Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick inte reda på personliga saker om killarna av personalen förutom det dom var relevant för mig att veta som väktare.

Vissa av killarna var glada för att snacka om allt mer eller mindre.
Du får ursäkta mig Madeira men jag har väldigt svårt att tro att killar i den här situationen sitter och pratar helt random med en väktare om hur de ljuger i asylansökan. Väldigt svårt. Finns ju liksom en anledning att de som ljuger ljuger, och de brukar inte vara mycket för att avslöja sin lögn under asylprocessen.

Men det är klart. Med antaganden om att "han kunde ha varit min pappa" och liknande är det väl fullt rimligt att du själv inte har en aning om den egentliga åldern heller utan det är baserat på annat... Och som sagt. Rör du dig så mycket på ett HVB att du både vet ingående grejer som rutiner och hur personalen jobbar, om killarna och så vidare är det faktiskt din förbannade skyldighet att göra anmälningar om det förekommer brott mot de lagar som finns eftersom ungdomarna ska ha rätt till en trygg miljö. Vi har också väktare som kan kallas in i närheten på de hem jag besökt (sju stycken) men jag kan ju ärligt talat säga att det inte är väktarnas uppgift att vara personal och sköta den biten. Helt rätt, eftersom ni tydligen rör er på hem och inte överhuvudtaget får reda på det mest elementära om vad som gäller lagligt sett på dessa.

Nej, det har jag inte. Men jag är inte dum i huvudet. Jag vet att det bombas där nere. Men eftersom detta är buke måste man vara övertydlig i allt man skriver annars ska det misstolkas. Suck.
Att "veta att det bombas" och förstå innebörden i vad sådant gör med människor är ganska långt ifrån varandra. Att till fullo förstå kan nog bara den som varit med om något sådant göra plus att varje upplevelse naturligtvis är unik. Men det kan väl ändå inte vara så svårt att ta tio minuter och faktiskt försöka föreställa sig hur det skulle vara att befinna sig i en sådan situation? Vad skulle det göra med mig? Vilka val skulle jag göra?

Ditt sätt att uttrycka dig om ämnet "att det bombas där nere" - jag vet inte vad jag ska säga! Fatta att det är människor!!! Som du! Och jag.

Min mamma var med om ett bombanfall under andra världskriget. Det, och flykten från sitt hemland, präglade henne hela livet. Trots att hon fick en ny familj i Sverige och på alla sätt faktiskt fick det bättre här så levde hon ett liv i utanförskap och med ett trauma att ha blivit bortskickad. Jag vill tro att vi har bättre metoder idag för att hantera människors mentala stress. Att vara på flykt gör saker med människor vi har svårt att greppa. Att förstå att det är så är inte att vara naiv!

Att "veta att det bombas" och förstå innebörden i vad sådant gör med människor är ganska långt ifrån varandra. Att till fullo förstå kan nog bara den som varit med om något sådant göra plus att varje upplevelse naturligtvis är unik. Men det kan väl ändå inte vara så svårt att ta tio minuter och faktiskt försöka föreställa sig hur det skulle vara att befinna sig i en sådan situation? Vad skulle det göra med mig? Vilka val skulle jag göra?

Ditt sätt att uttrycka dig om ämnet "att det bombas där nere" - jag vet inte vad jag ska säga! Fatta att det är människor!!! Som du! Och jag.

Min mamma var med om ett bombanfall under andra världskriget. Det, och flykten från sitt hemland, präglade henne hela livet. Trots att hon fick en ny familj i Sverige och på alla sätt faktiskt fick det bättre här så levde hon ett liv i utanförskap och med ett trauma att ha blivit bortskickad. Jag vill tro att vi har bättre metoder idag för att hantera människors mentala stress. Att vara på flykt gör saker med människor vi har svårt att greppa. Att förstå att det är så är inte att vara naiv!
Asså va?! Har jag någonstans skrivit att människor som utsätts för krig inte ska fly, få en säker plats i ett annat land? Du drar slutsatser om mig du inte borde göra utan att ha läst mina inlägg först. Herregud detta forumet är inte för skilda åsikter/erfarenheter "tyck som mig eller inte alls" :wtf:

Kan det röra sog om ca 1000 per polistation med passmaskin?
Sist jag var där tog det ca 10 minuter att få in datan
Säg 50 om dagen * 5(Dagar) = 250*4 (veckor)= 1000*3(månader)= en kapacitetsutnyttjande på ca 30% på maskinen ;)
Så du är välkommen att fortsätta. Proceduren med korten rullar ju redan..så?

Har du försökt få pass i GBG? hade du aldrig föreslagit detta. De gånger jag försökt har det varit en väntetid på över 2 timmar. är är det 1, inga tomma maskiner, och 2, inte enbart ca 1000 personer.

Du får ursäkta mig Madeira men jag har väldigt svårt att tro att killar i den här situationen sitter och pratar helt random med en väktare om hur de ljuger i asylansökan. Väldigt svårt. Finns ju liksom en anledning att de som ljuger ljuger, och de brukar inte vara mycket för att avslöja sin lögn under asylprocessen.

Men det är klart. Med antaganden om att "han kunde ha varit min pappa" och liknande är det väl fullt rimligt att du själv inte har en aning om den egentliga åldern heller utan det är baserat på annat... Och som sagt. Rör du dig så mycket på ett HVB att du både vet ingående grejer som rutiner och hur personalen jobbar, om killarna och så vidare är det faktiskt din förbannade skyldighet att göra anmälningar om det förekommer brott mot de lagar som finns eftersom ungdomarna ska ha rätt till en trygg miljö. Vi har också väktare som kan kallas in i närheten på de hem jag besökt (sju stycken) men jag kan ju ärligt talat säga att det inte är väktarnas uppgift att vara personal och sköta den biten. Helt rätt, eftersom ni tydligen rör er på hem och inte överhuvudtaget får reda på det mest elementära om vad som gäller lagligt sett på dessa.

Uppenbarligen jobbar väktare olik på olika boenden. Vi föredrog en personlig relation med flyktingarna vilket innebar att vi umgicks med dom lika mycket som personalen. En närmre och personligare relation medförde större förtroende för oss och mindre utbrott och "bus" från killarna. Så nej, dom prata inte "helt random"

Uppenbarligen jobbar väktare olik på olika boenden. Vi föredrog en personlig relation med flyktingarna vilket innebar att vi umgicks med dom lika mycket som personalen. En närmre och personligare relation medförde större förtroende för oss och mindre utbrott och "bus" från killarna. Så nej, dom prata inte "helt random"
Ni har ju fortfarande lagar att förhålla er när det kommer till HVB.

Men nu pratar du om andra boenden än HVB. På HVB har du personal som sköter den biten.

Däremot mottagningsboenden tex, där kan det vara bara väktaren på natten. Och då blir det mer poäng i det du skriver.

Så de där 40+, var det verkligen på ett HVB?

Men nu pratar du om andra boenden än HVB. På HVB har du personal som sköter den biten.

Däremot mottagningsboenden tex, där kan det vara bara väktaren på natten. Och då blir det mer poäng i det du skriver.

Så de där 40+, var det verkligen på ett HVB?

Läs mina inlägg igen.

Asså va?! Har jag någonstans skrivit att människor som utsätts för krig inte ska fly, få en säker plats i ett annat land? Du drar slutsatser om mig du inte borde göra utan att ha läst mina inlägg först. Herregud detta forumet är inte för skilda åsikter/erfarenheter "tyck som mig eller inte alls" :wtf:
Jag har läst dina inlägg.

Du får tycka precis hur du vill. Men när du skriver på ett diskussionsforum får du räkna med att andra kanske inte tycker som du och bemöter vad du skriver. Även om du tycker det är :wtf:.

Du hittar svaret på din fråga i ett tidigare inlägg.

Transit och mottagning. Och jag ska tro på att det på transit bygga upp någon närmare relation mellan ungdomen och en väktare? Eller att personer som i sin asylansökan uppgett att de är under 18, vara asylärende är öppet, står och säger till en väktare att de ljugit och är
40+?

Jag är ledsen men jag tror inte på dig/de. Endera är du lätt att dupera och Blåljugen för, eller så undanhåller du eller har inte uppfattat vissa omständigheter.

Det första du skrev var att folk överdrev om att det bombas.

Din iver att inte svara på frågan gör att du missar hela poängen. Så jag avstår från att ens försöka. När du vill diskutera och inte ensidigt propagera kan du säga till.
Så tråkigt. Men det är ju ditt val. Tekniken finns idag. Kvalitetskraven behöver ju inte hålla passtandard.
Det räcker ju ex med att man integrerar ett chipp, samma som du har på ditt bankkort. I det kan man då lägga den info man vill ha. Fingeravtryck, DNA etc etc....

De som anser att andra (som inte har så snäv syn på människor) är naiva när det gäller flyktingar är inte smygrasister för det mesta. De är för det mesta fullblodsrasister.

Du tror alltså inte att det faller bomber kring folks hus i länder som de flyr ifrån utan menar att det är en en överdrift?
Problemet idag är att en stor del av dem som nu kommer till Schengen inte kommer med asylskäl enligt FN. Man kommer av ekonomiska skäl. Deras länder har ingen fungerande samhällsapparat, miljöproblem (torka) arbetslöshet, inga framtidsutsikter med andra ord. Detta gäller de flesta som kommer från Afrika, de gamla ryska områdena.. I dessa områden faller inga bomber, pågår inga krig. Men man vill därifrån av förklarliga skäl.

Nu ser man att dörren till Europa står på glänt, för dem som har asylskäl. Alltså, vilket också det är fullt naturligt (skulle bete mig så själv i samma situation) skaffar man sig asylskäl.
Som exempel kan man se att många muslimer konverterar från Islam till Kristendom.
Man skaffar sig på så vis en grund till förföljelse i hemlandet då denna handling är en dödssynd.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristna-forsamlingar-vaxer-nar-asylsokande-konverterar

Senast ändrad:
Det första du skrev var att folk överdrev om att det bombas.
Men du verkar inte inse att inte gruppen asylsökande är en homogen grupp.
Det finns de som kommer från områden där det pågår en öppen konflikt och det finns de som egentligen bara flyr från misär eller militärtjänstgöring utan att det råder öppen konflikt i deras områden.
Och att inte inse det är, med förlov sagt, en aning naivt.

Ja, käre värld! Det är inte undra på att debatten ser ut som den gör i samhället. Den här tråden gör mig arg och bedrövad. Så mycket tyckande och så lite vilja att förstå fakta. Hur ska vi någonsin nå fram till människor som inte vill ompröva sina ståndpunkter utan bekvämt håller fast vid rena tokigheter. Det känns som en gigantisk utmaning. Tack snälla ni som tar er tid att bemöta och förklara! All cred till er! :heart

@Skorpion76 du har fått många frågor och blivit bemött i tråden men jag kan inte se att du är villig att varken diskutera eller ompröva din startutgång så vad vill du egentligen?

Men du verkar inte inse att inte gruppen asylsökande är en homogen grupp.
Det finns de som kommer från områden där det pågår en öppen konflikt och det finns de som egentligen bara flyr från misär eller militärtjänstgöring utan att det råder öppen konflikt i deras områden.
Och att inte inse det är, med förlov sagt, en aning naivt.

Jodå det inser jag visst det.
Jag jobbar också med flyktingar även om det är volontärt.

Däremot så anser jag att det är ganska obehagligt att påstå att folk som varit i krigszoner överdriver.

Problemet idag är att en stor del av dem som nu kommer till Schengen inte kommer med asylskäl enligt FN. Man kommer av ekonomiska skäl. Deras länder har ingen fungerande samhällsapparat, miljöproblem (torka) arbetslöshet, inga framtidsutsikter med andra ord. Detta gäller de flesta som kommer från Afrika, de gamla ryska områdena.. I dessa områden faller inga bomber, pågår inga krig. Men man vill därifrån av förklarliga skäl.

Nu ser man att dörren till Europa står på glänt, för dem som har asylskäl. Alltså, vilket också det är fullt naturligt (skulle bete mig så själv i samma situation) skaffar man sig asylskäl.
Som exempel kan man se att många muslimer konverterar från Islam till Kristendom.
Man skaffar sig på så vis en grund till förföljelse i hemlandet då denna handling är en dödssynd.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristna-forsamlingar-vaxer-nar-asylsokande-konverterar

De som inte har asylskäl får inte heller asyl.

Det räcker inte att bara konvertera för att få asylskäl i de flesta fall. Det är det eviga problemet med hur man ställer beviskraven. Dessutom likt vad gäller sexuell läggning föreslås otäckt ofta att man kan låta bli att leva öppet som homosexuell/kristen/etc i hemlandet. Eller leva i en storstad där det är mer tillåtande eller finns miljöer där alternativa livsstilar kan uttryckas mer i lönndom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka