Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just med förvaret så tror jag tröskeln är extra hög, den upplevs i alla fall så. Dessutom har de förvarstagna ju ingen rätt till terapi eller samtalskontakt eller liknande utan det är bara akuta insatser.

Troligen för det är en låst enhet, så psykiatrin tycker att personalen på förvaret kan ha koll på tex en suicidal person. Vilket vi kan, om vi får avskilja personen. Men det tyckte inte JO var okej. Kvarstår att försöka ha tillsyn på en person bland 40 andra, som rör sig fritt i lokal, rum, badrum, duschar osv.

Det blir rätt rejäla duster mellan varven. Eller jojande fram och tillbaka med personen :(
Då är det bättre inom psykiatrin, där kan extravak sättas in efter seriösa suicidförsök.

Många av dom som kommer hit är unga och har ett helt arbetsliv framför sig.
På några år är dom inne på arbetsmarknaden och arbetar med att till exempel ta hand om våra gamla eller jobba med något städjobb vilket sannerligen behövs för att inte hela samhället ska braka ihop.

Sverige är ett stort land med få invånare. Invånarna blir allt äldre och fler behövs till äldreomsorgen, bland annat.
Dessutom föds det inte massor med barn direkt heller.
Jag skulle vilja påstå att invandrarna är en tillgång för vårt land på flera sätt.
Dessutom är jag personligen för ett mångkulturellt samhälle.
Vi behöver invandrare, ja, inget snack om saken.
Men då ska dessa integreras och producera, då går räkningen ihop. Om det däremot fortsätter som det gör nu, med en arbetslöshet i den gruppen på över 50% så blir det i stället en kvarnsten.
Att som statsministern raljerande hävda att jobben finns i skogen o jordbruket är ett nys
Dessa två näringarna hör till de mest rationaliserade och med bland de tuffaste ekonomiska villkoren så där kommer knappast jobb för invandrare att skapas.
Dessa tjänster du talar om ska ju betalas alltså finns inga pengar till att hålla hundratusentals under armarna för de inte kan integreras.

Just med förvaret så tror jag tröskeln är extra hög, den upplevs i alla fall så. Dessutom har de förvarstagna ju ingen rätt till terapi eller samtalskontakt eller liknande utan det är bara akuta insatser.

Troligen för det är en låst enhet, så psykiatrin tycker att personalen på förvaret kan ha koll på tex en suicidal person. Vilket vi kan, om vi får avskilja personen. Men det tyckte inte JO var okej. Kvarstår att försöka ha tillsyn på en person bland 40 andra, som rör sig fritt i lokal, rum, badrum, duschar osv.

Det blir rätt rejäla duster mellan varven. Eller jojande fram och tillbaka med personen :(
Det vi erbjuder är ju symtomatisk behandling. Det kan vara mediciner som antidepressiva och sömnmediciner. Många med PTSD har ju sömnstörningar bland annat. Även om det inte är så mycket så räcker det ändå en bit. Att kunna hjälpa i det lilla känns alltid bra.

Jag tycker, innan man drar in vikten av eftergymnasial utbildning och afghaner kopplad till arbetslöshet att man kan läsa den forskning som finns, bland annat denna, vilket tydet på att de ensamkommande barnen klarar sig mycket bra i sysselsättningsgrad och det finns ingenting som tyder på att den här gruppen har högre arbetslöshet än någon annan: http://www.forskning.se/2017/01/25/ensamkommande-fran-afghanistan-klarar-sig-bast/ vilket även nuvarande forskning och uppsatser som det hålls på med utifrån denna hittills också visar...

Malak gör underbart vackra brudklänningar på fem timmar (!)
Mohammed lagade min bil (koppling) på två timmar (!)
Ahmed lagade min dator på ett dygn (totalhavererad hårddisk) (!)
Jasina lagar en fantastisk trerätters festmåltid till 100 pers på ett par timmar.
Suleiman, Mostafa, Mohammed, Samuel och Andrej jobbar varje helg i en hemtjänst där de är otroligt omtyckta och som inte skulle gå runt utan dessa timvikarier medans de läser upp just gymnasiekompetensen, de drar in pengar redan och kommer troligen dra in betydligt mer än de kostar samhället den dagen de går i pension.

Det här är några av de människor jag träffar i min vardag, och det är en bråkdel av de jag träffar som är helt otroliga på att jobba, tjäna pengar, göra rätt för sig trots att de kanske inte alltid har en skola i bakgrunden, än fler har högskolestudier i bakfickan, men många har dock svårt att få den godkänd eftersom du även måste visa papper på fullgott gymnasium. Min man är en av de som har en masterexamen inom IT, men som inte kan använda den eftersom han inte på något sätt får tag i gymnasiepapperen då den skolan inte existerar längre.

Men helt allvarligt. Det finns nog plats även för de som kommer hit utan gymnasiekompetens. Mina vänner och de jag möter varje dag visar det. Forskningen jag håller på med nu visar också att framförallt afghanska ungdomar klarar sig mycket bra i Sverige oavsett om de har gymnasiekompetens eller inte. De kommuner jag har frågat hittills har fått ut merparten i arbete.
Instämmer helt! Har också liknande erfarenheter av vårt mångkulturella samhälle.
Hur glad blir man inte när någon på jobbet pratar persiska. Eller arabiska. Eller något annat språk som gör att vi kan förstå våra patienter bättre.
Skulle väl säga att på mitt jobb är ca 15-30% av de anställda från ett annat land än Sverige. Vi ser det som en resurs som underlättar vårt jobb otroligt mycket.

Då är det bättre inom psykiatrin, där kan extravak sättas in efter seriösa suicidförsök.

Vi sätter också in vak. Dels vid uttalade suicidtankar, när vi noterar psykiskt sviktande mående osv. Vi kör också rätt ofta till bedömning hos psyk i sådana fall.

Vid suicidförsök alltid psyk, och då får vi avskilja även på förvaret och kan ha sekundbevakning där konstant. Men när någon "bara mår dåligt" kan vi inte avskilja, utan får ha tillsynen i allmänna utrymmen. Om någon då inte uttalat suicidhot men planerar suicid finns tyvärr lite för gott om tillfällen.

Vi bevakar för övrigt dem när de är intagna på psyk med. Är bara vid LPT vi släpper bevakningen. (Eller om handläggande myndighet bedömer att en person inte behöver bevakas. Typ om personen är mycket sjuk eller sitter i rullstol eller liknande och rent fysiskt inte kan avvika för egen maskin)

Men att hänga sig i duschen tex tar inte många minuter. Och har de inte uttalat suicidhot kan vi liksom inte stå och titta på dem när de duschar tex.
Sen stör det övriga förvarstagna något enormt när vi springer och kollar till någon var femte minut under natten i ett boenderum med fyra andra i som försöker sova. Det blir konflikter. Så jag skulle önska det vore lite enklare att få in dem på psyk med mindre än att de fått en psykos, uttalat starka suicidhot eller gjort suicidförsök.

Instämmer helt! Har också liknande erfarenheter av vårt mångkulturella samhälle.
Hur glad blir man inte när någon på jobbet pratar persiska. Eller arabiska. Eller något annat språk som gör att vi kan förstå våra patienter bättre.
Skulle väl säga att på mitt jobb är ca 15-30% av de anställda från ett annat land än Sverige. Vi ser det som en resurs som underlättar vårt jobb otroligt mycket.
Jag är helt säker på att vi kan ha nytta av oerhört mycket som dessa kan oavsett om de har gymnasieutbildning eller inte. Det är inte det att det inte finns plats för dem, däremot måste självklart svenska samhället hjälpa till genom att förenkla möjligheten till lärlingsutbildningar och att starta eget till exempel. Det hade gynnat många svenska ungdomar också helt klart.

Det vi erbjuder är ju symtomatisk behandling. Det kan vara mediciner som antidepressiva och sömnmediciner. Många med PTSD har ju sömnstörningar bland annat. Även om det inte är så mycket så räcker det ändå en bit. Att kunna hjälpa i det lilla känns alltid bra.

Förvarstagna brukar komma från psyk utan medicinering. Tyvärr. I normalfallet gör de en suicidbedömning. Är de uttalat suicida och erkänner det brukar de få stanna. Annars kryssas en blankett att det föreligger ingen suicidrisk, ingen extra tillsyn nödvändig, eller att viss risk föreligger och personen bör bevakas på förvaret. Ingen medicinering med tillbaka.

När de mår riktigt dåligt psykiskt men utan att försöka ta livet av sig eller uttrycka sådana tankar, typ psykoser eller flippat rejält, så hittills har väl en eller två kommit med medicinering från psyk. Resten inte.

Tyvärr uttrycks mellan varven från psyk att "det här är inte psykisk sjukdom, det här är för att personen har ett avvisningsbeslut/är i förvar/handläggningstiderna är för långa". Sant eller ej så mår ju personen inte bättre av det eller hanterar sin situation bättre.

Tyvärr leder det till omfattande "självmedicinering" bland vissa, i den mån de lyckas få in droger.

Nej du har inte svarat annat än med vanliga formen - byta ämne/fokus/svara den frågande med "dumförklarande" försök kommentarsmässigt osv .
Läs det fetstilade i ditt inlägg jag bemödade mig med att förtydliga innan mitt tidigare svar , och svara gärna utifrån det .
Jag har gett dig svar.

Jag tycker också tråden är intressant. En sak jag inte förstår (kan säkert googla fram svar men Alexandra brukar förklara bättre ;) ) är, varför får de inte läsa svenska när de väntar på uppehållstillstånd eller avslag? Vore inte det en vinst för alla? Får de tillståndet kan de språket och kan direkt söka jobb och troligen enklare få det också, och får de avslag är det "värsta" som hänt att de lärt sig ett nytt språk. Är det kostnaden för lärare som är för stor? Men är det inte mer samhällsekonomiskt att de snabbare kan komma ut i arbete?

För övrigt kan många länder tacka invandringen (spelar ingen roll om det är EU-invandring, flyktingar eller annan invandring) för att många jobb ska kunna utföras. Jag är själv EU-invandrare och jobbar med ryssar, bosnier, polacker, rumäner mm (okej jag tror iof alla är från Europa men skit samma) och utan oss skulle vårt företag inte gå runt. Det jobbar 4 st tyskar hos oss. Vi har ständigt lediga jobb. Vi har i 1,5 år sökt 2 st utan att ens få en ansökan. "Mitt" företag är dessutom ett av de bättre vad gäller timlön och andra förmåner (har har vi tex utöver semesterersättning också en extra semesterlön samt en extra jullön) vi har i flera år fått bonus (samtliga i firman samma summa 1600 Euro extra) då en del av vinsten går tillbaks till oss som jobbar. Ändå söker inga tyskar. Utan firmans ägare har fått etablera ett samarbete med arbetsförmedlingen i bosnien så vi har många därifrån. Som är hur bra som helst. Enda nackdelen är att de knappt kan tyska när de kommer men de lär sig otroligt fort.

Hur sjutton skulle Sverige gå runt utan alla utländska bussförare, taxiförare, vårdarbetare, städare, tidningsutbärare, snabbmatsrestauranger mm sk "skitjobb" som inga svenskar tar? Fråga svenska ungdomar. De tar inte sådana jobb.

Ursäkta att jag svävade ut men jag tror faktiskt Sverige har råd. Sverige är inte direkt utfattigt och Sverige behöver arbetskraft utifrån. Själv är jag kanske en svikare som stack men jag kan tyvärr inte leva på mitt jobb i Sverige då lönen är för låg (jag kunde innan då jag hade ett välbetalt statligt jobb som tyvärr las ner, heja polisreformen!). Jag får iof samma lön netto här men har mycket billigare levnadskostnader.

Nix , men då fattar jag oavsett så att säga :up:
Ta det som skrevs i svd som förklaring
Enligt Mats Hammarstedt var inte Balkanflyktingarna mer högutbildade än andra flyktinggrupper. Många av de som kom till Sverige var unga och hade inte hunnit läsa på universitet. Deras lyckade integration kan i stället till stor del förklaras med att de är européer.

– De kommer från en situation som liknar den svenska, med samma typ av samhällsuppbyggnad och utbildningssystem. Dessutom diskrimineras de mindre på arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivare har sett andra jugoslaver lyckas tidigare. Vi har en tradition av invandring från forna Jugoslavien till Sverige sedan andra världskriget."

Jag tycker också tråden är intressant. En sak jag inte förstår (kan säkert googla fram svar men Alexandra brukar förklara bättre ;) ) är, varför får de inte läsa svenska när de väntar på uppehållstillstånd eller avslag? Vore inte det en vinst för alla? Får de tillståndet kan de språket och kan direkt söka jobb och troligen enklare få det också, och får de avslag är det "värsta" som hänt att de lärt sig ett nytt språk. Är det kostnaden för lärare som är för stor? Men är det inte mer samhällsekonomiskt att de snabbare kan komma ut i arbete?

För övrigt kan många länder tacka invandringen (spelar ingen roll om det är EU-invandring, flyktingar eller annan invandring) för att många jobb ska kunna utföras. Jag är själv EU-invandrare och jobbar med ryssar, bosnier, polacker, rumäner mm (okej jag tror iof alla är från Europa men skit samma) och utan oss skulle vårt företag inte gå runt. Det jobbar 4 st tyskar hos oss. Vi har ständigt lediga jobb. Vi har i 1,5 år sökt 2 st utan att ens få en ansökan. "Mitt" företag är dessutom ett av de bättre vad gäller timlön och andra förmåner (har har vi tex utöver semesterersättning också en extra semesterlön samt en extra jullön) vi har i flera år fått bonus (samtliga i firman samma summa 1600 Euro extra) då en del av vinsten går tillbaks till oss som jobbar. Ändå söker inga tyskar. Utan firmans ägare har fått etablera ett samarbete med arbetsförmedlingen i bosnien så vi har många därifrån. Som är hur bra som helst. Enda nackdelen är att de knappt kan tyska när de kommer men de lär sig otroligt fort.

Hur sjutton skulle Sverige gå runt utan alla utländska bussförare, taxiförare, vårdarbetare, städare, tidningsutbärare, snabbmatsrestauranger mm sk "skitjobb" som inga svenskar tar? Fråga svenska ungdomar. De tar inte sådana jobb.

Ursäkta att jag svävade ut men jag tror faktiskt Sverige har råd. Sverige är inte direkt utfattigt och Sverige behöver arbetskraft utifrån. Själv är jag kanske en svikare som stack men jag kan tyvärr inte leva på mitt jobb i Sverige då lönen är för låg (jag kunde innan då jag hade ett välbetalt statligt jobb som tyvärr las ner, heja polisreformen!). Jag får iof samma lön netto här men har mycket billigare levnadskostnader.

Dels är det brist på platser på SFI, dels är det nog en kostnadsfråga. Man kan dock som asylsökande läsa svenska på egen hand, i studiecirklar osv.

Tillägg: det är alltså inte förbjudet lära sig svenska. Men de kan inte göra det inom ramen för SFI.

Senast ändrad:

Jag håller med, men det är ju inte de som kommer i sysselsättning som utgör problemet utan de som stannar i bidragsberoende.

@vallhund jag såg lite av båda ytterligheterna när jag jobbade med Dublin och senare återvändandeprojektet. Det ena var när 'Gösta' en äldre polis nära pensionen var den enda som arbetade med återvändande på en större ort, en dag i veckan, så man visste att om man kallades till Gösta på tisdag så var det dags att åka hem. Hmm, ja, det var väl inte sådär jättemånga som kom på just tisdag till honom. Gösta brukade heja glatt på folk han kände igen på stan. :grin:

Den andra var när jag blev polisanmäld, jag hade lämnat över ett ärende till polisen (förvar pga Dublin) och någon där ville tydligen leka vilda västern. Personen ifråga som verkligen var beskedlig men haft oturen att reggas i Grekland låg och sov tillsammans med sin flickvän när polisen sparkar in dörren från båda hållen, tungt beväpnade, klädda i svart och sliter upp honom med våld och kör iväg med sirener på högsta volym. Flickvännen var helt hysterisk ringde och skrek i telefonen och anmälde mig för något, jag tror det var övergrepp eller liknande. Men tja, så bipolärt kan det vara.

Förvarstagna brukar komma från psyk utan medicinering. Tyvärr. I normalfallet gör de en suicidbedömning. Är de uttalat suicida och erkänner det brukar de få stanna. Annars kryssas en blankett att det föreligger ingen suicidrisk, ingen extra tillsyn nödvändig, eller att viss risk föreligger och personen bör bevakas på förvaret. Ingen medicinering med tillbaka.

När de mår riktigt dåligt psykiskt men utan att försöka ta livet av sig eller uttrycka sådana tankar, typ psykoser eller flippat rejält, så hittills har väl en eller två kommit med medicinering från psyk. Resten inte.

Tyvärr uttrycks mellan varven från psyk att "det här är inte psykisk sjukdom, det här är för att personen har ett avvisningsbeslut/är i förvar/handläggningstiderna är för långa". Sant eller ej så mår ju personen inte bättre av det eller hanterar sin situation bättre.

Tyvärr leder det till omfattande "självmedicinering" bland vissa, i den mån de lyckas få in droger.
Tråkigt att höra om dina dåliga erfarenheter.
Jag tror faktiskt, eller vill åtminstone tro att vi är lite mer ambitiösa på vår avdelning. Det känns så i alla fall.
Men jag förstår att det kan vara olika.

Tråkigt att höra om dina dåliga erfarenheter.
Jag tror faktiskt, eller vill åtminstone tro att vi är lite mer ambitiösa på vår avdelning. Det känns så i alla fall.
Men jag förstår att det kan vara olika.

Får ni in förvarstagna? (Inte menat snorkigt, utan nyfiket. Det finns ju inte så många förvar och jag vet inte var i landet du jobbar).

Sen kan det nog skilja sig stort alldeles oavsett ja. Det gör ju sjukvården för svenska medborgare med, beroende på var de bor. Tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka