Du får ursäkta mig Madeira men jag har väldigt svårt att tro att killar i den här situationen sitter och pratar helt random med en väktare om hur de ljuger i asylansökan. Väldigt svårt. Finns ju liksom en anledning att de som ljuger ljuger, och de brukar inte vara mycket för att avslöja sin lögn under asylprocessen.Jag fick inte reda på personliga saker om killarna av personalen förutom det dom var relevant för mig att veta som väktare.
Vissa av killarna var glada för att snacka om allt mer eller mindre.
Men det är klart. Med antaganden om att "han kunde ha varit min pappa" och liknande är det väl fullt rimligt att du själv inte har en aning om den egentliga åldern heller utan det är baserat på annat... Och som sagt. Rör du dig så mycket på ett HVB att du både vet ingående grejer som rutiner och hur personalen jobbar, om killarna och så vidare är det faktiskt din förbannade skyldighet att göra anmälningar om det förekommer brott mot de lagar som finns eftersom ungdomarna ska ha rätt till en trygg miljö. Vi har också väktare som kan kallas in i närheten på de hem jag besökt (sju stycken) men jag kan ju ärligt talat säga att det inte är väktarnas uppgift att vara personal och sköta den biten. Helt rätt, eftersom ni tydligen rör er på hem och inte överhuvudtaget får reda på det mest elementära om vad som gäller lagligt sett på dessa.