Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grekland har inte de ekonomiska resurserna. Det är bara att konstatera det. Sedan får man tycka vad man vill.
Vi har en extremt hög arbetslöshet bland de nykomna och detta under så lång tid att de själva inte kan bygga upp till sin egen pension...vem ska betala den?
Bostadsbristen är extrem
Stora grupper nytillkomna förbättrar inte situationen.
Socialtjänsten i många kommuner har jätteproblem ekonomiska och personella osv osv...

Vad gör att samhället krackelerar?
Du beskriver problem - och de förnekar jag inte. Men var är "samhället krackelerar"?

Frågar du mig så visade samhället 2015 och 2016 att det är så solitt att det faktiskt stod pall får en sån extrem påfrestning att ingen ens teoretiskt hade förutspått det kunde ske. En påfrestning det inte var rustat för. Som det egentligen inte borde klara. Som andra länder inte klarat.

Men det svenska samhället klarade det. Och klarade även kölvattnet.

[QVem har påstått det? jag säger ju bUOTE="Alexandra_W, post: 18051817, member: 10"]Och du tror inte Mig har det?

Igen - det är mycket svårt att få asyl på grund av att man i Sverige konverterar till Kristendom. Det ensamt räcker inte.[/QUOTE]
vem har påstått det, jag säger ju bara att man tar till alla medel man (den asylsökande) tror ska gynna hans/hennes sak

Problemet idag är att en stor del av dem som nu kommer till Schengen inte kommer med asylskäl enligt FN. Man kommer av ekonomiska skäl. Deras länder har ingen fungerande samhällsapparat, miljöproblem (torka) arbetslöshet, inga framtidsutsikter med andra ord. Detta gäller de flesta som kommer från Afrika, de gamla ryska områdena.. I dessa områden faller inga bomber, pågår inga krig. Men man vill därifrån av förklarliga skäl.

Nu ser man att dörren till Europa står på glänt, för dem som har asylskäl. Alltså, vilket också det är fullt naturligt (skulle bete mig så själv i samma situation) skaffar man sig asylskäl .
Som exempel kan man se att många muslimer konverterar från Islam till Kristendom.
Man skaffar sig på så vis en grund till förföljelse i hemlandet då denna handling är en dödssynd.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristna-forsamlingar-vaxer-nar-asylsokande-konverterar
Eftersom du inte verkar minnas vad du skrev. Se det fetade.

Många av de 20% är inte produktiva utan snarare en belastning för statsfinanserna...

Och vi har gott om nyanländ arbetskraft att ersätta dem med.
10 -1 = 9
Korrekt
men att ersätta folk med kompetens rakt av låter sig inte göras.
Utom i de proffesioner där vi idag redan har ett stort antal nyanlända.
Jag släpper inte upp en knappt läskunnig att köra ett ekipage värt flera miljoner.
Så att ersätta de du vill skicka ut låter sig göras ungefär lika lätt som att fixa jobb åt dem som är här idag.
Vad gör att samhället krackelerar?
Du beskriver problem - och de förnekar jag inte. Men var är "samhället krackelerar"?

Frågar du mig så visade samhället 2015 och 2016 att det är så solitt att det faktiskt stod pall får en sån extrem påfrestning att ingen ens teoretiskt hade förutspått det kunde ske. En påfrestning det inte var rustat för. Som det egentligen inte borde klara. Som andra länder inte klarat.

Men det svenska samhället klarade det. Och klarade även kölvattnet.
Det jag beskrev är dahens situation.
Hur löser du det?
Vi har knappt avsatt så det räcker till pensioner för de låginkomstagare som jobbat här hela livet, ska vi till det hålla dem under armarna som kommer i och inte platsar utan lever på bidrag till begravningen?

OK läs om och läs rätt
"Alltså, vilket också det är fullt naturligt (skulle bete mig så själv i samma situation) skaffar man sig asylskäl .
Som exempel kan man se att många muslimer konverterar från Islam till Kristendom."

Alltså det handlar om ett exempel på en av de vägar man försöker skaffa sig ett gynnsammare läge

10 -1 = 9
Korrekt
men att ersätta folk med kompetens rakt av låter sig inte göras.
Utom i de proffesioner där vi idag redan har ett stort antal nyanlända.
Jag släpper inte upp en knappt läskunnig att köra ett ekipage värt flera miljoner.
Så att ersätta de du vill skicka ut låter sig göras ungefär lika lätt som att fixa jobb åt dem som är här idag.

Det jag beskrev är dahens situation.
Hur löser du det?
Vi har knappt avsatt så det räcker till pensioner för de låginkomstagare som jobbat här hela livet, ska vi till det hålla dem under armarna som kommer i och inte platsar utan lever på bidrag till begravningen?

Hur jag löser dagens situation? Den löses kontinuerligt och det finns en plan. Jag undrar fortfarande hur samhället krackelerar?

Att det finns problem - absolut. Att samhället krackelerar - jag vill fortfarande höra på vilket vis?

Hur jag löser dagens situation? Den löses kontinuerligt och det finns en plan. Jag undrar fortfarande hur samhället krackelerar?

Att det finns problem - absolut. Att samhället krackelerar - jag vill fortfarande höra på vilket vis?
http://trelleborg.lokaltidningen.se...äldreboende-/20170221/artikler/170209708/2156
https://www.hyresgastforeningen.se/bostadspolitik/vara-viktigaste-mal/bostadsbrist-och-byggande/
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2017/nyanalysavorsakertillakutvantetider
http://www.corren.se/nyheter/motala/barn-riskerar-att-inte-fa-hjalp-i-tid-om4472930.aspx
//www.myh.se/Documents/Publikationer/Rapporter/2016/Slutrapport_samhallets_behov_av_kontakttolkar.pdf

Jag kan egentligen fortsätta hur länge som helst.
Men kollar du bostadssituationen. socialkontoren, sjukvården och rättsväsendet så hittar du en del av svaren på dina frågor

Transit och mottagning. Och jag ska tro på att det på transit bygga upp någon närmare relation mellan ungdomen och en väktare? Eller att personer som i sin asylansökan uppgett att de är under 18, vara asylärende är öppet, står och säger till en väktare att de ljugit och är
40+?

Jag är ledsen men jag tror inte på dig/de. Endera är du lätt att dupera och Blåljugen för, eller så undanhåller du eller har inte uppfattat vissa omständigheter.

Du får tro precis vad du vill men efter några veckor lär man känna varandra även på ett transitboende.

"I dag uppgår full sjukersättning till knappt 9.000 kronor i månaden, men för att få hela garantibeloppet måste en person ha 40 års försäkringstid. Flyktingar får genom ett undantag tillgodoräkna sig den tid de arbetat i sina hemländer, men det undantaget vill Centerpartiet ta bort"

Är väl av samma orsak som icke Européer med uppehållstillstånd inte behöver ha uppehållstillstånd i 40 år för att få full garantipension
Samhället får ju stå för fiolerna hur som antingen via kassorna eller via soc.....

Många av de 20% är inte produktiva utan snarare en belastning för statsfinanserna...

Och vi har gott om nyanländ arbetskraft att ersätta dem med.

Vad har du för belägg för det?
För inte kan man belasta finanserna mer för att man är SD och ex sjukskriven? än andra partitillhörigheter?
Eller menar du att alla sjukskrivna och mindre bra mående är en belastning? ( tänker på alla på buke som inte mår bra, är sjukskrivna av olika anledningar)

Man märker, i den här och liknande trådar att det förekommer mycket populism och avsaknad av konsekvensanalys. Visst kan Sverige införa vad som föreslagits, men då måste vi gå ur EU och FN, stänga gränserna lika Burma och Nordkorea och dessutom införa visering på de flesta länder. Vad blir då de reella konsekvenserna?

1. Sverige förklarar sig i princip som en sk 'skurkstat' som vägrar att följa grundläggande principer om mänskliga rättigheter.

2. Hela det svenska rättssystemet och grundlagen måste ändras djupgående när många av de rättigheter som idag finns inskrivna tas bort, rätt till privatlivet, rätt att antas som oskyldig tills du prövats i domstol. PuL måste vi i stora delar avskaffa så att myndigheterna har tillgång till i princip hela landets befolknings fingeravtryck.

3. Ekonomin kommer att stagnera. Som jag tidigare nämnt. 75% av Sveriges handel sker inom Europa. Genom återinförda tullar med pass och viseringskrav, kommer svenska varor och tjänster att både bli betydligt dyrare och det blir mycket krångligare att transportera varor än som det är idag. Storbritannien klarar en Brexit (även om det även där spårs dystra ekonomiska prognoser efter Brexit). Sverige är ett litet skruttland som överlever på export. Iofs kommer kronan med största sannolikhet att falla rejält, vilket kan väga upp en del av de ökande exportkostnaderna, men det kommer att bli betydligt dyrare för enskilda svenskar att bo, äta, bygga/reparera resa, handla kläder, skor - hästar och hästutrustning ;) Med mindre skatteintäkter kommer Staten att behöva skära i den offentliga sektorn som en hel del Bukare faktiskt redan dragit nytta av. Arbetslösheten kommer definitivt att öka. Det sociala skyddsnätet vi har i dag kommer att begränsas.

De där fina schabraken, sadlarna, tränsen och liknande är för det mesta importerade (råvaror om inte färdig produktion). Med återinförandet av tullavgifter kommer du behöva lägga 30-40% på priset även när man räknar med den låga kronkursen.

Sveriges problematik med en åldrande befolkning kommer att öka. Man räknar redan idag med att det i framtiden kommer att gå två arbetstagare (som betalar in) för varje pensionär (som tar ut), istället för idag när det är 1/3.

Sedan är det kanske dags igen att påminna om att det inte enbart är personer som flyr från väpnad konflikt som är att anse som flyktingar:

En flykting är, enligt 1951 års Genèvekonvention, en person som med anledning av välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, politiska åskådning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp befinner sig utanför det land där han eller hon är medborgare och som inte kan begagna sig av det landets skydd.[1][2] Flykting är även den som är statslös och som av ovannämnda skäl befinner sig utanför det land där han eller hon tidigare hade sin vanliga vistelseort.

För en del år sedan kom det många kineser som tillhörde Falungong, en ytterst fridfull meditation teknik som syftar, och jag citerar,
metoden till att nå andlig upplysning och kroppslig fulländning. Detta sker genom att studera undervisningen inom Falungong och följa egenskaperna sanning, godhet, tålamod, samt genom att göra fem qigong- och meditationsövningar.

Det här var under en tid när handelsutbytet mellan Sverige och Kina var i en växtfas och Kina ansågs som ett hyfsat demokratiskt land som Sverige kunde göra affärer mer. Samtidigt beviljades Falungong medlemmar asyl i Sverige eftersom den kinesiska staten skoningslöst förföljde dem. https://sv.wikipedia.org/wiki/Falungong

När människor ansökte om asyl och åberopade sexuell läggning så var det ett helvete för dem. Kravet för att 'bevisa' sin läggning var att man i hemlandet haft ett stadigvarande förhållande med en person av samma kön. Problemet var ju att skälet man flydde till Sverige var att man inte kunde ha ett stadigvarande samkönat förhållande utan att riskera långa fängelsestraff och ibland dödsstraff. Dessutom är det lag i många länder att det är LGTB akter (sex och samlevnad) som är förbjudet enligt lag inte att vara LGTB. Dvs om du lever ett celibat liv utan några kontakter med andra inom din grupp går det mycket bra att leva i ditt land. Och du får därför avslag på din ansökan. Ett annat östligt land hade en något originell lösning, den asylansökande visades en porrvideo. Om han blev upphetsad bedömdes han som trovärdig, annars inte. Den här lösningen togs bort efter ett tag eftersom både EU och mänskliga rättighetsorganisationer påpekade att det inte var direkt rättssäkert.

Asylsökanden i Sverige kommer från hela världen och de har alla sin individuella orsak till att ansöka om asyl. De flesta asylansökningarna avslås. Man går mycket efter landinformation och säger den att det är säkert att återvända då avslås ansökan. Ibland blev det lite absurt när, efter Sadams fall, uppsatta personer från hans regim, hans bödlar som man visste men inte kunde bevisa var skyldiga till brott mot mänskligheten beviljas asyl och deras offer avslogs. Sverige prövar alltid framtida risk.

Skulle det vara fred i Syrien idag så skulle syriers asylansökan avslås. Nu råkar det inte vara det, så syrier beviljas uppehållstillstånd. Ärligt, hur många här skulle fly till ett kallt och mörkt litet land, sitta på en anläggning där man bor som en sardin och vänta i år på att börja leva igen. Med noll möjlighet till att bearbeta sina trauman, mycket dåliga möjligheter till att lära sig språket och för det mesta omöjligt att jobba. Ibland med politiska fiender i samma rum eftersom MIG personal försöker placera samma nationalitet tillsammans i största möjliga utsträckning. Ibland går det bra, ibland inte så bra.

De flesta syrier som söker asyl har inte något val. De som kommer är i stor utsträckning utbildade medelklassfamiljer (förståeligt nog eftersom de är de som har råd). Ta dådet på Drottninggatan, multiplicera det med 1000, där det är dina närmsta grannar eller tom din familj som utsatts och där du har vetskapen om att det är en stor chans att du kommer att utsättas för ett självmordsattentat och fråga dig sedan om du inte skulle fly med fara för livet.

Några dagar efter vad som hände på Drottninggatan var det en självmordsbombare i Aleppo som körde in i en grupp civila som skulle evakueras från stridslinjerna. Över 100 döda, av dem 68 barn. 68 barn inte ett barn som dog i ett terrordåd. Över hundra inte fyra. 150,000 civila, som de som dog på Drottninggatan har dödats under konflikten i Syrien.

Men visst fortsätt gärna hävda att asylsökande bara kommer hit för att de vill ha det bättre ekonomiskt och att Sverige inte har råd. Samtidigt som BNP ökar, näringslivet går som tåget och svenskar idag aldrig haft en bättre levnadsstandard.

När lämnade Australien, USA och andra FN?
Asylsökande kommer naturligtvis inte bara, hit för att få en bättre livssituation.
Men om man tittar på hur stor andel som får uppehållstillstånd jämfört med dem som nekas så får man ett visst hum om fördelningen. Jag tror att för i år ligger beviljande % på ca 50.....

När lämnade Australien, USA och andra FN?
Asylsökande kommer naturligtvis inte bara, hit för att få en bättre livssituation.
Men om man tittar på hur stor andel som får uppehållstillstånd jämfört med dem som nekas så får man ett visst hum om fördelningen. Jag tror att för i år ligger beviljande % på ca 50.....

Ta bort syrier och somalier och kolla sedan på statistiken. USA och Australien har båda skrivit under FN deklarationerna (USA har fortfarande inte ratificerat Barnkonventionen eftersom de vill fortsätta kunna fängsla och avrätta minderåriga och har fått otroligt mycket kritik för det. Jag har för mig att de är ett av en handfull länder).

Sedan har de tolkat klausul 14 restriktivt, men de skulle aldrig gå långt som förslagen som kommit upp här. Båda länderna är dessutom stora ekonomier som klarar att ha den tull/pass/viseringskrav de har. Sverige kommer inte att klara det är poängen eftersom vi är ett mycket litet land. USA/Australien är otroliga hycklare eftersom de fortfarande tillåter ekonomisk invandring av 'rätt' personer. Dessutom är de inte med i EU som har betydligt striktare regler vad gäller just flykting och asylpolitiken.

Med andra ord skulle vi fortfarande kunna vara medlemmar i FN om vi började tolka reglerna en aning mer restriktivt? Att vi skulle förlora den aura av världsförbättrare som Palme jobbade på är en för mig acceptabel bieffekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka