Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W gör oändligt mer än vad du gör för att lösa vad du anser är det stora problemet eftersom hon de facto arbetar med att se till att de som fått avslag på sin ansökan verkställs från Sverige. Vad exakt gör DU för att lösa den enorma katastrof som du uppenbarligen tycker att Sveriges migration och asylpolitik är? Förutom att komma med förslag på ett forum, som strider mot FN och EU konventioner och definition av mänskliga rättigheter och rätt till asyl.
Då får jag fråga, om det står en kille frånen konflikthärd någonstans i Köpenhamn, kan han ta tåget till Sverige för att söka asyl utan att ha ngr papper. Om inte . Bryter vi inte då mot de regler du lyfter fram?

Nu vänder du igen. Jag har sagt att jag anser att Sverige har råd, samhället inte krackelerar etc. Vrid inte det till nåt annat. Försök åtminstone hålla en linje och diskutera istället för att rasistpropagera bara. Jag sätter sällan folk på ignore men du utmanar verkligen min inställning i frågan. Jag diskuterar gärna även med de som inte tycker som jag. Men jag lyssnar ogärna på ren propaganda.
Du anser Sverige har råd, så förklara då hur vi ska göra det. En förutsättning är väl höjda skatter, vad säger folkviljan om det eller tillhör du den ideologin som skiter i folkviljan?

Men vad sjutton pratar du om? Menar du EU medborgarna som har ovillkorlig rättighet att vistas i Sverige i tre månader? De är inte asylsökanden som den här tråden handlar om.
Du, ta och läs på en smula Kosovo är inte medlemmar i EU eller Schengen så.....
Och tremånadersregeln kan man ju skärpa. Ett krav på boende och resurser för boende skulle kunna avkrävas. Tiggeri skulle inte kunna räknas som inkomst då skulle det problemet lättare kunna hanteras

Då får jag fråga, om det står en kille frånen konflikthärd någonstans i Köpenhamn, kan han ta tåget till Sverige för att söka asyl utan att ha ngr papper. Om inte . Bryter vi inte då mot de regler du lyfter fram?

Killen från Danmark (jag antar att du menar en dansk medborgare) har rätt att ansöka om asyl, den är ovillkorlig. Däremot kommer hans ansökan inte att behandlas eftersom enligt fördrag har nordiska medborgare rätt att fritt vistas i varandras land.

Jag hade en gång en norsk medborgare som ansökte om asyl eftersom hen ville åka till Thailand inte hade råd och norska myndigheter inte ville bevilja hens begäran. Efter upptagandet av asylansökan hänvisades hen till sociala myndigheter i Stockholm.

Du anser Sverige har råd, så förklara då hur vi ska göra det. En förutsättning är väl höjda skatter, vad säger folkviljan om det eller tillhör du den ideologin som skiter i folkviljan?

Jag tror du ska vara försiktig med att koppla ett krav på folkvilja till åsikt. Dina åsikter i den här tråden saknar stöd i folkviljan, utefter hur den uttryckts i allmänna val och framstår i opinionsundersökningar.

Du, ta och läs på en smula Kosovo är inte medlemmar i EU eller Schengen så.....
Och tremånadersregeln kan man ju skärpa. Ett krav på boende och resurser för boende skulle kunna avkrävas. Tiggeri skulle inte kunna räknas som inkomst då skulle det problemet lättare kunna hanteras

Helt sant även om det pågår förhandlingar, men eftersom du pratade om romer så är det ju de som är det stora 'problemet' i Sverige. Men Sverige har bedömt Kosovo som säkert, därför beviljas inte asyl, när Syrien anses som säkert kommer inte syrier att beviljas asyl, för hundrade gången.

Ja han får söka asyl i Danmark, men inte i Sverige. För att kunna göra det måsta han ta sig över sundet och det får han inte utan giltig id handling eller hur?

Jag tror du ska vara försiktig med att koppla ett krav på folkvilja till åsikt. Dina åsikter i den här tråden saknar stöd i folkviljan, utefter hur den uttryckts i allmänna val och framstår i opinionsundersökningar.
Min åsikt har jag framfört i detta forum under några år. Det intressanta är att dagens politik som regering och riksdag för är frapperande likt de förslag jag förde fram här för ngr år sedan :)
Så vad det gäller realistiska förslag och vad som är nödvändigt ligger jag faktiskt rätt bra till.
Och trots grundlösa anklagelser om rasism, fascism och att stöda SD så gör jag inget av det och är inget av det.
Vad jag däremot är, så är det en cynisk realist.

Kanske @landsbygsbo istället för att sitta och diskutera på ett forum borde jobba för de åsikter hen framför som många andra här redan gör - även om det är motsatta åsikter. Tex att ligga på span efter avvikna och sedan meddela polisen. Jobba som volontär på förvaret, eller åka ner till Syrien och hjälpa till att lösa konflikten där och därmed minska inflödet av syriska flyktingar.

Ja han får söka asyl i Danmark, men inte i Sverige. För att kunna göra det måsta han ta sig över sundet och det får han inte utan giltig id handling eller hur?

Han får söka asyl här hur han än tog sig in. Dvs tar han sig in kan han söka asyl (som kommer avslås ganska direkt utan utredning då den är uppenbart ogrundad).

Däremot så om yttre gränskontroll fungerar så kommer han utan id-handlingar att avvisas tillbaka till Danmark.

Men söka asyl får du göra även om du tog dig in illegalt. sen kommer en dansk medborgares asylansökan avslås bokstavligen med vändande post. Så jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Gränskontrollen, att vi försöker skjuta problemet med legitima asylsökande på annat land?

Nu är det du som slingrar dig.
1 Han ska söka asyl i 1;a Schengenland han kommer till.
2 Han har rätt att söka asyl i det land han befinner sig i.
3 inte i ngt annat land
4 Är han i Sverige får han söka asyl i Sverige. Som då bara kan hoppas att han registrerades i det första EU land han kom till.

Menar du en icke dansk medborgare eller någon som sökt asyl eller befinner sig i Danmark illegalt och sedan tar sig illegalt från Danmark till Sverige så tar Sverige emot hans asylansökan, dactar honom och skickar sedan ut en begäran till Danmark, om det är där man misstänker att han kommit från. Har hans fingeravtryck inte registreras kan Sverige ändå skicka en begäran till Danmark där man presenterar de bevis man har, tex att han kom via tåg från Danmark osv. Danmark har då tre månader på sig att avslå eller bifalla Sveriges begäran. Har Danmark inte svarat inom tre månader (iofs sex när det inte finns fingrar) så har Danmark accepterat begäran.

Det var vad som var så absurt när Grekland kollapsade, de var en av de största inkörsportarna till Europa och de hade fyra, två på sommaren, på sitt Dublinkontor och flera tusen begäran i veckan. Så de slutade bara att svara, blev automatiskt ansvariga och en hel del personer som aldrig varit i Grekland blev överförda dit.

Nu är det du som slingrar dig.
3 inte i ngt annat land
4 Är han i Sverige får han söka asyl i Sverige. Som då bara kan hoppas att han registrerades i det första EU land han kom till.

Vad missförstod du?
Om han tar sig in i Sverige har han rätt att söka asyl i Sverige. Oavsett om han kom in i landet legalt eller illegalt.

En dansk medborgares asylansökan kommer avslås som uppenbart ogrundad. Man behöver inte dra in Dublinförordningen etc. Det finns ingen dansk medborgare med asylskäl helt enkelt.

En dansk medborgare som åker från Danmark till Sverige har teoretiskt dessutom sökt asyl i första land. Så jag vet inte varför du drar in "kom in i Europa"?

Tar vi en syrier istället. Som kommer från Danmark. Han har rätt att söka asyl i Sverige om han har sig hit. Men i normalfallet kommer hans asylansökan inte behandlas här. Utan enligt Dublinförordningen, om första land kan säkerställas och han inte lämnat EU sen han var där. Är första land Grekland kommer Sverige behandla ansökan såvida han inte registrerats/sökt asyl i annat land på vägen. Tex då Danmark.

Man har rätt att SÖKA asyl i femton länder om man vill. Men man kommer inte få sin asylansökan BEHANDLAD i mer än ett land i normalfallet.

Vad missförstod du?
3 inte i ngt annat land
Nu är jag inte hundra men inom Schengen och de flesta andra länder så är primärkravet att du befinner dig i landet för att kunna söka asyl i det.
Det är ju bla därför Australien kör med sin lösning.

Ja

Ja

3 inte i ngt annat land

Nej - han får som @Alexandra_W redan sagt ansöka om asyl i hur många länder han vill. Dock kommer hans asylansökan bara att PRÖVAS i det första landet han sökte asyl in alt reste in illegalt eller med en visering.

Nu är jag inte hundra men inom Schengen och de flesta andra länder så är primärkravet att du befinner dig i landet för att kunna söka asyl i det.

Stämmer, men Sverige kommer inte att PRÖVA hans ansökan om han redan har sökt asyl, vistats illegalt/haft en visering i ett annat land tidigare. Han kommer att överföras till ansvarigt land enligt Dublinförordningen.

Ja

Ja

Nej - han får som @Alexandra_W redan sagt ansöka om asyl i hur många länder han vill. Dock kommer hans asylansökan bara att PRÖVAS i det första landet han sökte asyl in alt reste in illegalt eller med en visering.

Stämmer, men Sverige kommer inte att PRÖVA hans ansökan om han redan har sökt asyl, vistats illegalt/haft en visering i ett annat land tidigare. Han kommer att överföras till ansvarigt land enligt Dublinförordningen.
Suck, han kan bara söka asyl i det land han befinner sig i för tillfället. alltså bara 1 land åt gången, Och i o m att han söker i ett Schengenland blockerar han sina försök i de andra Schengenländerna

Var det "En dansk medborgare som åker från Danmark till Sverige har teoretiskt dessutom sökt asyl i första land. Så jag vet inte varför du drar in "kom in i Europa"?" du menande ;)

Nej det var det som kom senare i samma inlägg som du nyss citerade ur.

"Tar vi en syrier istället. Som kommer från Danmark. Han har rätt att s.."

Så du läser uppenbart inte hela inläggen. Det förklarar en del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka