milljon hundar, att alternativet lös und under kontroll i praktiken inte kan fungera enligt gällande lagtext.

Om jag ska dra mina som exempel, så kan jag utan problem ha terrierna och vallhundarna lösa i skog och mark.
Detta eftersom de för det första inte avviker från mig och för det andra alltid och ovillkorligen kommer på inkallning.

Nu är vi dock inte ute i skogen med hundarna under vår och försommar, men det hör inte hit egentligen..

Jämtarna och Finsk spetsarna däremot, hur väluppfostrade och lydiga de än är, får under inga omständigheter vara lösa annat än under jaktsäsongen :cool:

Sedan är det nog så att många hundägare faktiskt har den lydnaden på sin/sina hundar att de kan ha dem lösa även under vår och sommartid, oavsett vad du tror eller inte :cool:

Ja av någon anledning så håller inte lagstiftaren helt med dig och har därför fattat gällande hundförbudsregler, oavsett att du och en massa optimister amser att det inte behövs.
Hur kan det komma sig att så många inte klarar av sina hundar i koppel och likafullt anser att de har lydnad att släppa hundarna lösa?

Det kan ju vara skäl att titta på dessa bilder och fundera lite. Jag hade inte tillgång till rivna får, rådjur och liknande så det får räcka med renar.

http://www.tfk.no/nytt/2001/samarbeid_eller_konflikt/konflikt2.shtml

Jag har inte sagt något negativt om själva hundförbudet eller ifrågasatt dess vara eller icke vara, men faktum kvarstår att många hundägare (i sverige) faktiskt har sådan pli på sina hundar att de kan få vara lösa under den tiden.

Att det finns de som inte har den kontrollen på sina hundar har jag heller aldrig förnekat, men till skillnad från dig, så tror jag inte att de är i övervägande majoritet av de hundar som får vara lösa för sin ägare.

Att dra sådana slutsatser som du verkar ha gjort efter vad ungdomar skriver på (andra?) forum om sina hundar och deras olydnad, är för mig helt främmande.

Och ja, jag vet att det är problem med jakthundar som river ren och tamdjur, men då är det under jaktsäsong och inte under hundförbudstiden, vilket faktiskt är vad vi diskuterar här..

Majoriteten av alla sällskapshundar vare sig förföljer eller river djur faktiskt..

Senast ändrad:

Skitsnack. Att lasta över skador av lösa hundar på enbart jakthundar visar att du inte följt med det minsta. Otaliga är de skador som andra hundar har gjort på rådjur får och andra djur.

Sällskaps -och bruksundarnas ägare utgår från att deras hundar saknar lust att förfölja störa eller skada djur och skiter därför i att följa gällande lagar. De bilderna jag länkade till var skador orsakade av både jakt och brukshundar.
Skadorna är inte vanligast under jakttid utan just under yngeltiden då djuren har svårast att undkomma. (dräktiga djur, kid och andra ungar som har nedsatt eller outvecklad rörelseförmåga).

Därför anser jag det vara helt befogat med gällande koppellagar.

Kan du inte läsa vad jag skriver??

Det är lite träligt att diskutera med någon som läser inläggen som fan läser bibeln...

Liknande trådar

Övr. Hund I morse tidigt som attan var jag ute med min lilla hund eftersom hon mådde dåligt. Hade henne okopplad eftersom vi inte skulle gå någon...
2
Svar
27
· Visningar
1 951
Senast: Saybia
·
Övr. Hund Kom igen och dela med er! Det kan ju knappast vara bara jag som har en kanske lite FÖR ouppfostrad hund som allt som oftast försätter...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
19 207
Övr. Hund What to do.. såhär ligger det till: jag har haft hund och/eller häst hela mitt liv, men lämnade min leonberger hemma med familjen när...
Svar
14
· Visningar
2 919
Senast: Yeah
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar