Det är en bra fråga. Hur det är nu vet jag inte. Jag har inte riktigt koll på om papperslösa, som de kallas, får gå i skolan, men om de hade fått det hade det varit en möjlig lösning. Jag har hört att de sks ha sina egna läksre som bara jobbar med dem och därför kan man fråga sig varför det inte finns skolor som tar emot dem. Flykten som de här människorna ger sig in på är många gånger både hemsk och livsfarlig. Det säger jag ingenting om, men för den sakens skull får det inte innebära att Sverige tar emot precis alla flyktingar bara för att vi tycker syndom dem. Det skulle inte heller fungera och om vi ger dem bidrag blir det nästan som om vi klappar dem på huvudet och säger:
- Varsågod, lilla vän!
Det ger också en felaktig bild av hur vårt land fungerar och det trpor jag många gånger är en av grundorsakerna till den utbredda rasismen. Sefdan håller jafg med om att det är hemskt att komma till ett land och få svaret:
- Nej tyvärr, du får inte stanna här!
I synnerhet när resan till det nya landet har varit lång, livsfarlig och på vägen har de som flytt riskerat sina liv både en, två och rentav tre gånger. Jag hörde något rykte som sa att när det byggs nya lägenheter ska de som bor på asylboende få förtur till dem, men då måste man genast fråga sig vart våra svenska ungdomar om är gamla nog att flytta hemifrån ska ta vägen. Om det här ryktet är sant eller inte låter jag vara osagt.
Amateur Pethead
Många sådana saker som man hör är osanna, men de liksom lever sitt eget liv och ingen kontrollerar utan de sprids som sanning. Att ensamkommande ska ha egna lärare är en sådan sak. Papperslösa är inte den ensamkommande barnen som söker asyl. De barnen har rätt att gå i skolan osv som alla andra barn. Ingen skillnad mot ett svenskt barn och de måste inte ha några speciella lärare osv. Samma sak att asylsökande skulle ha förtur till nybyggda lägenheter. Det är också hittepå.
Papperslösa brukar man kalla de som är här i landet illegalt, dvs som inte får vistas här egentligen. Kan vara sådana som kommit hit och inte sökt asyl, sådana som sökt asyl men fått avslag och sen försvinner osv. Papperslösa barn har också rätt att gå i skolan. De gör det dock sällan då det riskerar att föräldrarna upptäcks osv.
När det gäller bidrag till asylsökande finns här en jättebra länk. Som du ser är det väldigt lite pengar de får.
https://www.migrationsverket.se/Pri...-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html
Om de inte medverkar till att klarlägga identitet osv så kan deras bidrag sänkas till nästan ingenting.
Ett problem är dock att för att få vad som kallas AT-UND och betyder undantag från kravet att ha arbetstillstånd så måste det finnas en sannolik identitet. Finns inte det, för att personen inte vill eller inte kan bevisa identiteten, då får de inte jobba.
Och för vuxna så tex kurser i svenska för invandrare (SFI) kräver att de fått uppehållstillstånd. De får alltså inte läsa det förrän deras asylansökan är klar och de fått svaret att de får stanna.
Så förutom det man försöker ordna på mottagningar och så vidare som kallas "organiserad sysselsättning" och är saker som att måla, sy, spela instrument och liknande rent ha något att göra en stund så finns det väldigt lite de kan göra. Och samtidigt har de nästan inga pengar.
Och det här är inte alls bra när det kan ta flera år att få svar på sin asylansökan, och är precis som du säger något som kan leda till bråk och konflikter. Särskilt om personerna som är rastlösa och inte har något att göra samtidigt har ångest, svårt att sova, har psykiska skador eller problem från vad de upplevt, är oroliga för vad svaret ska bli - ska de få stanna i Sverige eller inte osv.