Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utbildningsnivån på Syrier är lägre än den var på dem som lämnade Bosnien.
Till detta kommer att Jugoslavien hade bra utbyte med Europa utanför järnvallen.

Att den svenska regeringen tog ett beslut att ta emot en så stor kontingent.

Nej, det gjorde dåvarande Invandrarverket. Som enligt lag är helt opolitisk och tjänstemanstyrd. Regeringen hade inte ett dugg med det att göra.

Vad grundar du uttalandet om utbildningsnivån på för källa?
Haha undrar jag med. Syrier, de som var godkända av regimen som syrier, hade tillgång till en extremt bra skola och universitet.
Däremot de som inte räknades som invånare av Assad fick och får inte registrera sig som medborgare, får sjukvård eller annat, men de hade ju skapat sig egna städer, de som nu bombats sönder och samman.
Utbildningsnivån på en del kan vara lägre precis som i Sverige, men är överlag god hos syrier.
Nu är hjärnan mos efter allt som hänt mig senaste veckan, men kan gärna ge exempel och statistik vid ett senare tillfälle.

Haha undrar jag med. Syrier, de som var godkända av regimen som syrier, hade tillgång till en extremt bra skola och universitet.
Däremot de som inte räknades som invånare av Assad fick och får inte registrera sig som medborgare, får sjukvård eller annat, men de hade ju skapat sig egna städer, de som nu bombats sönder och samman.
Utbildningsnivån på en del kan vara lägre precis som i Sverige, men är överlag god hos syrier.
Nu är hjärnan mos efter allt som hänt mig senaste veckan, men kan gärna ge exempel och statistik vid ett senare tillfälle.
Ca 30% hade eftergymnasial utbildning,
Nu har jag inte siffrorna från de Jugoslaver som kom, men det var ju den andra vågen av jugoslaver och den första hade integrerat sig väl varför många som kom fick hjälp med integreringen. Nästan inga ensamkommande barn i den vågen.
Från svd
"
Enligt Mats Hammarstedt var inte Balkanflyktingarna mer högutbildade än andra flyktinggrupper. Många av de som kom till Sverige var unga och hade inte hunnit läsa på universitet. Deras lyckade integration kan i stället till stor del förklaras med att de är européer.

– De kommer från en situation som liknar den svenska, med samma typ av samhällsuppbyggnad och utbildningssystem. Dessutom diskrimineras de mindre på arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivare har sett andra jugoslaver lyckas tidigare. Vi har en tradition av invandring från forna Jugoslavien till Sverige sedan andra världskriget."

Man kan väl säga så här, det krävs resurser för att ta sig hit, antingen har man släktingar som har dessa resurser eller så har man det själv..det hade inga daglönare...

Vilket då med ditt resonemang skulle innebära att majoriteten av de asylsökande var resursstarka och därmed välutbildade och välintegrerade på arbetsmarknaden i hemlandet.

Nu stämmer inte det påståendet, eller ditt påstående. Men...

Vilket då med ditt resonemang skulle innebära att majoriteten av de asylsökande var resursstarka och därmed välutbildade och välintegrerade på arbetsmarknaden i hemlandet.

Nu stämmer inte det påståendet, eller ditt påstående. Men...
Absolut inte, majoriteten hade väl knappt gymnasiekompetens. Framförallt de afrikanska och de som kom från Afghanistan. Vilket siffrorna gällande arbetslöshet bekräftar. Man samlade ihop , lånade till så att unga starka män kunde ge sig ut på den farliga resan. Därför den stora andelen unga män. Man räknar kallt med att dessa unga män, när de väl erhållit put ska börja skicka hem pengar och hjälpa släktingar hit.

@landsbygdsbo jag blir mållös över dina bidrag i denna tråd . Inkl sättet du kör på att göra långa påståenden som du sen när du får motfrågor byter ämne på/alternativt inte svarar/alternativt i sista hand, fäller någon lösryckt kommentar om någons argumentationsteknik/kommentar.

Det enda positiva jag kan se utifrån din approach är att förhoppningsvis bidrar du till att i princip hänga dig själv. Dvs förhoppningsvis inser de flesta tysta följare i denna tråd helt utifrån eget huvud, att du inte är någon särskilt seriös "källa" att begrunda varesig information eller kunskap /insatthet från öht. Än mindre objektivitet .

Absolut inte, majoriteten hade väl knappt gymnasiekompetens. Framförallt de afrikanska och de som kom från Afghanistan. Vilket siffrorna gällande arbetslöshet bekräftar. Man samlade ihop , lånade till så att unga starka män kunde ge sig ut på den farliga resan. Därför den stora andelen unga män. Man räknar kallt med att dessa unga män, när de väl erhållit put ska börja skicka hem pengar och hjälpa släktingar hit.

Jisses. Jag trodde ingen gick på den myten längre...

Det är inte helt ovanligt att man från förvaret får köra folk till akutpsykiatrin heller. Att det inte är oftare är för det är hög tröskel för de ska tas emot.
Vilket även visar att de som bedömts sakna asylskäl kan må extremt dåligt vid tanken av behöva återvända, försöka ta livet av sig etc. Inte helt ovanligt med hungerstrejker heller, för att försöka dö på det viset alt desperat försöka vädja till myndigheten så.
Så är det ju.
Enligt riktlinjer så måste det vara något psykiatrisk diagnos för att få komma till en vårdavdelning. Det räcker ju inte "bara" med att vara asylsökande så att säga. Sen har väl mer eller mindre alla PTSD vilket inte är särskilt konstigt heller. Det konstiga är väl att det inte är fler, som du säger.

Jag tycker dessa människor är otroliga.
Det jag ser är unga människor som har en otrolig vilja och kämpar på så gott det går med att integreras i samhället och lära sig språket. Trots att de mår psykiskt dåligt. Särskilt unga personer lär sig ju hygglig svenska på bara några månader.

Så är det ju.
Enligt riktlinjer så måste det vara något psykiatrisk diagnos för att få komma till en vårdavdelning. Det räcker ju inte "bara" med att vara asylsökande så att säga. Sen har väl mer eller mindre alla PTSD vilket inte är särskilt konstigt heller. Det konstiga är väl att det inte är fler, som du säger.

Det jag ser är unga människor som har en otrolig vilja och kämpar på så gott det går med att integreras i samhället och lära sig språket. Trots att de mår psykiskt dåligt. Särskilt unga personer lär sig ju hygglig svenska på bara några månader.
Vad gäller att ha psykiatrisk diagnos för att bli inlagd så skiljer det uppenbarligen mellan olika landsting.

@landsbygdsbo jag blir mållös över dina bidrag i denna tråd . Inkl sättet du kör på att göra långa påståenden som du sen när du får motfrågor byter ämne på/alternativt inte svarar/alternativt i sista hand, fäller någon lösryckt kommentar om någons argumentationsteknik/kommentar.

Det enda positiva jag kan se utifrån din approach är att förhoppningsvis bidrar du till att i princip hänga dig själv. Dvs förhoppningsvis inser de flesta tysta följare i denna tråd helt utifrån eget huvud, att du inte är någon särskilt seriös "källa" att begrunda varesig information eller kunskap /insatthet från öht. Än mindre objektivitet .
Att begå självmord är inte min grej och seriösa svar med källor har alltid lyst med sin frånvaro.
Kan du som har svaret då tala om för oss varför inresebegränsningarna ligger kvar trots att vi har gott om plats och god ekonomi?

Malak gör underbart vackra brudklänningar på fem timmar (!)
Mohammed lagade min bil (koppling) på två timmar (!)
Ahmed lagade min dator på ett dygn (totalhavererad hårddisk) (!)
Jasina lagar en fantastisk trerätters festmåltid till 100 pers på ett par timmar.
Suleiman, Mostafa, Mohammed, Samuel och Andrej jobbar varje helg i en hemtjänst där de är otroligt omtyckta och som inte skulle gå runt utan dessa timvikarier medans de läser upp just gymnasiekompetensen, de drar in pengar redan och kommer troligen dra in betydligt mer än de kostar samhället den dagen de går i pension.

Det här är några av de människor jag träffar i min vardag, och det är en bråkdel av de jag träffar som är helt otroliga på att jobba, tjäna pengar, göra rätt för sig trots att de kanske inte alltid har en skola i bakgrunden, än fler har högskolestudier i bakfickan, men många har dock svårt att få den godkänd eftersom du även måste visa papper på fullgott gymnasium. Min man är en av de som har en masterexamen inom IT, men som inte kan använda den eftersom han inte på något sätt får tag i gymnasiepapperen då den skolan inte existerar längre.

Men helt allvarligt. Det finns nog plats även för de som kommer hit utan gymnasiekompetens. Mina vänner och de jag möter varje dag visar det. Forskningen jag håller på med nu visar också att framförallt afghanska ungdomar klarar sig mycket bra i Sverige oavsett om de har gymnasiekompetens eller inte. De kommuner jag har frågat hittills har fått ut merparten i arbete.

Så är det ju.

Ja om det räckte med vilja att integreras, att arbeta och att bidra till samhället (betala skatt) som styrde skulle många fler få asyl.

Det finns en liten grupp som faktiskt inte tycks ha någon som helst ambition att "ge" något men däremot anser de har rätt till en massa saker från samhället. Vilket om man studerar djupare än näsan räcker blir förklarligt. Det är människor som aldrig haft någon framtidstro, som aldrig varit en del av något samhälle, som hela livet levt som oönskade och bespottade osv. Att de när de är 17+ år tappat tron på allt är inte förståeligt. Inte heller att de ofta febrilt försöker fly in i drogdimmorna heller.

@landsbygdsbo jag väntar som sagt på svar utifrån tidigare fråga . Så gör inte en till, ang att byta ämne/hoppa till något annat , innan du bemöter en fråga på tidigare påståenden du gjort .

Du anser Sverige har råd, så förklara då hur vi ska göra det. En förutsättning är väl höjda skatter, vad säger folkviljan om det eller tillhör du den ideologin som skiter i folkviljan?
Många av dom som kommer hit är unga och har ett helt arbetsliv framför sig.
På några år är dom inne på arbetsmarknaden och arbetar med att till exempel ta hand om våra gamla eller jobba med något städjobb vilket sannerligen behövs för att inte hela samhället ska braka ihop.

Sverige är ett stort land med få invånare. Invånarna blir allt äldre och fler behövs till äldreomsorgen, bland annat.
Dessutom föds det inte massor med barn direkt heller.
Jag skulle vilja påstå att invandrarna är en tillgång för vårt land på flera sätt.
Dessutom är jag personligen för ett mångkulturellt samhälle.

Så är det ju.

Just med förvaret så tror jag tröskeln är extra hög, den upplevs i alla fall så. Dessutom har de förvarstagna ju ingen rätt till terapi eller samtalskontakt eller liknande utan det är bara akuta insatser.

Troligen för det är en låst enhet, så psykiatrin tycker att personalen på förvaret kan ha koll på tex en suicidal person. Vilket vi kan, om vi får avskilja personen. Men det tyckte inte JO var okej. Kvarstår att försöka ha tillsyn på en person bland 40 andra, som rör sig fritt i lokal, rum, badrum, duschar osv.

Det blir rätt rejäla duster mellan varven. Eller jojande fram och tillbaka med personen :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka