Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
(USA har fortfarande inte ratificerat Barnkonventionen eftersom de vill fortsätta kunna fängsla och avrätta minderåriga och har fått otroligt mycket kritik för det. Jag har för mig att de är ett av en handfull länder).
.

Var har du hittat den beskrivningen? Källa.
Genomsnittstiden för att en avrättning ska kunna ske är från dom (obs.dom) till dess att överklaganden i samtliga instanser är 11.1 år (i Florida som exempel) då torde barnet vara vuxen.
Någon minderårig har inte avrättats över huvud taget.

Genomsnittstiden för att en avrättning ska kunna ske är från dom (obs.dom) till dess att överklaganden i samtliga instanser är 11.1 år (i Florida som exempel) då torde barnet vara vuxen.
Men om en kille är 13 när han begår brottet så kan han avrättas vid 23 års ålder för ett brott han begått som barn?

På mitt arbete (psykiatrisk vårdavdelning) är för närvarande 3 av 17 vårdplatser belagda med patienter som är asylsökande.
Dessa människor är så otroligt psykiskt pressade. De har psykisk ohälsa, är ofta traumatiserade och många är dessutom benägna att begå självmord för att slippa skickas tillbaka till sitt ursprungsland. På riktigt!

Det om något tycker jag talar för hur svårt det kan vara för dessa människor.

På mitt arbete (psykiatrisk vårdavdelning) är för närvarande 3 av 17 vårdplatser belagda med patienter som är asylsökande.
Dessa människor är så otroligt psykiskt pressade. De har psykisk ohälsa, är ofta traumatiserade och många är dessutom benägna att begå självmord för att slippa skickas tillbaka till sitt ursprungsland. På riktigt!

Jag är fullt på det klara med hur svårt det är för dessa människor. Tyvärr även fullt på det klara över vilken belastning det innebär att integrera svårt traumatiserade människor i ett hårt krävande samhälle.
Det är ju därför jag pekar på de kostnader som är förbundna med denna vår välvilja.
Det här är ingen grej vi fixar på några månader. Många av dem kommer aldrig in i produktionen utan går från beroende till beroende.
Därför måste vi ha en begränsning på något vis annars vet inte jag vart det tar vägen, med tanke på den pensionskostnad vi har att vänta pga vår egen åldrande befolkning. Sedan kommer naturligtvis sjukvård o omsorg till.

Vad har du för belägg för det?
För inte kan man belasta finanserna mer för att man är SD och ex sjukskriven? än andra partitillhörigheter?
Eller menar du att alla sjukskrivna och mindre bra mående är en belastning? ( tänker på alla på buke som inte mår bra, är sjukskrivna av olika anledningar)

Prova läs om inlägget med ironi samt med samma synsätt (dvs se till pengar och lösa problem) tror jag du också förstår att det var ett raljerande :)

Det är inte helt ovanligt att man från förvaret får köra folk till akutpsykiatrin heller. Att det inte är oftare är för det är hög tröskel för de ska tas emot.
Vilket även visar att de som bedömts sakna asylskäl kan må extremt dåligt vid tanken av behöva återvända, försöka ta livet av sig etc. Inte helt ovanligt med hungerstrejker heller, för att försöka dö på det viset alt desperat försöka vädja till myndigheten så.

Jag är fullt på det klara med hur svårt det är för dessa människor. Tyvärr även fullt på det klara över vilken belastning det innebär att integrera svårt traumatiserade människor i ett hårt krävande samhälle.
Det är ju därför jag pekar på de kostnader som är förbundna med denna vår välvilja.
Det här är ingen grej vi fixar på några månader. Många av dem kommer aldrig in i produktionen utan går från beroende till beroende.
Därför måste vi ha en begränsning på något vis annars vet inte jag vart det tar vägen, med tanke på den pensionskostnad vi har att vänta pga vår egen åldrande befolkning. Sedan kommer naturligtvis sjukvård o omsorg till.

Men den begränsningen du talar om, du varierar en del när du hänvisar till vad andra är problemet och lösningen. Talar du om asylsökande, om de med uppehållstillstånd, kvotflyktingar eller vilka är det du vill "selektera" och begränsa?

(Jag anser till skillnad från dig/de vara åsikter du kopierar att vi var råd, men för att försöka få ut något mer än propaganda utan svar ur ditt resonemang)

De vill också att det ka vara upp till varje förälder om de ska/vill aga sina barn i uppfostringssyfte. Barnkonventionen är emot aga...

Jag tror till en viss del, tyvärr, att EU kommer att förändras och möjligen minska. Särskilt eftersom vissa östliga medlemmar numera öppet bryter mot de villkor de skrev under på i sin medlemsansökan, pga sin högerextremistiska populism.

För att vara brutalt ärlig, så anser inte jag att de är en större förlust. De är enorma netto bidragstagare och deras politiker framför åsikter och lagstadgar vilka klart bryter mot Europakonventionen. Jag vill gärna se hur de klarar sig utan tillgång till en fri arbetsmarknad och de bidrag de beviljas. Från svensk sida kommer vi att klara oss hyfsat även om, som tidigare nämnts, vissa branscher kommer att påverkas mer som bygg (tittar man återigen på SCB:s statistik är det ffa väst europa som Sverige exporterar till. Tack och lov nullifieras då också Vaxholmsdomen https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten och det kommer inte längre vara möjligt att ta in utländska EU företag och arbetare med hänvisning till principen om rörlig arbetskraft inom EU.

Så inga mera utländska underentreprenader som kan lönedumpa och tulla på försäkringar och säkerhet. Medan den svenska huvudentreprenaden svär sig fri från allt ansvar.

Kanske en mer västlig version av EU, dessutom kommer då säkert Storbritannien att vilja bli medlem eftersom Brexitanhängare till stor del röstade ja pga rädslan för östeuropeiska lågavlönade vilket drev ner lönerna. Eg, de var inte rädda för Stefan Persson (HM) som startade företag i London utan Pavlek, polacken som jobbade för mindre pengar när han lade rör.

Men den begränsningen du talar om, du varierar en del när du hänvisar till vad andra är problemet och lösningen. Talar du om asylsökande, om de med uppehållstillstånd, kvotflyktingar eller vilka är det du vill "selektera" och begränsa?

(Jag anser till skillnad från dig/de vara åsikter du kopierar att vi var råd, men för att försöka få ut något mer än propaganda utan svar ur ditt resonemang)
Men om du har råd varför övertar du inte försörjningen av några stycken då?
De med uppehållstillstånd har och ska ha i stort sett samma förmåner som medborgare
Begränsningen skulle då ske vid landets gräns. inga kommer in så länge inga lämnar systemet eftersom det är att betrakta som fullt.

För att klargöra mitt tidigare inlägg ang EU, så blir jag otroligt provocerad, både i Sverige och inom EU att det ofta är de som fått mest från svenska staten eller EU som skriker högst och klagar mest på att 'vi' inte har råd att ta emot asylsökanden. Ta tex Ungern, har de redan glömt när de flydde från när Sovjet invaderade och svenskar stod och tog emot vid gränsen och de sedan automatiskt fick uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige? Medan de idag för en politik som är invandrarfientlig.

För att klargöra mitt tidigare inlägg ang EU, så blir jag otroligt provocerad, både i Sverige och inom EU att det ofta är de som fått mest från svenska staten eller EU som skriker högst och klagar mest på att 'vi' inte har råd att ta emot asylsökanden. Ta tex Ungern, har de redan glömt när de flydde från när Sovjet invaderade och svenskar stod och tog emot vid gränsen och de sedan automatiskt fick uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige? Medan de idag för en politik som är invandrarfientlig.
hur många var det som kom då, ty det är ju där skon klämmer

Knappast Sveriges ansvar, ansvaret ligger hos dem därnere. Och kan mycket väl tänka mig att tusentals våldtas i konfliktområdena så som ex ryssarna roade sig i Berlin när de kom dit 1945.

Vet du. För mig är det skitsamma vems ansvar det är i meningen vem man kan skylla det på. För mig är det Europas ansvar, för mig är det välmående rika EU-länders förbannade ansvar.

Det är människor vi talar om, det är barn vi talar om. Det kommer aldrig någonsin om så helvetet fryser till is vara något jag rycker på axlarna åt med attityden "inte mitt lands problem/inte mitt lands ansvar".

Jag accepterar att inte alla ser det så. Att du inte ser det så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka