Jag tycker också tråden är intressant. En sak jag inte förstår (kan säkert googla fram svar men Alexandra brukar förklara bättre
) är, varför får de inte läsa svenska när de väntar på uppehållstillstånd eller avslag? Vore inte det en vinst för alla? Får de tillståndet kan de språket och kan direkt söka jobb och troligen enklare få det också, och får de avslag är det "värsta" som hänt att de lärt sig ett nytt språk. Är det kostnaden för lärare som är för stor? Men är det inte mer samhällsekonomiskt att de snabbare kan komma ut i arbete?
För övrigt kan många länder tacka invandringen (spelar ingen roll om det är EU-invandring, flyktingar eller annan invandring) för att många jobb ska kunna utföras. Jag är själv EU-invandrare och jobbar med ryssar, bosnier, polacker, rumäner mm (okej jag tror iof alla är från Europa men skit samma) och utan oss skulle vårt företag inte gå runt. Det jobbar 4 st tyskar hos oss. Vi har ständigt lediga jobb. Vi har i 1,5 år sökt 2 st utan att ens få en ansökan. "Mitt" företag är dessutom ett av de bättre vad gäller timlön och andra förmåner (har har vi tex utöver semesterersättning också en extra semesterlön samt en extra jullön) vi har i flera år fått bonus (samtliga i firman samma summa 1600 Euro extra) då en del av vinsten går tillbaks till oss som jobbar. Ändå söker inga tyskar. Utan firmans ägare har fått etablera ett samarbete med arbetsförmedlingen i bosnien så vi har många därifrån. Som är hur bra som helst. Enda nackdelen är att de knappt kan tyska när de kommer men de lär sig otroligt fort.
Hur sjutton skulle Sverige gå runt utan alla utländska bussförare, taxiförare, vårdarbetare, städare, tidningsutbärare, snabbmatsrestauranger mm sk "skitjobb" som inga svenskar tar? Fråga svenska ungdomar. De tar inte sådana jobb.
Ursäkta att jag svävade ut men jag tror faktiskt Sverige har råd. Sverige är inte direkt utfattigt och Sverige behöver arbetskraft utifrån. Själv är jag kanske en svikare som stack men jag kan tyvärr inte leva på mitt jobb i Sverige då lönen är för låg (jag kunde innan då jag hade ett välbetalt statligt jobb som tyvärr las ner, heja polisreformen!). Jag får iof samma lön netto här men har mycket billigare levnadskostnader.