Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå det inser jag visst det.
Jag jobbar också med flyktingar även om det är volontärt.

Däremot så anser jag att det är ganska obehagligt att påstå att folk som varit i krigszoner överdriver.
Naturligtvis är det inte ok att anklaga dem som verkligen har varit eller kommer från krigszoner, att de överdriver. Men, vilket jag påpekar, så kommer en inte obetydlig del inte från krigszoner. Vilket antalet asylavslag pekar på.

Det räcker inte att bara konvertera för att få asylskäl i de flesta fall. Det är det eviga problemet med hur man ställer beviskraven. Dessutom likt vad gäller sexuell läggning föreslås otäckt ofta att man kan låta bli att leva öppet som homosexuell/kristen/etc i hemlandet. Eller leva i en storstad där det är mer tillåtande eller finns miljöer där alternativa livsstilar kan uttryckas mer i lönndom.
Det beror väl på hur man läser reglerna. Vi får väl inte utvisa ngn till ett land där vederbörande riskerad att dödas.
Genom att konvertera begår man en dödssynd vilken ofta bestraffas med döden i många av de länder det är frågan om. Inte av myndigheterna med av lynchmobbar.
Och därför tar man chansen. Det gäller ju inte enbart i Sverige, det är ngt man observerar i hela Schengenområdet.

Jag har följt den här tråden och har lite svårt att förstå en del resonemang. T ex varför det är viktigt med en viss typ av ID-handling om personens identitet kanske ändå är osäker? Eller nyttan med de åtgärder som föreslås för att begränsa invandrares/asylsökandes rörlighet. Vad vinner vi på det?
När det gäller huvudfrågan, att en del personer har mer än en identitet, så är ju det något som förekommer, helt lagligt, bland svenskar/andra västerlänningar också. Att det i länder med krig och konflikter inte finns fungerande folkbokföring känns inte så svårt att förstå. Innan en person sökte asyl så var det kanske inte heller så viktigt att veta exakt hur gammal man är. Personnummer, som vi anser vara en självklarhet, finns inte i alla länder. I USA går det t ex att ändra "social security number" (även om det inte är meningen att det ska gå, tror jag). Många länder (även i Europa) saknar helt den typen av registrering.
Vill man få en insikt i hur det kan vara att leva i ett land där exakt identitet och födelsedatum inte är så jätteviktigt så rekommenderar jag att man läser "De förklädda flickorna i Kabul" av Jenny Nordberg. Där uppges t ex en person vara född under den tid en viss president var vid makten. Och det är ju precist och bra om man kommer till Sverige där vi reggar födelsetid på minuten. En inblick i hur det är att söka asyl kan man få i boken "Gata utan namn" av Kapka Kassabova. I den söker, och beviljas, författarens familj asyl i Storbritannien. Processen går dock så långsamt att äldsta dottern hinner fylla 18 och därför inte omfattas av asylen. Så familjen blev kvar i Bulgarien.
Jag menar inte att dessa böcker beskriver hur det alltid är, men de kan ge en inblick i att alla länder inte fungerar som Sverige.

Det beror väl på hur man läser reglerna. Vi får väl inte utvisa ngn till ett land där vederbörande riskerad att dödas.
Genom att konvertera begår man en dödssynd vilken ofta bestraffas med döden i många av de länder det är frågan om. Inte av myndigheterna med av lynchmobbar.
Och därför tar man chansen. Det gäller ju inte enbart i Sverige, det är ngt man observerar i hela Schengenområdet.

Hur "man" läser reglerna är skitsamma. Hur MIG läser reglerna och hur förvaltningsrätten läser reglerna är det enda relevanta. Och jag delgav nyss hur det ofta resoneras.

Och lynchmobbar är inget asylskäl OM man anser att hemlandets myndigheter ska och kan skydda dig.

Du verkar överlag ha dålig koll och läsa en rubrik här och en där och sen hej vilt tro och tycka en massa.

Jag håller med dig helt. Min personliga erfarenhet och uppfattning är tveklöst att de är just barn de som jag träffat i yrket. Allt tugg om skäggbarn och annat elakt kommer bara av okunskap och ren elakhet. Tvärtom så skär det banne mig i mammahjärtat över vad vissa människor tvingas utstå här i livet. BARN som lämnar familjen för en farlig flykt på utsidan av tågvagnar och andra totalt galna aktiviteter för att ta sig hit. Om man tror det är för att få bidrag så säger det mest om den som tror det! Den här tråden är beklämmande för den visar varför en viss ståndpunkt har vind i seglen. Man tar massa okunskap och vräker ut det över ett gäng knäppgökar med rösträtt.
Jag tror inte att de kommer hit bara för att få bidrag, men ett stort problem är att många av dem som bor på flyktingförläggningar eller HVB-hem är bara där utan att ha någonting vettigt att göra. Det tror jag är en vettig orsak till att det blir bråk på dessa förläggningar.

Amateur Pethead

Jag tror inte att de kommer hit bara för att få bidrag, men ett stort problem är att många av dem som bor på flyktingförläggningar eller HVB-hem är bara där utan att ha någonting vettigt att göra. Det tror jag är en vettig orsak till att det blir bråk på dessa förläggningar.

Amateur Pethead

Vad föreslår du att de ska få göra? För här håller jag med dig - det är väldigt olyckligt att reglerna gör att så många inte har någon sysselsättning i väntan på beslut. De på HVB och andra barn har däremot har sysselsättning - skolgång.

Hur "man" läser reglerna är skitsamma. Hur MIG läser reglerna och hur förvaltningsrätten läser reglerna är det enda relevanta. Och jag delgav nyss hur det ofta resoneras.

Och lynchmobbar är inget asylskäl OM man anser att hemlandets myndigheter ska och kan skydda dig.

Du verkar överlag ha dålig koll och läsa en rubrik här och en där och sen hej vilt tro och tycka en massa.
Du verkar ha lätt för att nedvärdera, men peka gärna på var jag har fel så..
Hur "man" läser reglerna är relevant, om man som jag, i den meningen menar de beslutande myndigheterna.
Och jag tror jag har rätt när jag hävdar att avslagen inte är problemet utan det att avslagen ofta inte resulterar i att man lämnar landet.

Att många av våra myndigheter är oootroligt naiva vad det gäller kostnader i samband med asylhantering och inte minst de därefter följande kostnaderna visade sig väl i nyhetssändningarna här om dagen där vissa kommuner jublade över de extrainkomster hanteringen gav...utan att begripa att efter ett par år så belastar över hälften av dessa "vinstmaskiner" de sociala kontona. Men arbetslöshet på över 50% i gruppen så lär det knappast gå med vins längre...

Vad föreslår du att de ska få göra? För här håller jag med dig - det är väldigt olyckligt att reglerna gör att så många inte har någon sysselsättning i väntan på beslut. De på HVB och andra barn har däremot har sysselsättning - skolgång.
Det finns en medicin, visserligen besk.
Men om vi från och med 1 maj 2017 inte släpper in fler än vad som lämnar systemet.
Dvs om 10 000 fd asylsökande lyckas skaffa sig eget boende och egen inkomst, ja då kan vi ta emot 10 000 nya.

Du verkar ha lätt för att nedvärdera, men peka gärna på var jag har fel så..
Hur "man" läser reglerna är relevant, om man som jag, i den meningen menar de beslutande myndigheterna.
Och jag tror jag har rätt när jag hävdar att avslagen inte är problemet utan det att avslagen ofta inte resulterar i att man lämnar landet.

Att många av våra myndigheter är oootroligt naiva vad det gäller kostnader i samband med asylhantering och inte minst de därefter följande kostnaderna visade sig väl i nyhetssändningarna här om dagen där vissa kommuner jublade över de extrainkomster hanteringen gav...utan att begripa att efter ett par år så belastar över hälften av dessa "vinstmaskiner" de sociala kontona. Men arbetslöshet på över 50% i gruppen så lär det knappast gå med vins längre...

Jag nedvärderar människor som inte orkar ens googla efter fakta innan de upprepat tycker och tror, det är sant. Inte ett av mina vackraste personlighetsdrag men jag står för det.

Varför påstår du en sak och sen när man börjat diskutera den går du snabbt över till nåt annat?

Artikeln du länkade i ditt inlägg om att de som inte egentligen har asylskäl konverterar. Den vill jag diskutera.

Sen att anse att myndigheterna är naiva. Vad grundar du det på? Det är snarast så att lite mer naivitet och medkänsla skulle vara önskvärt. Det är fruktansvärt svårt att få asyl i Sverige idag. Och det är ingen tvekan om att vi nu och då skickar tillbaka människor som borde fått stanna. Med enorma konsekvenser som följd.

Problemet har dock ingen enkel lösning. Eftersom det i de flesta fall handlar om en trovärdighetsbedömning. Vilket är fruktansvärt svårt och fruktansvärt trubbigt. Beviskraven är enormt högt satta för den som inte kommer från ett land där det i princip är väpnad konflikt i hela landet eller har bevisligen utsatts i sitt hemland pga sina asylskäl.

Men personen som riskerar fängelse av korrupta myndigheter, som inte längre orkar dölja sin sexuella läggning eller politiska ståndpunkt, som vill kunna leva enligt sin religion osv - de har det enormt svårt att bevisa detta. En genomsnittlig svensk homosexuell skulle troligen inte ha en chans att med sina svar kunna övertyga MIG om att denne är homosexuell. Och om man dolt sin sexualitet i hemlandet är det bara svaren men ger och berättelsen man ger som kan övertyga. (Detsamma gäller även övriga nyss nämnda skäl, men där är svårare hitta svensk jämförelse)

Det är en bra fråga. Hur det är nu vet jag inte. Jag har inte riktigt koll på om papperslösa, som de kallas, får gå i skolan, men om de hade fått det hade det varit en möjlig lösning. Jag har hört att de sks ha sina egna läksre som bara jobbar med dem och därför kan man fråga sig varför det inte finns skolor som tar emot dem. Flykten som de här människorna ger sig in på är många gånger både hemsk och livsfarlig. Det säger jag ingenting om, men för den sakens skull får det inte innebära att Sverige tar emot precis alla flyktingar bara för att vi tycker syndom dem. Det skulle inte heller fungera och om vi ger dem bidrag blir det nästan som om vi klappar dem på huvudet och säger:
- Varsågod, lilla vän!
Det ger också en felaktig bild av hur vårt land fungerar och det trpor jag många gånger är en av grundorsakerna till den utbredda rasismen. Sefdan håller jafg med om att det är hemskt att komma till ett land och få svaret:
- Nej tyvärr, du får inte stanna här!
I synnerhet när resan till det nya landet har varit lång, livsfarlig och på vägen har de som flytt riskerat sina liv både en, två och rentav tre gånger. Jag hörde något rykte som sa att när det byggs nya lägenheter ska de som bor på asylboende få förtur till dem, men då måste man genast fråga sig vart våra svenska ungdomar om är gamla nog att flytta hemifrån ska ta vägen. Om det här ryktet är sant eller inte låter jag vara osagt.

Amateur Pethead

Det är en bra fråga. Hur det är nu vet jag inte. Jag har inte riktigt koll på om papperslösa, som de kallas, får gå i skolan, men om de hade fått det hade det varit en möjlig lösning. Jag har hört att de sks ha sina egna läksre som bara jobbar med dem och därför kan man fråga sig varför det inte finns skolor som tar emot dem. Flykten som de här människorna ger sig in på är många gånger både hemsk och livsfarlig. Det säger jag ingenting om, men för den sakens skull får det inte innebära att Sverige tar emot precis alla flyktingar bara för att vi tycker syndom dem. Det skulle inte heller fungera och om vi ger dem bidrag blir det nästan som om vi klappar dem på huvudet och säger:
- Varsågod, lilla vän!
Det ger också en felaktig bild av hur vårt land fungerar och det trpor jag många gånger är en av grundorsakerna till den utbredda rasismen. Sefdan håller jafg med om att det är hemskt att komma till ett land och få svaret:
I synnerhet när resan till det nya landet har varit lång, livsfarlig och på vägen har de som flytt riskerat sina liv både en, två och rentav tre gånger. Jag hörde något rykte som sa att när det byggs nya lägenheter ska de som bor på asylboende få förtur till dem, men då måste man genast fråga sig vart våra svenska ungdomar om är gamla nog att flytta hemifrån ska ta vägen. Om det här ryktet är sant eller inte låter jag vara osagt.

Amateur Pethead
Sverige tar inte emot precis alla flyktingar.
De allra flesta flyktingar i världen finns i sina egna länder eller i länderna runt om

- Varsågod, lilla vän!

Amateur Pethead

Många sådana saker som man hör är osanna, men de liksom lever sitt eget liv och ingen kontrollerar utan de sprids som sanning. Att ensamkommande ska ha egna lärare är en sådan sak. Papperslösa är inte den ensamkommande barnen som söker asyl. De barnen har rätt att gå i skolan osv som alla andra barn. Ingen skillnad mot ett svenskt barn och de måste inte ha några speciella lärare osv. Samma sak att asylsökande skulle ha förtur till nybyggda lägenheter. Det är också hittepå.

Papperslösa brukar man kalla de som är här i landet illegalt, dvs som inte får vistas här egentligen. Kan vara sådana som kommit hit och inte sökt asyl, sådana som sökt asyl men fått avslag och sen försvinner osv. Papperslösa barn har också rätt att gå i skolan. De gör det dock sällan då det riskerar att föräldrarna upptäcks osv.

När det gäller bidrag till asylsökande finns här en jättebra länk. Som du ser är det väldigt lite pengar de får.
https://www.migrationsverket.se/Pri...-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html

Om de inte medverkar till att klarlägga identitet osv så kan deras bidrag sänkas till nästan ingenting.

Ett problem är dock att för att få vad som kallas AT-UND och betyder undantag från kravet att ha arbetstillstånd så måste det finnas en sannolik identitet. Finns inte det, för att personen inte vill eller inte kan bevisa identiteten, då får de inte jobba.

Och för vuxna så tex kurser i svenska för invandrare (SFI) kräver att de fått uppehållstillstånd. De får alltså inte läsa det förrän deras asylansökan är klar och de fått svaret att de får stanna.

Så förutom det man försöker ordna på mottagningar och så vidare som kallas "organiserad sysselsättning" och är saker som att måla, sy, spela instrument och liknande rent ha något att göra en stund så finns det väldigt lite de kan göra. Och samtidigt har de nästan inga pengar.

Och det här är inte alls bra när det kan ta flera år att få svar på sin asylansökan, och är precis som du säger något som kan leda till bråk och konflikter. Särskilt om personerna som är rastlösa och inte har något att göra samtidigt har ångest, svårt att sova, har psykiska skador eller problem från vad de upplevt, är oroliga för vad svaret ska bli - ska de få stanna i Sverige eller inte osv.

- Varsågod, lilla vän!

Amateur Pethead

Nu är du ute på en cykel som vinglar och skriver om något du inte alls känner till.

Likställer du asylsökande med papperslösa?

Asylsökande barn får går i skolan, det får även barn med oklara papper.

Vad du fått detta om egna läkare förstår jag inte men det är inte sant.

Ska vi inte ge bidrag till de flyktingar som kommer hit och söker asyl? Vad ska de då försörja sig på? Begå brott, tigga eller vad?

Ryktet du hört om asylsökandes förtur till nybyggda lägenheter är inte heller sant. Det som däremot är sant är att kommuner tvingas ta emot flyktingar och de som saknar möjlighet att ordna boende inom det befintliga bostadsbiståndet istället bygger baracker.

Om "folk" tror det som du skriver är det inte konstigt att rasismen blir utbredd eftersom det är totala felaktigheter som du grundar dina åsikter på.

Det handlar inte om att tycka synd om någon eller betala ut bidrag. Det handlar om att ge människor på flykt möjligheten att bygga sig ett liv i ett område där det inte är krig. Sverige tar inte emot tillnärmelsevis flest flyktingar, så varför du ens skriver "alla" är en gåta, men något som är väldigt vanligt bland Sverigedemokrater. När man inte bryr sig om sanningen.

http://www.globalis.se/Statistik/Flyktingar-efter-ankomstland

Sverige ligger på 27:e plats i flyktingmottagandet. Det finns alltså 26 andra länder som tar emot fler flyktingar. Turkiet, som ligger etta, tar emot 2.5 miljoner flyktingar om året - det är 15 GÅNGER fler flyktingar än Sverige tog emot samma period.

Det finns runt 63 miljoner medmänniskor på flykt i världen. Av dem tog vi emot 160.000 i Sverige (2015). Det är 2 promille. Hur kan man ens få för sig att skriva "alla"? Det är så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Folkrättsbrott. Brott mot internationella konventioner. Allmän inhumanitet. Ja det är verkligen en jävligt besk smak i det...
Folkrätten säger att alla som kommit in i Sverige har rätt att ansöka asyl. Samma säger de internationella konventionerna. Så det genomförs ju redan idag. du får ju inte komma in utan papper...

Jag nedvärderar människor som inte orkar ens googla efter fakta innan de upprepat tycker och tror, det är sant. Inte ett av mina vackraste personlighetsdrag men jag står för det.

Varför påstår du en sak och sen när man börjat diskutera den går du snabbt över till nåt annat?

Artikeln du länkade i ditt inlägg om att de som inte egentligen har asylskäl konverterar. Den vill jag diskutera.
den här
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristna-forsamlingar-vaxer-nar-asylsokande-konverterar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka