Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med, men det är ju inte de som kommer i sysselsättning som utgör problemet utan de som stannar i bidragsberoende.
Men det är väl isåfall ett misslyckande av Sverige som inte lyckats ordna vettig strategie (tex att låta alla direkt läsa svenska) och inget som ska gå ut över flyktigarna. De (flesta i alla fall) skulle gladeligen arbeta. Jag känner inga "inhemska" som är beredda att jobba så hårt som folk som kommit som flyktigar. Merparten är tacksamma och vill göra rätt för sig.
Dessutom, en känsla jag har och ingen bevisbar statistik men från 10 års erfarenhet inom polisväsendet så var asylsökande och flyktigar inget större problem. Däremot 2 generationens invandrare var det stora problem med. Där finns det något att jobba med. Deras föräldrar däremot jobbade livet ur sig. Ungarna däremot var/är som rätt många svenska ungdomar, man ska går direkt från skolan till direktörsstolen. Städa, langa hamburgare är inte fiiiiint nog. Istället dräller man runt och lever på sina föräldrar som redan jobbar allt vad dom kan (och i dom flesta fall i lågavlönade jobb). Men det gör ju rätt många svenska ungdomar också så vad är skillnaden?

Ta det som skrevs i svd som förklaring
Enligt Mats Hammarstedt var inte Balkanflyktingarna mer högutbildade än andra flyktinggrupper. Många av de som kom till Sverige var unga och hade inte hunnit läsa på universitet. Deras lyckade integration kan i stället till stor del förklaras med att de är européer.

– De kommer från en situation som liknar den svenska, med samma typ av samhällsuppbyggnad och utbildningssystem. Dessutom diskrimineras de mindre på arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivare har sett andra jugoslaver lyckas tidigare. Vi har en tradition av invandring från forna Jugoslavien till Sverige sedan andra världskriget."

Ok som sagt :up: jag har utifrån dina inlägg och redovisningar en bra bild av dina åsikter och relevans osv :up: tack för detta.

Men det är väl isåfall ett misslyckande av Sverige som inte lyckats ordna vettig strategie (tex att låta alla direkt läsa svenska) och inget som ska gå ut över flyktigarna. De (flesta i alla fall) skulle gladeligen arbeta. Jag känner inga "inhemska" som är beredda att jobba så hårt som folk som kommit som flyktigar. Merparten är tacksamma och vill göra rätt för sig.
Dessutom, en känsla jag har och ingen bevisbar statistik men från 10 års erfarenhet inom polisväsendet så var asylsökande och flyktigar inget större problem. Däremot 2 generationens invandrare var det stora problem med. Där finns det något att jobba med. Deras föräldrar däremot jobbade livet ur sig. Ungarna däremot var/är som rätt många svenska ungdomar, man ska går direkt från skolan till direktörsstolen. Städa, langa hamburgare är inte fiiiiint nog. Istället dräller man runt och lever på sina föräldrar som redan jobbar allt vad dom kan (och i dom flesta fall i lågavlönade jobb). Men det gör ju rätt många svenska ungdomar också så vad är skillnaden?

Varför menar du att det är ett misslyckande? Det finns möjlighet att läsa svenska utanför SFI för de som vill. Och att bereda plats för alla asylsökande på SFI skulle kosta enorma summor (man sköt till 30 miljoner till studieförbunden för att de ska kunna ha fler studiecirklar för asylsökande, det skulle vara en droppe i havet för att utöka SFI). Och tyvärr så kommer majoriteten att få avslag på sina asylansökningar. Dvs det är en kostsam insats med liten vinst tillbaka för samhället.

Min HELT ovetenskapliga uppfattning är dock att de som är intresserade av att lära sig svenska gör det redan som asylsökande, utan SFI.

På förvaret får vi inte erbjuda svenskundervisning (däremot engelska). Vi får dock naturligtvis prata svenska med de som önskar, och svara på frågor som vad betyder XX och vad heter YY på svenska.

Där ser man vissa som varit i Sverige i 12 år och inte talar ett ord svenska, och andra som varit här 6 månader och pratar sett till omständigheterna bra svenska. Och allt däremellan. Vissa vill också att man alltid pratar svenska med dem i första hand, och blir nästan irriterade om man pratar engelska :)

Så. De motiverade som vill lära sig språket gör det även utan SFI som asylsökande. Däremot vore det önskvärt med mer möjligheter till sysselsättning för asylsökande. Men det kan ju vara i formen studiecirklar osv. Jag skulle gärna se motsvarande arbetsträning/praktik med.

Får ni in förvarstagna? (Inte menat snorkigt, utan nyfiket. Det finns ju inte så många förvar och jag vet inte var i landet du jobbar).

Sen kan det nog skilja sig stort alldeles oavsett ja. Det gör ju sjukvården för svenska medborgare med, beroende på var de bor. Tyvärr.
Jag vet faktiskt inte riktigt. :o Det enda jag vet är att de är asylsökande och har fått avslag. :o Jag vet inte riktigt var de bor eller var de kommer ifrån.
När det gäller det där har jag pinsamt dålig koll faktiskt. :up:

Därför har jag läst tråden med stort intresse eftersom jag lär mig en hel del som jag inte visste.

Jag vet faktiskt inte riktigt. :o Det enda jag vet är att de är asylsökande och har fått avslag. :o Jag vet inte riktigt var de bor eller var de kommer ifrån.
När det gäller det där har jag pinsamt dålig koll faktiskt. :up:

Därför har jag läst tråden med stort intresse eftersom jag lär mig en hel del som jag inte visste.

Ledtråd: Kommer de från förvaret kommer de med personal från Mig. Som stannar kvar hela tiden.

Och förvar finns i Gävle, Märsta, Flen, Åstorp och Göteborg (Kållered). (Hoppas jag inte glömde nån nu..)

Varför menar du att det är ett misslyckande? Det finns möjlighet att läsa svenska utanför SFI för de som vill. Och att bereda plats för alla asylsökande på SFI skulle kosta enorma summor (man sköt till 30 miljoner till studieförbunden för att de ska kunna ha fler studiecirklar för asylsökande, det skulle vara en droppe i havet för att utöka SFI). Och tyvärr så kommer majoriteten att få avslag på sina asylansökningar. Dvs det är en kostsam insats med liten vinst tillbaka för samhället.

Min HELT ovetenskapliga uppfattning är dock att de som är intresserade av att lära sig svenska gör det redan som asylsökande, utan SFI.

På förvaret får vi inte erbjuda svenskundervisning (däremot engelska). Vi får dock naturligtvis prata svenska med de som önskar, och svara på frågor som vad betyder XX och vad heter YY på svenska.

Där ser man vissa som varit i Sverige i 12 år och inte talar ett ord svenska, och andra som varit här 6 månader och pratar sett till omständigheterna bra svenska. Och allt däremellan. Vissa vill också att man alltid pratar svenska med dem i första hand, och blir nästan irriterade om man pratar engelska :)

Så. De motiverade som vill lära sig språket gör det även utan SFI som asylsökande. Däremot vore det önskvärt med mer möjligheter till sysselsättning för asylsökande. Men det kan ju vara i formen studiecirklar osv. Jag skulle gärna se motsvarande arbetsträning/praktik med.
Så det är billigare med engelskaundervisning än svenska då? Jo, en kombo med svenska och praktik vore väl det ideala. Studiecirkel i svenska är det billigare än SFI då? Isåfall låt de läsa det då. Behöver ju inte vara SFI om det nu är så dyrt. Basis borde ju även kunna läras ut utan behöriga lärare och istället i studiecirkelform om det nu är enklare/billigare. Men jag anser det ska inte vara frivilligt. Det är så lätt att bli passiviserad om man inte gör något alls och minst 1 gång i veckan borde vara obligatoriskt och sen mer frivilligt om man vill. Borde i långa längden bli billigare men som vanligt är det ju ur olika kassor pengarna tas och därför sker det inte. Vilket jag tycker är ett misslyckande.

Mmm, jag håller helt med dig, problemet om något är andra generationen som är lika svenska som alla andra, men känner sig alienerade och utanför samhället och som även möter rasism och islamafobi i princip varje dag. Det är ju också där Daesh raggar medlemmar. Läste en artikel om en pappa som kom hit som flykting och vars son nu är islamist och hur pappan helt förtvivlad förgäves vädjat och förklarat för sonen om hur lyckligt lottad han är som fötts i Sverige och vilket helvete familjen lyckades fly från. Han har även vädjat till sociala myndigheter att hjälpa honom med sonen.

Det håller på, att precis som i andra länder som tex Frankrike, växa upp en generation, ffa unga män, som har liten eller ingen anknytning till samhället och där droger, våld och brott ses som genvägen till framgång. Där föräldrarnas ofta okvalificerade låglönearbeten föraktas.

Min erfarenhet är att ja, de som kommer hit som flyktingar och asylsökande vill inget hellre än att jobba skiten ur sig. Vet att när jag vickade som SFI lärare var en av ämnena vi diskuterade mycket det här med svartjobb. Alla ville bara jobba och tjäna pengar, de enda jobb de erbjöds var svart och med skamlöner, men det brydde de sig inte om. Att förstå vikten av pension och försäkringar var inte så lätt.

Så det är billigare med engelskaundervisning än svenska då? Jo, en kombo med svenska och praktik vore väl det ideala. Studiecirkel i svenska är det billigare än SFI då? Isåfall låt de läsa det då. Behöver ju inte vara SFI om det nu är så dyrt. Basis borde ju även kunna läras ut utan behöriga lärare och istället i studiecirkelform om det nu är enklare/billigare. Men jag anser det ska inte vara frivilligt. Det är så lätt att bli passiviserad om man inte gör något alls och minst 1 gång i veckan borde vara obligatoriskt och sen mer frivilligt om man vill. Borde i långa längden bli billigare men som vanligt är det ju ur olika kassor pengarna tas och därför sker det inte. Vilket jag tycker är ett misslyckande.

På förvaret är ingen undervisning som kostar. Det är personalen som rotar ihop den som ren sysselsättning då. Varför man inte medverkar till någon undervisning i svenska på ett förvar är ganska självklart :)

Ja studiecirklar är billigare. Behövs inte behöriga lärare och ställa inte samma krav på lokaler mm som en skola. Samtidigt får du inga officiella betyg etc.

Jag är tudelad att "tvinga" folk som man i princip med största sannolikhet vet inte kommer att få stanna att läsa svenska. Eller tvinga folk som lever under extrem press och stress att läsa. Så jag tycker vi borde erbjuda mer och premiera mer redan som asylsökande. Men inte tvinga. Men det är min höst personliga åsikt.

Alternativt med personal från "min" myndighet Kriminalvården. Även vi har förvarstagna.

Absolut. Men de kommer inte från förvaret då utan från häkte/anstalt/arrest. Tror de märks "lättare" än förvaren, och häkte/anstalt finns ju på betydligt fler ställen. Vi på förvaren har inte uniform
tex.

Men du har helt rätt att det även kan komma förvarstagna från både häkte, anstalt och arrest. Dvs kan även komma med kriminalvården eller polisen :)

Problemet är ju att vi, till skillnad från många andra länder i EU inte har dessa lågprisjobb som kan erbjudas till dem som har varken språk eller andra användbara resurser.
Här i Sverige är lönekostnaden (vita löner) långt över de som man kan hyra in handräckningsarbete för söder om Östersjön.

Vi bör nog minska curlandet från samhällets sida, därtill verkligen smälla de ungommar på fingrarna som tar sig otillåtna friheter. Den som förstör för 10 000 får jobba av pengarna hos kommunen genom att städa parker o vägrenar, De som inte vill får sitta av tiden. på ngt otrevligt ställe utan smartphone eller pizza.

Problemet är ju att vi, till skillnad från många andra länder i EU inte har dessa lågprisjobb som kan erbjudas till dem som har varken språk eller andra användbara resurser.
Här i Sverige är lönekostnaden (vita löner) långt över de som man kan hyra in handräckningsarbete för söder om Östersjön.

Vi bör nog minska curlandet från samhällets sida, därtill verkligen smälla de ungommar på fingrarna som tar sig otillåtna friheter. Den som förstör för 10 000 får jobba av pengarna hos kommunen genom att städa parker o vägrenar, De som inte vill får sitta av tiden. på ngt otrevligt ställe utan smartphone eller pizza.

För svenska ungdomar med? (Nu skiter vi i lagar osv sålänge)

Jag menade samhällsarbetet alt inlåsning.
självklart, våra lagar ska gälla lika.
Enda undantaget ska naturligtvis vara att medborgarskap ska inte erhållas förrns efter 5 års innehav av uppehållstillstånd (de permanenta skulle då inte längre finnas) Den som bryter mot regler får inget förlängt uppehållstillstånd. Det är som hemma hos mig, sköter inte gästerna sig, åker de ut.

Enda undantaget ska naturligtvis vara att medborgarskap ska inte erhållas förrns efter 5 års innehav av uppehållstillstånd (de permanenta skulle då inte längre finnas) Den som bryter mot regler får inget förlängt uppehållstillstånd. Det är som hemma hos mig, sköter inte gästerna sig, åker de ut.

Så en person med uppehållstillstånd ska bli av med det för vad? Snatteri? Fortkörning? Ofredande? Eller ska det krävas mer?

Så en person med uppehållstillstånd ska bli av med det för vad? Snatteri? Fortkörning? Ofredande? Eller ska det krävas mer?
Inte ett snatteri, inte ett inbrott, men visar han klart och tydligt att han inte vill anpassa sig så, adjö.
Säg medlemskap i brottsligt gäng, ett stort antal fällda brott etc etc.

Förvärv av svenskt medborgarskap efter ansökan (naturalisation)
11 § En utlänning kan efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras), om han eller hon har 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),

1. styrkt sin identitet,4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),
2. fyllt arton år,
3. permanent uppehållstillstånd i Sverige,
4. hemvist här i landet
a) sedan två år i fråga om dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare,
b) sedan fyra år i fråga om den som är statslös eller att bedöma som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),
c) sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och
5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt. Lag (2005:722).

Vad exakt är det du vill ändra på? Att personen inte kan bli medborgare om hen har begått brott är redan lagstadgat. En person kan ha uppehållstillstånd i Sverige hela livet om hen inte uppfyller just villkoret med hederligt levnadssätt, eg, begår brott.

Inte ett snatteri, inte ett inbrott, men visar han klart och tydligt att han inte vill anpassa sig så, adjö.
Säg medlemskap i brottsligt gäng, ett stort antal fällda brott etc etc.

Du kan inte utvisa en person som bedömts av MIG dvs svenska myndigheter fortfarande ha ett skyddsbehov. Åklagaren begär alltid in ett utlåtande av MIG innan de vid förhandlingar yrkar om en person ska utvisas eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka