Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förvärv av svenskt medborgarskap efter ansökan (naturalisation)
11 § En utlänning kan efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras), om han eller hon har 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),

1. styrkt sin identitet,4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),
2. fyllt arton år,
3. permanent uppehållstillstånd i Sverige,
4. hemvist här i landet
a) sedan två år i fråga om dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare,
b) sedan fyra år i fråga om den som är statslös eller att bedöma som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),
c) sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och
5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt. Lag (2005:722).

Vad exakt är det du vill ändra på? Att personen inte kan bli medborgare om hen har begått brott är redan lagstadgat. En person kan ha uppehållstillstånd i Sverige hela livet om hen inte uppfyller just villkoret med hederligt levnadssätt, eg, begår brott.
Den förlängda tiden med uppehållstillstånd som, om man inte sköter inte förlängs...

Du kan inte utvisa en person som bedömts av MIG dvs svenska myndigheter fortfarande ha ett skyddsbehov. Åklagaren begär alltid in ett utlåtande av MIG innan de vid förhandlingar yrkar om en person ska utvisas eller inte.
Då ska personen förvaras så billigt som möjligt fram till dess det hela klaras av. Han har ju valt att agera fel så...
Och tar hans hemland emot honom så ska han skickas hem oberoende.

Då ska personen förvaras så billigt som möjligt fram till dess det hela klaras av. Han har ju valt att agera fel så...

Det är inte så internationella fördrag och överenskommelser fungerar. Plus att @Alexandra_W har redan förklarat om kostnaderna för förvar som dessutom inte är lämpligt om du dömts för brott utan då är det anstalt som gäller. Exakt vad menar du med billigaste alternativ?

Billigt men utan att bryta mot konventioner och förpliktelser. Du vet vad förvar kostar idag va? Det lär vara svårt komma billigare undan.

J
Det är inte så internationella fördrag och överenskommelser fungerar. Plus att @Alexandra_W har redan förklarat om kostnaderna för förvar som dessutom inte är lämpligt om du dömts för brott utan då är det anstalt som gäller. Exakt vad menar du med billigaste alternativ?
Jag vet vad som gäller idag, men frågan var hur jag skulle vilja göra...

Tja man skulle exempelvis kunna köpa tjänsten av Lettland, det skulle sänka kostnaden rejält ;)

Dvs du vill utvisa personen till fängelse i Lettland? Utan att hen någonsin haft UAT eller ens varit där? Hur exakt hade du tänkt dig att det skulle gå till, logistiskt och lagenligt`

Personen ifråga är dömd i Sverige för brott i Sverige av svenska myndigheter. Fängelset där han ska avtjäna sitt straff ska däremot vara på ett annat lands territorium?

Dvs du vill utvisa personen till fängelse i Lettland? Utan att hen någonsin haft UAT eller ens varit där? Hur exakt hade du tänkt dig att det skulle gå till, logistiskt och lagenligt`

Personen ifråga är dömd i Sverige för brott i Sverige av svenska myndigheter. Fängelset där han ska avtjäna sitt straff ska däremot vara på ett annat lands territorium?
I princip skulle Sverige köpa tjänsten antingen från privat eller statlig organisation.
Killen ska ju inte avtjäna ett straff, utan bara förvaras till leverans till hans hemland kan ske.
PS vad menar du med UAT i min värld handlar det om att testa mjukvara innan den släpps..

I princip skulle Sverige köpa tjänsten antingen från privat eller statlig organisation.
Killen ska ju inte avtjäna ett straff, utan bara förvaras till leverans till hans hemland kan ske.
PS vad menar du med UAT i min värld handlar det om att testa mjukvara innan den släpps..

Du menar på fullt allvar att man ska köpa en fängelseplats av ett privat företag på ett annat lands territorium? Ett annat land, eg Lettland i det här fallet, skulle alltså acceptera att ta emot och fängsla en person som inte har begått brott i Lettland eller är anklagad eller misstänkt för någon brottslighet inte har uppehållstillstånd eller någon anknytning till Lettland, aldrig satt sin fot i Lettland? En person som aldrig dömts för ett brott i landet ska alltså avtjäna sitt straff där?

UAT = Uppehålls och arbetstillstånd.

Du menar på fullt allvar att man ska köpa en fängelseplats av ett privat företag på ett annat lands territorium? Ett annat land, eg Lettland i det här fallet, skulle alltså acceptera att ta emot och fängsla en person som inte har begått brott i Lettland eller är anklagad eller misstänkt för någon brottslighet inte har uppehållstillstånd eller någon anknytning till Lettland, aldrig satt sin fot i Lettland? En person som aldrig dömts för ett brott i landet ska alltså avtjäna sitt straff där?

UAT = Uppehålls och arbetstillstånd.
Personen ska inte avtjäna ett straff, han ska förvaras tills han själv eller hans stat medverkar till ett återvändande.

Jag trodde vi pratade om personer med uppehållstillstånd i Sverige, under svenska lagar och regler?
Nej vi diskuterade ev lösningar oberoende dagens lagstiftning och då skrev jag att du kan ju titta på hur andra löst sk lågprisförvaringar.
Och det hela skulle ju handla om individer som sätter sig över våra regler för egen vinnings skull. Då kan en hänsynslös behandling vara befogad.

Nej vi diskuterade ev lösningar oberoende dagens lagstiftning och då skrev jag att du kan ju titta på hur andra löst sk lågprisförvaringar.
Och det hela skulle ju handla om individer som sätter sig över våra regler för egen vinnings skull. Då kan en hänsynslös behandling vara befogad.

Nej vi pratade om personer i Sverige. Således måste lösningarna vara genomförbara i Sverige. Så glöm hänsynslösheten med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka